1966 mod AZU til salgs i Hallingdal, mrk. "noe" arbeid (solgt)

Startet av brochmann, fredag 10 jul 2009 @ 21:16:57

« forrige - neste »

brochmann

Hei Forum.
På min vei sørNorge rundt hadde jeg avtale med en 1966 mod AZU som var russebil i 1984. Jeg fikk tilbud om å overta, fordi dagens eier nå har forstått at han ikke klarer dette i tillegg til "orinært" liv og andre restaureringsinteresser. Han valgte vel meg siden jeg har bevist at jeg har "kasta bort" to og et halvt år, pluss 120 000 på Spot, og kom i mål med den.

Jeg kommer til å takke nei. Hovedårsak er at jeg har ikke lyst på en enda større oppgave enn på Spot. Dessuten er min innendørs mekkehall omgjort til undervisningslokale. Jeg kommer ikke inn der igjen.

Jeg sier ikke at restaureringen er ugjørlig, men du må påregne MYE arbeid og du må lære deg å "improvisere noe" når deler av ramma OGSÅ har behov for kunstig åndrdrett. Mye er bra. I motorrommet synes alt å være på plass. I forsetet må gulv og bærende armer skiftes totalt. Det samme må torpedovegg og delen under frontuta, helt til og med panserfestet.
I hekken må mesteparten skiftes i sin helhet, synes det for meg. "Småbiter" gir også godt resultat, men er særdeles tidkrevende i forhold til å skifte ei hel plate/ et helt panel.

Min hjelpende venn i fjor mai (se Mekkekroken akutt: Hjelp rådebank) Thomas på Østerås holder på med en tilsvarende bil, og kan bruke denne som delebil.

Om du er interessert får du telefonnummer til eier av meg. Prisforlangende er noe mer enn vrakpant. Eieren vil gjerne ha bilen på veien og forlanger selvsagt gratis tur i nyrestaurert bil, når den tid kommer ;D.

Jeg legger ut noen bilder, døm selv, spør gjerne.
mvh inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Hei Forum
Flere bilder av 1966mod.
mvh inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Pål B

Verden kan da ikke være så stor......

for mange år siden, 88 eller 89 tipper jeg, var jeg i Hallingdal og så på en AZU. Klarer ikke helt å huske om den hadde vært russebil eller ikke, men den var også type "dårlig", og stod lit "ensom og forlatt" på en stikkveie.

Kan det være den samme? I så fall, så har den klart de siste 20 årene godt..... :-\

Pål B.

jwh

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jan Ove Rønning

Hehe... det er veldig fristende da... Men strengt tatt så har jeg en 2CV lagret på fransk vis i låven enda som det også frister å ta fatt på.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

GeirW

#7
Er dette den eneste AK/AZU det er mulig å få tak fingrene på i nordeuropa?

Ser ikke helt at jeg er mann nok for den restaureringsjobben, dessuten tror jeg naboene (hadde først en skriveleif her, og skrev baboene. Tenkte at det var litt festlig, men valgte likevel i humanismens ånd å rette feilen) ville blitt bra vanvittige om jeg hadde påbegynt et slikt prosjekt på fellesoppstillingsplassen. Ikke spør meg hvorfor, jeg bare registrerer at det i alle forordninger fra borettslagsledelsen konsekvent referes til "felleoppstillingsplassen."  

Og det er altså et helt lite regime som gjelder denne fellesparkeringen. Hadde for to år tilbake en veteran vespa, og borettslagsformannen var på døren min hvertfall 4 ganger fra august og utover høsten og meldte sin bekymring for at den kanskje ville skape bryderi for vaktmesteren og snøbrøyting med traktor. Litt kognitivt rigid, denne herren, så jeg har litt humoristisk diagnostisert borettslagsformannen med en type OCD, det er simpelthen vanskelig for ham å se eller forstå noe som er det minste utover A4. Ja, når sneen kom, den kommer sjelden i August. Jeg hadde heller ikke noe ønske om å la min Veteran 125 Vespa stå ute i snøslapset vinteren over. Jeg hadde like lite planer om å vinterlagre den i august. I oktober trillet han den bort fra P-Plassen og nærmest gjemte den bak garasjen. Jeg trodde først den var blitt stjålet, men fant den og trillet den tilbake til P-plassen igjen. Borettslagsformannen lot den stå. Det hadde fremdeles ikke kommet sne. Uka etter ble den kjørt bort for vinterlagring, og borettslagformannen pustet letett ut. Jeg var alltid hyggelig, det kan være uklokt å komme i konflikt med den typen mennesker, man oppnår intet. Jeg tror det mest terapeutiske jeg kan gjøre er å la ham bli provosert, ERP, som det heter på fagspråket -  eksponering med responsprevensjon. Utfordrer det rigide tenkesettet, helt enkelt. Støtter oppunder fleksibilitet. Jeg ser at Amelie også tirrer ham bittelitt der hun står under presenningen sin på fellesoppstillingsplassen, jeg har nemlig bare tilgang til garasje til vinterlagring. Så når han ser henne komme kjørende, eller når han spaserer forbi på sine daglige inspeksjonsrunder som konge i sitt rike, får han dette litt spesielle rykket i kroppen og stivner noe i mimikken. Jeg vet ikke helt hvordan han mestrer dette, men jeg regner med at han begynner å telle verandaer, vinduer, antall steg tilbake til egen oppgang eller lignende. Det er jo den type ritualer man benytter som mestringsteknikk, iallefalll om min diagnose er rett.  

I utgangspunktet burde kanskje betegnelsen "oppstillingsplass" indikere at det er åpning for å restaurere bil på plassen? Altså den samme plassen jeg normalt ville karakterisert som felles parkeringsplass. Nå utfører jeg utelukkende didaktikk her, men en restaurering kan da med litt godhet defineres som "oppstilling?" For å presisere og spisse argumentet, en restaureringsprosess kjennetegnes nettopp ved nitidig oppstilling og grundig sortering av arbeidet og de delene som genereres under hele prosessen fra start til mål, i motsetning til en parkeing som _kan_ være langtids, men som oftest assosieres ved at kjøretøyene iblant sirkulerer, forlater den plassen de fysisk sto på for så å returnere etter et viss tidsrom og fleksibelt innrette seg ved å parkere på en annen parkeringsplass, eller oppstillingsplass, eller hva det nå egentlig heter.

Nå surrer jeg selvsagt bare, jeg vil ha en AK/AZU til nød en Acadiane, men jeg tror ikke Acadiane er like egnet til å runde middelhavet på Afrikasiden. Det ser ut for meg som om Acadianen har et mye trangere motorrom en AK`n/2CV`n, noe som helt klart er en ulempe om man må påregne visse heftige reperasjoner underveis gjennom ørken og gjørme. 2CV`n fremstår som enklere, og jeg begynner å kjenne den litt. Det som frustrerer meg er at den eneste AK`n jeg finner til salgs foruten en overpriset rusten sak i England er denne som Inge`n vil ha (paradoksal retur av egen punchline, ha! ; ) og som jeg selvsagt ikke har lokaler eller kompetanse til å gyve løs på.

En nødtanke - hadde det latt seg gjøre å ta kassa på denne, og sveise denne fast bak fronten på Amelie? Bygget en AK av en 2CV og en rusten AK? Ramme, front, motor, forstilling, hele gulvet, vindu og to dører fra Amelie, og kassa fra russebilen der bak? For meg synes ikke det dom noe kjempeprosjekt?
Har de samme rammer? I såfall kunne det være et alternativ... Amelie begynner å bli riktig så bra, det strømmer nesten daglig på med godsaker fra franzose. Amelie har potensiale for å bli en flott raid AK, nye gulv, ny galvanisert ramme og greier. Lar det seg gjøre, å oppnå omtrent original AK estetikk? : )

Hjelp meg he gutter, jeg vil ha en AK i løpet av en mnd eller så. Jeg veit dere sitter og ruger på noen.  ;D
PS: det var egentlig ikke meningen å mobbe borettslagsmannen. Lokalt initiativ og engasjement skal alltid verdsettes.
Som borettslagsformann tar han også på seg alle jobbene vi andre ikke synes er så viktige, og all ære og honnør til ham for dette,

Alx

Hei Geir,

Det var et underholdende innlegg! ;)

Det hender det selges en og annen AU/AZU/AK/Acadiane her til lands. (Ja kanskje ikke AU og Acadiane, da...)
Den store forskjellen mellom Acadiane og de andre er vel at Acadianen er 13,5cm lengre mellom hjulene. I tillegg har Acadiane PO front akslinger. PO står for Pays d'Outre-mer og betyr at de er bygget for litt vanskeligere terreng. Så det er nok kanskje faktisk Acadienen som er det beste utgangspunktet for en raidbil...
Du kan lese litt om PO her: http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/po2x2.html

eller ennå bedre laste ned Citroëns egen brosjyre Ici commence l'adventure (her starter eventyret) her: transahara.googlepages.com/aventure.pdf

Det er forresten masse Acadianer (og deler) til salgs i Frankrike i alle prisklasser (ikke bare hos Mehari Club Cassis): http://www.leboncoin.fr/li?q=acadiane&ca=7_s&th=1&c=1&w=3&st=s&zz=ex%3A75001
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

GeirW

Tusen takk Alx, for glimrende relevante opplysninger og ikke minst - linken!  :)
Sjekket eBay og en del andre steder jevnlig i det siste, og har nesten blitt frustrert over hvor få som er å oppdrive. På nettstedet ditt er det jo nærmest bare å fråtse! : )

Da er planen å hente meg en Acadiane om 4 - 6 uker, og kanskje kjøre den direkte til Torben for rammeskift/ service dersom det er nødvendig.
Dette MÅ jo bare bli bra!  ;D

Alx

Dermed begynte jeg å lure litt; blir dette Norges første Acadiane mon tro?

Jeg kan i hvertfall ikke finne noen Acadiane i Statens Vegvesens liste, men det er jo alltid en liten mulighet for at den har skjult seg under et annet navn...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

GeirW

Hmmm...betyr det i såfall at det kan være noen tvil ift typegodkjennelse?
Dyane er jo typegodkjent ift norske krav, så da antar jeg det gjelder Acadiane også?

Carisma`n er herved avertert til salgs på Finn.no, "grunnet forelskelse i 2CV"  :D

Så fort den er solgt, blir det Acadiane. Ferdig med den saken.
Gleder meg allerede.  :D

Alx

Ja, hvordan er nå de reglene der?
Mulig Citroën Norge kan vite om de har tatt inn en Acadiane til Norge... Men mest sannsynlig vet de ikke.

Men den er jo typegodkjent i alle EU-land. Burde ikke være noe problem å importere en...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Jurgh

Mulig at "registerfører Haug" har mer info, men jeg vet ihvertfall om én Aca i eksistens på norske plater.

J

Pål B

Norsk Citroen (ikke Citroen Norge...) tok inn 10-stk i 1981som en prøve. Alle var hvite, og registrert som 2-seters varebiler. De ble registrert på en midlertidig godkjenning, og det foreligger ikke typegodkjennig for AcaDiane i Norge - uten at det betyr noe for evt. import.

Sannsynligvis denne midlertidige godkjenningen som gjør at Alx ikke finner den i listen fra SVV.

Hvor ble det av de, je det hadde jo vært interessant lesning.

Pål B.