Hovedmeny

Stort tilbud

Startet av Loffen, torsdag 15 jun 2006 @ 11:54:23

« forrige - neste »

Loffen

Ser på Finn at det er hele 16stk. 2CVr tilsalgs.  Er interessen for våre biler så dårlig at de er omtrent umulige å selge ?  Eller er det bare at det ble pøst ut biler i årene 84-87, og derfor er veldig mange på veiene ???????? 

Morten

Det er vel en kombinasjon av mange årsaker - en del av bilene som er annonsert ser ut til å være noe høyt priset i forhold til tilstand..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Jacob

Morten har nok rett i at mange av de bilene som "bare står og står", og ikke blir solgt, av overoptimistike selgere er for høyt priset i forhold til teknisk tilstand.  Samtidig er det jo et vanvittig antall bruktbiler på markedet generelt, også av andre og større Citroëner.
BX og CX får man nærmest slengt etter seg for en slikk og ingenting, og helt kurante ZX og Xanthia selges for urimelig rimelige priser...
Men jeg tror nok det dessverre også er slik at interessen for doningene våre er på nedadgående, og har vært det noen år nå. :(
Vi får heller ta så godt vare på de bilene vi særingene/tullingene  ::) ;D har - og om mulig ta forsøke å ta vare på så mange god eksemplarer som mulig...   Nå har feriepengene kommet; hva med å adoptere en 2CV til?;)

Jacob (gammel tulling med hatt)
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

jwh

Hei,
Med så mange biler samtidig til salgs må prisene bli presset.  Det har mange selgere ikke forstått. Like vanskelig å selge 2cv blant 16 annonser - som det er å selge MB E-klasse blant 4000 annonser.  Var senest i kontakt med en kar på hedemarken som selger den røde til 26000.  Alle som kjenner Øyvind Aaberg i Bergen ser jo at det er hans gamle bil, som ble påkostet en formue for 10+ år siden.  Selgeren opplyste at bilen var begynt å ruste endel og anbefalte hellakkering for å få den fin igjen. 
Prisen var minstepris.  Mente selv jeg var mer en generøs - men mitt bud var uaktuelt for karen.  Da er det ikke rart at bilene blir stående lenge på nettet.  Blir liksom litt som å prøve å selge pølse i brød til noen som akkurat har langet innpå 3 dobble wiener, den fjerde står ikke like høyt i verdi.

Ellers er det jo unormalt med 16 2CV på finn.no, vanlig med mellom 5 og 10.

jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Pål B

Hei!

Her er det en logikk som er ulogisk? Hvis 16stk er  "mange" biler, og den "eldste" er lagt ut 16 mai og dette er fasit på "umulig å selge", og prisene blir presset tror jeg det mangler en liten bit med markedkunnskap. Nettanonser, og kansje Finn.no i særklasse, er kjempefint! Medaljens bakside er at kjøperene blir gitt god tid. Hvorfor løpe & kjøpe i dag? Bilen står der i morgen og den + kansje en som er enae finere. På samme måte er den geografiske prisdifferansen man hadde tidligere borte. Det koster lite og fly, og står det du har lyst på Trondheim, vel så er det bare og reise til Trondheim

Hva pris og 2CV angår, har det i manns minne vært slik at 2CV skal være en billig bil. Nå er sikkert definisjonen av "billig" en laaaang diskujson. Den allmene oppfattninig er fog, tror jeg, at biler under 50 000,- er "billigbiler". Men av en eller annen grunn forventer 2CV entusiaster at man skal få et svært godt eksemplar av arten for 15 000,-. Dette er feil! Selv for 30 000 må du nok frem med både verktøykasse, sveiseapparat og lakksprøyte.

Konklusjonen er vel da et en 2CV er verdt det noen er villige til å betale, og ikke hva de som ikke skal kjøpe måtte mene.............................. :).

Pål B

jwh

Hei,
Her var vel innlegget til en viss ...... på grensen til freidig.  Hva som er logisk for den ene kan være ulogisk for en annen og begge kan ha rett.  Basic og greit nok - verden er nok såpass sammensatt.

At nettannonser er fint er vi alle enige om - iallefall så lenge vi skal kjøpe. Selgerne har det også enkelt - lett å legge bilen ut på markedet - men å finne kunden kan være en utfordring (les: ta tid) hvis man ønsker god pris.  Dette har nok mange selgere undervurdert. Alt selger ved lav pris. Når det gjelder salg av kr 50.000+ eksemplarer av 2CV i Norge så kan selgerene telles på en hånd - ja faktisk på pekefingeren.   Undrer meg om resten av "menigheten" forventer at sveiseapparat og lakksprøyte skal være nødvendig på 30.000+ biler.  Unntak finnes selvfølgelig - formidlet selv en slik 50K bil for noen uker siden til en dame som skulle ha en strøken bil i farge gul.  Hun sjekket ikke finn.no engang - ref pekefingeren over.
Svært få forventer å finne en strøken 2cv til 15.000,  men du skal slippe å ta bilen hjem på henger. Hvis ikke bremsene henger da. For den nevenyttige er det greit å få en 2CV på veien for lite penger, men noen "show" car blir det ikke.   Tror også det er lettest og selge strøkne biler og objekter - og tyngre å selge alle de bilene som ligger midt på treet - som det er mange av.

Og ja,  16 biler på finn.no er mange 2CVer til salgs, bare ring selgerne om  2 måneder og sjekk hvor mange som er solgt.

Første del av konklusjonen til Pål B er grei, men det etter komma ..............  kunne med fordel vært utelatt på forumet.


jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jan Erik Johansen

Her på forumet må det forventes at det er forskjellige oppfatninger, slik at det neppe er grunn til å bli "sår" for andres meninger.  Dette betinger selvfølgelig at disse meningene ikke er upassende, krenkende osv.  Alle innlegg blir lest av oss som er "moderatorer" og brytes grensene, vil innleggene bli fjernet.  Frisk meningsutveksling i en god tone derimot...helt greit.

Janse

Jacob

Det er greit nok at en forsøker å "snakke opp" prisnivået på 2CVer.  Og utvilsomt forståelig når en selv akkurat har lagt ut biler til salgs... ;)
At definisjonen på "billig bil" hva 2CV angår omfatter alt under 50.000,- er jeg ikke enig i.  Og jeg er ikke enig i at det skal være nødvendig å finne fram sveiseapparat etter å ha kjøpt 2CV for snaut 20.000,- heller (egen erfaring - nylig  8)).
Markedet for 2CVer ER svært begrenset, og akkurat det bør ihvertfall ikke være noen nyhet for en med livslang (og vel så det? ;D)fartstid i bilen og miljøet som Pål B...
2CV er i utgangspunktet en bil, og som noen vil hevde, en livsstil for de spesielt interesserte.  Dermed få potensielle interessenter.  De som er villige til å bla opp 40-50.000,- er det ikke mange av - tell dem på en hånd, som nevnt av andre.
Og det ser man da også på Finn.no - i og med at enkelte biler i 40-50.000,- kronersklassen som uten hell ble forsøkt solgt i fjor, nå ligger ute for salg igjen...  (OBS Ingen navn nevnt her) :-X
Og nå tildels med enda friskere prisforlangender enn i fjor ::) ;) 
Det betviles ikke at strøkne biler selges lettere enn mer halvslitne, men så er det dette med prisen, da.  Liten etterspørsel og for høy pris = intet salg.  Er prisen relativt sett for høy i forhold til tilstanden, går salget deretter - naturlig nok.  Og da hjelper det ikke uansett hvor mye selger prøver å "snakke opp" prisen...

Jacob
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

jwh

Respons til janse:

Handler ikke om å være "sår" men at noen har sine egne agendaer.  Å hevde at 2CV til 49999 er billig bil, blir jo som å snakke for sin syke mor.  Andre biler ja, men ikke 2CV i Norge.  Tror at påstanden faller på steingrunn i miljøet forøvrig. 
Slike utspill burde jo genere engasjement og debatt.  Så hva mener andre om - interessen for bilene, priser etc.

Og så var det dette med å sitte i glasshus da.......................

JWH
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jan Erik Johansen

Debatt er fint, men det skal være i en god tone, det er en forutsetning for at dette forumet skal bli en møteplass for alle.  Vi skal heller ikke glemme at vi har en del smileys som kan brukes aktivt for å understreke, ta litt av brodden fra osv.

:) Janse, som dessverre ikke sitter i glasshus, da hadde han sluppet å male trehuset ;)

jwh

Hei Jan Erik,

Her var jeg litt unøyaktig og uklar i farten. 

Innholdet i mitt forrige innlegg var hovedsakelig en oppfølgning til Pål B ....  Foruten punktet om "sår" da. 
Selv om det sto "respons til janse:"  i teksten var resten av innlegget myntet på Pål B.

Så janse skal fortsatt kose seg i sitt trehus, og slite med husmaling i sommer som undertegnede.

Håper det oppklarte saken.

JWH
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jacob

Skulle ønske jeg hadde et glasshus -
til 2CVene ;D...
Men det var en digresjon.
Kjør debatt fortsatt, mine herrer (og damer.  Jeg vet dere er der ute, dere også ;))

Jacob
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

Jan Erik Johansen

Tok ikke glasshus som ment på meg, ikke noe problem :D

:) Janse

Loffen

Jaja, det ble kanskje noe mere debatt ut av det enn tanken var. At Pål B summerer med å konstatere at markedet rår, er vel en selvfølgelighet....en markedspris etableres vel først når et salg har foregått. Mitt spørsmål var derfor rettet mot å få en oppfatning av prisnivået på de biler som rent faktiskt omsettes, ikke på hva kjøper forventer seg ved å liste den på Finn.
Så kan man jo  debattere i det uendelige hva en 2CV er verdt, det blir et emosjonellt spørsmål. Men Pål B. kan jo kanskje rapportere tilbake om den generelle markedsinteressen ettersom han har 2 biler ( usedvanlig flotte ) for salg på Finn ??? 

Poirot

Ingen tvil om at "markedet rår" - her som ellers i vårt kapitalistiske samfunn.  Og dette "markedet" er absolutt ikke særlig ivrig etter å kjøpe 2CV`er i 50000+ - prisklassen! 
Min erfaring er at Norge er et av de absolutt BILLIGSTE landa å kjøpe 2CV i!  2CV har igrunn aldri vært noen "folkebil" her i landet, den har alltid vært sett på som en smule sær.  Kanskje i likhet med eierne...  Og i motsetning til i f.eks. Tyskland og Frankrike, er det heller få ungdommer/unge voksne her i landet som vil ha en 2CV fordi de har vokst opp i en.
Har en betalt 30000 for en 2CV som trenger både sveising og lakkering for å bli brukbar, har en rett og slett gjort et elendig kjøp!
Her i landet skal det være fullt mulig å få seg en all-right, EU-godkjent 2CV for halvparten, altså 15000.  For 30000 bør bilen være virkelig pen og god - og 50000 bør en kun betale for et absolutt strøkent, restaurert - eventuelt svært sjeldent og gammelt - eksemplar!
Noe av det fine med 2CV-hobbyen og -miljøet er jo nettopp at det er økonomisk overkommelig for ALLE!  Derfor syns jeg også det er veldig fint at prisene er så lave at ytterst få føler seg frista til å "gjøre butikk" på biler og klubbmedlemmer!
(Og jeg kan tillate meg å si det, for jeg kjøper og selger en del sjøl.  Med magert økonomisk resultat...)

Bedre med 2CV enn bare èn!