Hovedmeny

helårsbil

Startet av ole bjørn, lørdag 26 nov 2011 @ 22:02:21

« forrige - neste »

ole bjørn

Vi lurte på og kjøpe en 2cv og bruke som helårsbil. Er der noen som har erfaring med dette. Er den ok og kjøre kuldegrader hvis man isolerer den godt/glassfibertak og ellers hva som går ann for og gjøre den varm.
Den beste måten å få et arbeid til å virke vanskelig på, er å utsette det. Sitat Winston Churchill

jonaf

Geo vet mye om hvilke egenskaper og begrensninger 2CV har som vinterbil. Spør ham om hans erfaringer som helårs 2CV-ist.
På plussiden har bilen god fremkommelighet, vil jeg tro. Minuset er vel som i alle andre luftkjølte biler at det er kaldt i kupeen. Elektriske vifter i ventilasjonskanalene kan hjelpe til med å lede kjøleluften fra motoren dit den er ønsket.
Selv har jeg planer om å utforske dette emnet når mitt mangeårige prosjekt en gang kommer på veien. Men først må det bli vinter i Østfold :)

Arnfinn

2cv hele året.
Selvfølgelig kan man kjøre 2cv hele året. I "gamle dager" les 80 tallet brukte man jo bilene året rundt. For å bedre varmen bruker man vinter trekk til grillen. Noen monterte elektrisk vifte men det er ikke nødvendig. Utsyrer man setene med gode pledd som går helt ned til gulvet i forkant får man bedre utnyttelse av varmen. Men har man pasasjerer bak blir det ulidelig kaldt når det går under -10. Jeg mener varme apparatet fungerer greit men man har veldig store varme tap i bilen. Så noen bytter til vintertak i glassfiber, andre dytter ligge underlag osv under taket for å isolere bedre. Har man passasjerer bak hadde jeg lagt isopor el på gulvet slik at man ikke forfryser beina.
Ellers er det forbundet med store fordeler å kjøre 2cv på vinteren, man slipper jo å kle av seg når man sitter i bilen. Både våtter, lue og pels kan med fordel beholdes på. Nå ser jeg at flere av moderne biler på Oslo vestkant også har det problemet i allefall ser jeg ofte de kjører med pels.

For det som ønsker varm bil, de monterer en bensin varmer, før fant man en fra en gammel boble på skroten, men jeg antar båt butikker er stedet å søke nå. Lykke til med en vinter i 2cv. En ting får man gjerne erfare med 2cv'en er instillingen på varme apparatet som enten er kaldt eller dødskaldt.

PS kjøre egenskaper og fremkommelighet er overlegen, best med vinter dekk, men tidligere brukte man sommerdekk heleåret supplert med kjettinger.

mvh
Arnfinn

Max Wiggo

Husk også at det blir lettere kjeks av platene i 2CVen enn i andre biler, så hyppig oljebehandling blir viktig.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

henrysyrdahl sør

jeg har brukt min dolly hele året siden jegkjøpt den brukt i 97. (  jeg satt den ifra meg og jeg skal lager en "ny" 2cv av rammen som den hadde)
som du vet har 2cv en veldig god vareapp. ... men, det er tykkelse av bilen som gjør at varmen forsvinner ut.
klart vi setter på muffe foran, og tettnings liste på vindu,  jeg satt alltid en stiv plexeglass lig. plate igjennom tak stenger som formet seg etter buen i taket,( dette for å stive av taket slik at tung snø osv. ikke skulle skade min soft tak.)  som nevnt før, jeg klippet/kappet isopor plater og trede disse opp under taket.jeg satt disse fast med litt tau ergo fikk jeg litt bedre   "tykkelse" fra taket.
isopor er det også plass til bak panel på alle 4 dører. dette hjelpe også for lyd og kulde.kan stå på hele året.
jeg vet at de lufte ventil foran under vindu skal være tett, men det kommer trekk derifra også. , jeg fant fram en tynn skumgummi  (slik som der finns i sete trekk) og klippet disse og satt de mellom fluenetting og ventil . skru ventilen til og bingo .. tett
som arnfinn , et teppe el. som går nede til gulvet vil også beholde det varmen som kommer fra motoren.  du må stenge "inne" varmen der du vi har det . kunne det være mulig å stenge av alt fra din rygg og bak over ville det blir nok så varmt ja.( det er ingen som trenger varmen bak bak- setene og i res. hjul plass ,er det det?)

jeg brukte min bil 12 år non-stop. jeg hadde kjøpt en galv. ramme til den like etter at jeg overtok den ( ramme knekk) og vinter kjøring var ikke noe jeg var redd for. bilen er perfekt til det ...
men det som er verst med vinter kjøring er at det brukes salt på veien. det er det som tar knekken på 2cv ( jeg måtte bytte gulv og annet minst 2 ganger pga. rust. ) ramme er urørt . jeg bodde nokså landlig før, og da hjalp det med " knippetak " eller kjetting for å kommer meg fram før traktor laget vei for de andre.
det var gøy nå som jeg tenke tilbake til den tid.  :D


citro1cx

Har kjørt mye 2 cv på vinteren på 90 tallet. Kort oppsummert er følgende faktorer negative (i tillegg til det som allerede er nevnt):

Dårlig sikt pga ising på frontrute og sidevinduer.
Kondens fra kalesjen når det er kaldt ute og varmt inne i bilen.
lett i hekken. Mange skumle opplevelser på is og nysnø.
Dørlåser fryser.

Mine anbefalinger er:

For å få best mulig effekt av varmapparatet, steng rommet under forsetene med ei papplate. Gjør det samme på bakseter. Sørg for at rør fra varmeveksler er i topp stand, riktig justert og ikke minst tette.

Kjøp et vintertak, eller isoler innsida av kalesjen. Et par ekstra spiler i taket kommer godt med når snøen tynger.

Legg ballast i reservehjulsbrønnen. Sandsekker er perfekte til formålet.

Bruk tid på rense dørlåser før kulda setter inn og smør opp med noe som tåler minusgrader.

Foruten dette kan det være et tips å montere bensinvarmer for de kaldeste dagene.

Det vil også være lurt å oppgradere det elektriske ved å sette reler på hovedlysene. Dessverre er lysene og lysbryter på  2cv en stor "strømtyv" og tapper derfor batteri unødvendig mye.

Vil vel i bunn og grunn si at 2cv er greit nok på vinteren , men i temp under minus 10 er det like greit å ta bussen  :)


mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

2CV er en fantastisk vinterbil!
Den starter uansett.
Den kommer seg fram selv der moderne firehjulstrekkere har problemer!
Den lave vekta gjoer den ekstra letthaandterlig paa glatt foere, samtidig som den ogsaa er lettere (...) aa faa opp paa veien igjen hvis svingen "plutselig" blei for krapp...
Den er bensingjerrig ogsaa nar det er kaldt.

Jeg kan skrive under paa de fleste raada gitt tidligere her, bortsett fra at JEG ihvertfall ikke ser noen vits i aa laste den noe ekstra bak. Det er bare hvis du plutselig gaar av gassen eller bremser i en sving, du faar hekken til aa skli ut - og det er bare aa moete med gassen, saa "gaar alt saa meget bedre" ;-) 
Releer til frontlys er lurt, likesaa elektronisk tenning. (Ikke saa var for sno og kondens  i tenningsboksen.) En god plate under heile motor og gearkassa er heller ikke dumt.  Og apropos kondens, bruk kondensfjerner! Det legger seg lett sno og is paa baade bensintank og ledninger, og den kuldsa skaper kondens!  Kjoer ogsaa mest mulig med full bensintank!
OG jeg vil anbefale - i tillegg til skikkelig oljebehandling seinhoestes - jevnlig aa spyle vekk salt og moekk, samt en skikkelig reingjoering naar vinter'n er over!  EGENTLIG burde man jo ogsaa skru av skjermer og skru dem PAA igjen saa olja (eller hva en naa velger aa bruke) tyter - for saa aa gjoere det samme igjen om vaaren.  Glem heller ikke aa soerge for at bilen er rein - og toer - innvendig!  Fuktige matter og aviser skaper utrolig mye ekstra kondens = dugg og is paa rutene!
Og har du broyta deg gjennom en snofonne, ta gjerne og fjern snoen som har kommet inn i vifta ;-)
GOD 2CV-VINTER!
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

#7
Jeg får balansere innleggene en smule.... ;)
Har kjørt 2CV fra 1997-2009 og har hørt mange lovprise bilen som vinterbil, men deler ikke denne entusiasmen. Hvis f.eks drivkraften er håp om billig bilhold kan eier lett bli skuffet...

Det er dog stor forskjell på å kjøre bilen i et mildt Vestlandsklima kontra f.eks Røros. Røros er best egnet med hensyn til å bevare 2CVn (men de arme i bilen vil ganske sikkert fryse ihjel). Langs kysten er det SALT som tar knekken på bilen.... og det ganske fort.
Kjørte to Sørlandsvintere for en del år siden og forfallet på bilen var BETYDELIG, og en OK bil ble redusert til et restaureringsobjekt pga. rustangrep. Jeg satt vekk bilen og anskaffet en ny 2CV da det var rimeligere enn å sette den gamle istand. Den velbrukte "Ny-bilen" forfalt ingenting i de årene jeg sommerkjørte kjerra (2002-2009).

Vinterføre kombinert med gamle piggdekk er også en tvilsom kombinasjon - det går som oftest greit fremover - men bremseegenskapene er det værre med. Rent farlig i mine øyne.
Bilen nytes i mine øyne best som kosebil, hobbybil, stasbil, nr.2-3 bil for sommerbruk, ferie/tur-og ekspedisjonsbil, veteranbil (da gjerne en 50-taller) - men ikke som helårsbil...
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Enig med alle, og særlig JWH.

Har ikke enda kjørt 2CV om vinteren, men vet hva salt gjør med biler. Og da jeg bodde i Bergen så jeg et saltforbruk som var av en annen verden. En 2CV overlever ALDRI, ALDRI et slikt salt-inferno fra helvete. Den forfaller så mye på så kort tid at man kan glemme alt som heter økonomisk bilhold. Vei(u)vesenet på vestlandet er ikke å anbefale for noen.

Om man bor på mer gjestmilde steder, som der jeg bor nå, så kan jeg godt tenke meg at 2CV vil ha det relativt bra om vinteren. Her er ingen salting! Og sikkert til noens store overraskelse, så kjører vi ikke av veien i hver sving, eller kræsjer i hvert kryss. Det går helt fint på regnvåt is uten salt. Bare å bruke hodet. I siste dagene har veiene blitt dekket av snø. I dag ble det 4 grader og regn. Snøen ble til is. Har kjørt 400km på det i dag. Ingen problemer. Salt skal være på kjøkkenet, ikke på VEIEN!!

Nå snakker jeg meg bort. Her er noen tips om vinterbruk: http://www.sitruuna.com/654321/2CV-preparations2004.pdf


Forøvrig er 2CV en perfekt hverdags bil om sommeren. "Om sommer'n trenger du bare 2CV!".
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Jeg får hive meg på jeg å. Jeg kjørte 2CV hele sist vinter det var kaldt men det gikk bra. Men som alle andre sier salten dreper bile utrolig raskt. Mye rustangrep på bilen etter kort stund. Når kulla og salten kommer til Oslo blir 2EL parkert i garasjen for vinteren. Clio elektrik får taover for 2EL i vinter.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Sitat fra: 2EL (Klara) på tirsdag 29 nov 2011 @ 20:00:44
Jeg får hive meg på jeg å. Jeg kjørte 2CV hele sist vinter det var kaldt men det gikk bra. Men som alle andre sier salten dreper bile utrolig raskt. Mye rustangrep på bilen etter kort stund. Når kulla og salten kommer til Oslo blir 2EL parkert i garasjen for vinteren. Clio elektrik får taover for 2EL i vinter.
Ja, har jo lest at du har kjørt hele året med 2EL. Du har cojones for å bruke den hele året, det skal du ha. Det er vel ikke til å komme utenom at salt og 2CV er et dårlig team. Bil og salt hører generelt ikke sammen. Noen bør fortelle myndigheten om dette ::)
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 29 nov 2011 @ 20:38:54

Bil og salt hører generelt ikke sammen. Noen bør fortelle myndigheten om dette ::)
[/quote]

"Noen" HAR fortalt myndighetene dette!  Det eksisterer bl.a. en "folkeaksjon" mot vegsalt (sjekk nettet, er medlem, men husker selvsagt ikke adressa...), men de arrogante smaakongene i "Satans Vegvesen" gir jo totalt beng i motargumenter eller korrektiver!  Og siden DE "argumenterer" med det eneste hellige ordet som fortsatt eksisterer i norsk vokabular, nemlig "trafikk-sikkerhet", er det visst ingen politikere heller som toer sette ned foten!
Men det BOER sannelig "noen" gjoere, for vegsaltinga er en gedigen miljo-kriminalitet!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

Sitat fra: Poirot på onsdag 30 nov 2011 @ 15:23:19
(...)Det eksisterer bl.a. en "folkeaksjon" mot vegsalt (sjekk nettet, er medlem, men husker selvsagt ikke adressa...),(...)

http://www.stoppveisaltingen.no/
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

getor

Har kjoert min 1985-modell aaret rund (naar jeg er i Norge) og finner bilen helt grei om vinteren, fra vaate hoestveier til -23 i Oslo i fjor. Det er ingen SUV selvsagt. Mye har skjedd paa 30 aar. At den er super fremkommelig paa vinterfoere er en sannhet med modifikasjoner, men - sant skal sies, den funker bra. Og saa starter den, uensett. Det er min erfaring. Naa har jeg kostet paa galvanisert ramme og har vaert flink med oljebehandling av det som er saa merker ikke mye til salt og rust, ihverfall ikke som jeg kan se det. Naar det gjelder varme, trekk forran paa grillen er et must naar det kryper unde 10 grader, dernest fikk jeg satt inn tak med varmetraader i bakruten. En fordel. Likeledes vifte i varmluftkanalen. Det har vaert en velsignelse. Sjekk dette: http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Heizung-Belueftung/ANR14504/