Hovedmeny

2cv ønskes kjøpt

Startet av brochmann, søndag 17 okt 2010 @ 20:53:24

« forrige - neste »

brochmann

Hei Forum. ;D

Jeg ønsker å kjøpe en 2cv. Jeg er ikke helt fersk i "gamet" og ønsker fortrinnsvis en i ikke altfor dårlig stand. Nå er det fruen som skal få bil. Joda, jeg kan gjøre no' "småtteri" sjøl, men de store operative inngrepene med sveisepistol går jeg gjerne forbi. Bilen skal bli solgul og ha grønne skjermer, sier fruen. Javel, sier jeg  ;D.

Alle seriøse tips mottas med takk. Jeg kan kjøre litt rundt å se på biler, dette har inge'n bråhast  ;).

mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.


brochmann

#2
Hei Forum og Hans Erik.

Lekker "banan", men fruen vil ha 2cv, punktum  ;). "Banan"  ;) har jeg selv, ikke gul og om enn noe mer bøyet . Prisen er overkommelig, tatt i betraktning av hva jeg hittil har brukt på 2cv'er. Mitt siste prosjekt (Gassen, hvit m/blå striper), dro 65lapper. Men altså, - 2cv.

Handle bil hos "ærlige inge'n" på nett eller på "Sørstrand"? Hva er "værst"? Ekkin veit!

Det drar seg mot vinter og det er grøssent i garasjen om kvelden. Etter Geilotreff (uten meg  ???) hadde Spot behov for intensiv kirurgi. Den lakk olje som ølpimpere med inkontinens og slapp ut blårøyk en jazzklubb verdig. Jeg har i lengre tid frekventert sydligere breddegrader  ;D, men "mår'u, så mår'u" hjem.

Onsdag for litt over ei uke siden plukket jeg av toppene og dro til Sylinder Service på Økern. Toppene skulle ha en sjekk. Jeg håpet at problemet var så enkelt (Det er alltid lov å håpe, virkeligheten derimot, kan være besværlig). Toppene ble sjekket og funnet feilfrie (de hadde selv gjort jobben få kilometer tidligere). Jeg hadde nyoverhalte topper liggende på hylla og behøvde ikke vente for å hente.

Torsdag i forige uke var jeg i garasjen og Olav kom nedom (takk, takk). Av med sylindere også. DER ... var årsak til blårøyk. Det var intet att av stempelringene som skal stoppe olje i forbrenningskammeret. Jeg hadde nye ringer på hylla. Det var kun èn feil med rep.settet. Ring nummer 1, altså nærmest stempeltoppen, er for bred. Den passer ikke, rett og slett. Vi brakk av ringer nummer 2 og oljestopperne og fikk på de nye. Dette går fint uten spesialverktøy, men "firhendig" er greit å være. Jeg har gjort dette alene på Dolly også. Fiklete da.

Siden oljelekkasjen hadde vært formiddabel (5 liter olje fra Geilo til Bekkestua) måtte det også være noe annet galt. Vi bytta brillepakninger på begge sider (Olav hadde på hylla, takk, takk) og nytt oljefilter. Oljelekkasjen MÅ ha vært på høyre side fordi varmluftslangen fra varmeveksleren på høyre side er gjennomtrukket av olje. "Brannbombe" de luxe. Jeg har beskrevet i Attraction hvordan jeg hadde det da det brant friskt i motorrommet til Dolly på grunn av gjennomoljede varmluftsledere, Ugreit.

LItt (for) kvikk justering av ventiler lagde spennende bankelyder i motoren (hard gange), men den hørtes ellers grei ut. Vi ga oss klokka 2300.

Onsdagen etter var jeg igang igjen. Jeg fikk justert riktig, etter først å vridd lyden over til intens tikking. Ja, jeg kom i mål, ... men.

Regelen om "Alle tings rekkefølge" innhentet meg. Jeg hadde montert manifolden UTEN å ha satt på plass luftblikket rundt sylinderene. Jess, jess, av med manifold og eksosklemmer (%¤#"!%&/). Joda, du kjenner følelsen  ???. Jeg kjenner også til bruk av invektiver, sic.

Det ble torsdag, jeg var innom garasjen med en liten vifteovn, 850W. Den sto to, tre timer før jeg gikk ut og begynte, - neselunk (ull i heldekkende under) men kaldt verktøy. Olav kom nedom (jippi, jeg er nokså lei av å skru 2cv i år), jeg har behov for moralsk og praktisk støtte. Det får jeg hos Olav (takk  :)). Jeg har hatt ut motoren to ganger i sommer. Skiftet motor i juni ved hjelp av Morten, -før sørNorgerundtturen. Skiftet girboks (hvilket betyr: alt ut, - alt inn igjen) med hjelp av Ansgar (der Franzose) tidlig i juli, sveiset inn nedre torpedo, tåbrett og gulv i Dolly, og nå, ... dette). - Han hadde med seg en byggtørker fra Biltema. Ikke kostbar, - men effektiv - 2000W. Byggtørkeren gjorde susen. På med blikket, på med manifold, litt ventiljustering på høyre side. Prøvetur i lett snødrev uten forskjermer i går kveld. Ørlite tikking fortsatt på høyre side. Bilen trekker bra, sender ikke blå skyer ut og vi observerte ingen lekkasjer i pakninger. Kan vi ha lykkes?

Neste gang jeg har tid er onsdag. Jeg håper å kunne montere skjermer og trekantplater da. Gassen skal i så fall i vintergarasje og jeg kan kjøre EGEN bil  ;D.

I dag på vei til en kompis på Kløfta logget jeg Gassen til 116km/t på GPS'n. Flatmark ja, verken sol (klokken 1815) eller vind i ryggen, men kjølig vær. Vi vet at det gjør forskjell.

Jeg tror dette var alt for den som er nysgjerrig nok til å ville følge med på hvordan det gikk med Spot etter Geilotreff.

mvh Inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Morten

Det er _alltid_ mye mer gøy når man får til, og det er _alltid_ mye mer gøy å skru når man ikke MÅ. Godt å ha kompiser som trår til, det hjelper på effektiviteten :)
Bra at Spot igjen holder tett. Var det noen synlige skader på brillepakningene? (Mener å huske at Max Wiggo kjente at oljefilteret satt fast på Geilo)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)