Hovedmeny

Økt vrakpant

Startet av Alx, tirsdag 16 aug 2011 @ 10:38:07

« forrige - neste »

Otto

God ide å kjøre bilen den siste turen til hoggeren. Da er den vel noenlunde hel også. I alle fall motor. ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: Jan Ove Rønning på fredag 23 sep 2011 @ 14:00:28
Jeg forsøkte, som du skriver her Eirik, å levere en knekt ramme med papirer. Endte med at ramma ble igjen, men det var etter at rammebeinet med innpreget nummer var skåret av. Det ble med meg hjem igjen siden jeg ikke fikk pant. Prinsippsak for min del egentlig.
Ja, og her mener jeg bilopphuggings-firmaet ikke følger loven. Om de er godkjent mottak, MÅ de ta i mot et ribbet bilvrak, så fremst chassiet ikke er kuttet opp. Om ramma er rustet av spiller ikke noen rolle, det er jo åpenbart å se at det er en rustskade, og ikke vinkelkutter i friskt stål.

Nå er ikke loven laget spesielt for 2CV, men for biler generelt, og jeg kan tenke meg at regelen som sier at chassiet, som på vanlige biler er "rammen", er der for å prøve å være mer sikker på at den bilen som skrotes, faktisk ER den bilen som blir levert. Man kan gjerne diskutere hvor mye poeng det er i det, men jeg tror det er litt av årsaken.

2CV'en er jo ganske grei slik sett. Chassiet som rammenummeret står på, er jo begrenset til en ganske liten del av den totale bilen, så det lar seg gjøre å ribbe den ganske totalt, og fortsatt tilfredsstille loven for vrakpanten.Altså kan man levere ei renplukket 2CV-ramme for skroting og få vrakpant. Jeg har gjort det uten, viste fyren rammenummeret på ramma og så var det ikke mer snakk om det. Fikk kvittering og vrakpanten ble utbetalt etter en måned.

Så Jan Ove, du ble ikke riktig behandlet, og skulle satt ned foten og lagd et hælvette
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Sitat fra: Otto på fredag 23 sep 2011 @ 15:19:53
God ide å kjøre bilen den siste turen til hoggeren. Da er den vel noenlunde hel også. I alle fall motor. ;D

Men da er det jo mye bil igjen av det, og altfor god til å skrotes. Catch22 dette ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Sitat fra: EirikJ på fredag 23 sep 2011 @ 15:37:34
Sitat fra: Jan Ove Rønning på fredag 23 sep 2011 @ 14:00:28
Jeg forsøkte, som du skriver her Eirik, å levere en knekt ramme med papirer. Endte med at ramma ble igjen, men det var etter at rammebeinet med innpreget nummer var skåret av. Det ble med meg hjem igjen siden jeg ikke fikk pant. Prinsippsak for min del egentlig.
Ja, og her mener jeg bilopphuggings-firmaet ikke følger loven. Om de er godkjent mottak, MÅ de ta i mot et ribbet bilvrak, så fremst chassiet ikke er kuttet opp. Om ramma er rustet av spiller ikke noen rolle, det er jo åpenbart å se at det er en rustskade, og ikke vinkelkutter i friskt stål.


Helt klart at firmaet ga feil beskjed her!  Alle firmaer som tar imot vrakpantbiler PLIKTER aa ta imot i samsvar med Statens regler.  Selv leverte jeg to ribba og rustne 2CV-rammer paa "fyllinga" i Askim for noen aar siden. Forst nekta en av de ansatte aa ta imot, JEG nekta til gjengjeld aa ta dem med meg igjen, ringte "toll og avgift", som i sin tur ringte Askim-fyllinga... ;-)  Plutselig var det en ANNEN av de ansatte som skreiv ut vrakmeldinga og ga meg ;D
Da jeg kort tid etterpaa ankom med kun "flyndra" etter en gammal Folkevogn-boble, var det ikke tilloep til diskusjon ;)
Bedre med 2CV enn bare èn!