Hei dere. Nå trenger jeg spesialistråd. Jeg er en lykkelig eier av en 2cv6. 1986 mod. Den starter som bare det som regel. Men i år når den ble tatt ut av garasjen og skulle på eu kontroll, skjedde ting. Dagen før eu kontrollen, er det første jeg merker er at den ikke går på full gass under kjøring. mister krefter i motbakker. Den bakker også dårlig. Om den stopper etter en tids kjøring er det nesten ikke til å få start på igjen på startmotoren, Heldigvis klarte jeg å rulle den igang etter at jeg hadde filt batteriet flatt :'(
Dagen etter når batteriet er full ladet starter bilen igjen,Kjører mot verkstedet som skal ta eu kontrollen, bilen stopper rett før jeg ankommer verkstedet. Verkstedet tauer bilen opp på plassen. ::) De sier de først kan ta bilen på Eu kontroll dagen etter. Jeg puster lettet ut da jeg tror den vil starte lett dagen etter. Dagen etter kommer og verkstedet ringer meg. De sier bilen går litt før den stopper og de klarer ikke å ta eu kontroll på den da de ikke får kjørt den inn i verkstedet:-O Hva kan feilen være tror dere? i panikken har jeg bestilt ny forgasser, coil, samt tennplugger og ledninger. Begynner jeg i helt feil ende??
håper på gode svar fra dyktige folk der ute.
Jeg tror det er dårlig coil. Bilen stopper når coilen blir varm og starter igjen når coilen blir kald. Prøv å bytte coilen først.
Ville også byttet coil først, det er lettest å gjøre. Du kan stripse den fast til den gamle så får du testet om det er coilen eller ei før du skrur den gamle av.
Har du byttet til elektronisk tenning, eller har du tradisjonell stift og kondensator? Hvis du har stift/kondensator ville jeg investert i en elektronisk tenning. Har spart meg for mye bry de 15 årene jeg har hatt min 2cv på veien. Alternativt kan du også bytte stift og kondensator og få justert opp tenningen.
takk for svar. Jeg har fortsatt tradisjonell stift og kondensator. Har elektronisk tenning liggende, så det står på to do lista mi etterhvert. Er det vanskelig å skifte over til elektronisk tenning? jeg lurer da på tenningsmerker etc.
Sitat fra: Gobling på søndag 10 jul 2022 @ 10:11:41
takk for svar. Jeg har fortsatt tradisjonell stift og kondensator. Har elektronisk tenning liggende, så det står på to do lista mi etterhvert. Er det vanskelig å skifte over til elektronisk tenning? jeg lurer da på tenningsmerker etc.
Ikke vanskelig, men noen triks er det jo. Tenningsmerket på 2cv er et lite hull i svinghjulet. Dette skal matche et hull på gearkassa. (låses med f. eks et borr, men samtidig lett å glemme det borret ved oppstart...) Når hullene er likt er det der den elektroniske tenninga skal tenne/slukke. Er gjerne en liten diode på den elektroniske tenninga som lyser/slukker for å sette den riktig.
Samme fremgangsmåte for å stille stiften, men da med prøvelampe.
Greit å ta vare på stiftehuset og delene bak for evt senere bruk. Sett et merke på huset og blokka så slipper du evt justering senere.
Når borret er på plass i svinghjulet og girkassa setter du et hvitt merke på svinghjulet og girkassa. Bruk en stroboskoplampe og sjekk om merkene er rett overfor hverandre når motoren går.
Pass på at ledningen til oljetrykksbryteren blir med videre. Plasser alle 4 ledningene i en pølse.
Alt dette står også i bruksanvisningen.
Og du trenger en lang tynn 14mm pipe for å få løsnet vifta fra kon aksling. Biltema har slike forutsatt at de ikke har endret oppskriften. art.nr 10-614
Skru ut skruen midt i vifta. Bruk samme pipe med forlenger og slå forsiktig fra side til side så skal vifta løsne. Stiftehuset er rett bak vifta.
Tusen takk for gode og nyttige svar! Det var coilen😎 resten skal byttes etter en ferietur( ikke med bilen). God sommer folkens og igjen tusen takk for svar😎