Oljetrykkslampe + bensinlekkasje + røykutvikling

Startet av BlackSheep, onsdag 05 aug 2009 @ 01:41:07

« forrige - neste »

BlackSheep

Hei!

Litt historie:
Lørdag (3 dager siden) kjørte jeg opp en fjellvei for å komme til hytta. halvveis opp døde motoren plutselig, og jeg fikk ikke startet igjen. Førsøkte å trille i gang, men prøvde i 10 min før jeg fikk start på den måten.
Kjørte opp en gang til etter at den gikk helt fint på flat vei og bratt asfalt, men samme problem.
Fylte da opp bensintanken fullt og prøvde igjen, uten hell. Men bilen gikk fint på asfalt.
Utsatte problemet til onsdag da min far skulle hjelpe meg å feilsøke.

Dagen etter skrudde jeg litt, og gjorde egentlig ikke noe spesielt, men da kom jeg meg frem til hytta med ca 80% motorkraft i forhold til vanlig.


I dag:
Jeg skulle kjøre to personer opp på hytta. Turen opp gikk fint. Men på vei ned noen timer senere begymte oljetrykkslampa og blinke. Slo da av motoren og trillet de 0,5 km videre ned mot "sivilisasjonen".
Åpnet panseret, og ble møtt med et røykfylt motorrom (fra bremseskivene, forhåpenligvis kun av bremsingen i nedoverbakken.
Det luktet olje, som senere gikk over i bensinlukt. Så da at bensinslangen som gikk opp i bensinpumpa (?) var sprunget lekk. En relativt grei sak å fikse.
Tok opp peilepinnen for olja, og der virker det nesten som om enten som det var oljetørt eller veldig utvannet.

I morgen kommer far, da blir det skruing og leting etter feil. Noen som har noen formening/tips om hva som må gjøres for å få tilbake min friske bil? ??? ???
På forhånd takk.
Citroen 2cv6 Charleston -86 mod - flat :(

Pål B

Hei!

Jeg ville ha etterfyllt olje og skifte bensinslange. Når/hvis... du får startet, og den går uten ulyder og uten bensinlekasje har nok marginene vært på din side denne gangen. Sjekk også motorten for oljelekkasje. Det som "normalt" gir en akutt stor oljelekasje er tett oljefilter. Så fort du har startet, sjekk derfor om det renner fra filteret. Sjekk selvfølgeig også evt. lekasje fra andre steder.
Sitter bunnpluggen der......... ;)

Når du så begynner å kjøre må sjekke bremsene. Du har helt sikkert høy og fin pedal, men du kan ha dårlig bremseeffekt hvis du har kjørt bremsene varme.

Lykke til!

Pål B.

BlackSheep

Takk for svar!

Bunnpluggen var noe av det første jeg sjekket ;)
Bremsene var veldig dårlige på vei ned ja, men bedre når slepebilen kom.

Skal komme med tilbakemelding når jeg vet mer :)
Citroen 2cv6 Charleston -86 mod - flat :(

BlackSheep

Hei igjem! Problemet er ikke så akutt lenger.

Peilet olje igjen, og nå var det mulig å se nivået. Det var plutselig blitt noen mm over max-merket. Tømte da ut litt, så nå er nivået OK.

Gikk over bensinslangen og skiftet den der den var sprukket. Det var et fint hull, og det forklarer en god del.

Det med røyk fra bremseskivene kom sikkert av bremsingen ned bakken når motoren var slått av.


Skal opp fjellveien igjen nå for å sjekke om den er tilbake på det normale, som den var for en uke siden. Greit å gjøre det nå mens jeg har ferie.

PS: Det var et styr å feste på igjen bensinslangen på undersiden av bensinpumpen. Dårlig plass gitt ;)
Citroen 2cv6 Charleston -86 mod - flat :(