Takfeste-"pinne" foran borte, må jeg bytte hele kalesjen?

Startet av SvenML, lørdag 14 jul 2018 @ 23:53:29

« forrige - neste »

SvenML

Hei! Ganske ferske 2cv-eiere. Ene pinnen/bolten som sitter i lista i forkant av kalesjen er borte, noe som gjør at taket blåser opp på den venstre siden i 70km/t nå, men blir stadig dårligere. Er det mulig å bare bytte forkantlist med disse pinnene, eller bør hele kalesjen byttes? Har ikke funnet riktig del på franzoze eller the2cvshop...

Innvendig festing av tak, 2cv6 Dolly 1987.

dingus

Er det den gjennomgående lista som er merket av her du tenker på?

Typisk nok så kastet jeg en slik tidligere i sommer. Men jeg tror uansett det er ganske knotete å fjerne denne fra kalesja og sette på en ny.
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

SvenML

Ja, det er nok den. Hmm, ny kalesje da, med andre ord. Er det fortsatt mulig å få tak i original kalesje noe sted? Noen som vet hvilken farge som er original til Dolly 87-modell? Vår er svart, men sett rød på noen også.

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Fargen på kalesjen avhenger av fargen på bilen. Om bilen et hvit/rød skal originalt tak være rødt (Vallelunga) med innvendig åpning. Bakrute uten varmetråder er litt billigere enn med.
Dolly har også alltid innvendig åpning/lukking. Siden taket på bildene dine er sort og har utvendig åpning er det klart at noen har byttet tak med et som ikke hører til bilen. For å få det festet har man trolig montert de pinnene selv, ikke gjort det bra nok og en har løsnet og blitt borte.
Nytt tak et ikke dyrt og kommer til å se bedre ut, hør med Classic parts eller Burton 2cv parts.
Citroënnlig hilsen Eirik

SvenML

Ok, tusen takk! :-) Jeg har tenkt at vi har innvendig åpning, men mulig jeg har misforstått? Hvordan ser de forskjellige åpningene ut, egentlig?

Rød og hvit bil, ja.

EirikJ

Du har innvendig åpning. Men du har et tak for utvendig åpning som er bygget om til innvendig åpning. Ikke helt vellykket tydeligvis, siden den ene pinnen har falt av.
Citroënnlig hilsen Eirik

SvenML

Ok, skjønner. Den her strikk-saken som stikker ut av hver side på fronten av taket, og som brukes når man fester taket i halvåpen stilling - ser ut som den mangler på kalesjene som vises på nettsidene. Er det noe som egentlig hører til utvendig festing av kalesjen? Hvordan festes i så fall taket i halvåpen stilling på de med innvendig feste?

dingus

1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

SvenML

Ok, supert - skjønner - og festes vel gjerne med reima i knappen som sitter på takbjelken, tenker jeg. :-)