Hovedmeny

Tung på rattet

Startet av lordab12, torsdag 02 jun 2011 @ 13:10:30

« forrige - neste »

lordab12

Hei !

ER det riktig at 2CV'en skal være tung på rattet etter skiftet king-boltene foran ?

Har fått skiftet disse, samt ny ramme på min 2CV, men syns den er veldig tung på rattet.
Har riktig lufttrykk, 20 foran og 26 bak

Er dette noe som blir bedre etter å ha kjørt en stund. Slik det er nå er den ikke god å kjøre. Har hatt bilen i 6 år og den har aldri vært slik på rattet.

På forhånd takk for svar/kommentarer

EirikJ

Det er ikke riktig. Enten er noe gjort galt under skifte av boltene, eller så er noe annet gjort galt under rammeskifte. Sjekk at ikke huset "hviler" på rattstammen der klemmen til rattlåsen er montert på rattstammen.

Har noen justert på endeleddene? De skal ikke justeres på etter at de er montert sammen ny.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Jeg tror som Eirik at du bør sjekke endeleddene/styrekulene. De skal IKKE være skrudd til stramt - fjærene i kulehuset sørger for at det sitter.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

lordab12

Hei igjen.

Takk for svar.

Jeg har skiftet ramme og king-bolter på et annerkjent verksted i Åsgårdstrand.
Jeg klaget på at bilen var veldig tung på rattet og han prøvde da også bilen. Han sa at dette var helt normalt
etter skifte av king-bolter, så jeg bare godtok det.

Bilen var ferdig i går, 1.6, og jeg har kjørt en del med bilen i dag, men som sagt er den veldig tung på rattet.

Ved svinger må jeg også "ta i" for å rette den opp igjen. Dette kan jo ikke være riktig.

Mekanikkeren som gjorde jobben sa at det ville bli bedre etter en stund, men for meg virker dette merkelig.

Men det var jo ikke så lett for meg å klage mer så lenge dette verkstedet skal være eksperter på 2 CV.

Takker på forhånd for ytterlige kommentarer.

Olav

Sitat fra: lordab12 på torsdag 02 jun 2011 @ 18:12:19
Han sa at dette var helt normalt etter skifte av king-bolter, så jeg bare godtok det.

Vel, hos meg var det motsatt etter kingbolt bytte... Lettere, jevnere og mye bedre. Meg jeg byttet endeledd og kuler på begge sider samtidig.

Holder med de andre, sjekk endeleddene og smør dem opp om nødvendig. Jeg ville også sjekket at verkstedet også fettet opp de nye kingboltene.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx



Sitat fra: lordab12 på torsdag 02 jun 2011 @ 18:12:19
Hei igjen.

Takk for svar.

Jeg har skiftet ramme og king-bolter på et annerkjent verksted i Åsgårdstrand.
Jeg klaget på at bilen var veldig tung på rattet og han prøvde da også bilen. Han sa at dette var helt normalt
etter skifte av king-bolter, så jeg bare godtok det.

Bilen var ferdig i går, 1.6, og jeg har kjørt en del med bilen i dag, men som sagt er den veldig tung på rattet.

Ved svinger må jeg også "ta i" for å rette den opp igjen. Dette kan jo ikke være riktig.

Mekanikkeren som gjorde jobben sa at det ville bli bedre etter en stund, men for meg virker dette merkelig.

Men det var jo ikke så lett for meg å klage mer så lenge dette verkstedet skal være eksperter på 2 CV.

Takker på forhånd for ytterlige kommentarer.

Jeg ville tvilt på ekspertisen til et verksted som sender deg på veien med en bil som er DIREKTE TRAFIKKFARLIG. En bil som en voksen mann må "ta i" for holde på veien, har ingen ting på veien å gjøre. Om ekspertisen virkelig var seriøs, ville de fortelle deg hvorfor bilen er tung på rattet, og hva du kan gjøre for å få bilen kjørbar. Jeg er i allefall ikke i tvil om verkstedet burde ordne opp for deg.

Om det skulle være feil montert ramme som gir treg styring vil det være lettere å oppdage om bilen jekkes opp på begge sider forran (slik at hjulene henger i lufta). Er det stygge skrapelyder når rattet dreies,  er det mye som tyder at karroseriet "henger" på ratt stammen.

Når bilen først står på bukker, er det fort gjort å sjekke om kingboltene er trege ved å vri hjulet fram og tilbake (plasser hendene på klokka 3 og 9).

Om det er endeleddet (nr 2 på skissen) som er misstenkt, kan det sjekkes ved å montere av de to bolten (nr 12 på skissen) som det er festet til spindelen (nr 1 på skissen). Om det virker tregt/er tørt/ikke er fleksibelt, bør det byttes. med endeleddene avmontert er også enkelt å sjekke om styrestaget virker tregt.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Rattet skal ikke bli tungt av  skifte kingbolter. Om det har skjedd, er noe bøyd og kniper. Det vil nok bli lettere etter som det som kniper blir slitt,men noe er feil.

Det er ikke nødvendig å spekulere så mye over hva som er årsaken,om det oppstod da kingbolter ble byttet.
Om mange ting ble gjort samtidig kan det jo kanskje være tvil. Om endeledd ikke er rørt, er det jo ikke de.
Citroënnlig hilsen Eirik

Uno

Hei, jeg har ikke vært på forumet før. Det er Bilgledebutikken i Åsgårdstrand som har byttet både ramme og kingbolter på bilen til lordab12. Det er nok slik at når sterk slitasje krever en forstørret kingbolt som i dette tilfellet,  vil bilen ofte bli litt tung på rattet de første 20 milene. Kunden har senere bekreftet at etter noen mil, ble bilen helt normalt.

EirikJ

Nå blir det nevnt kingbolt med overdimensjon, noe som ikke har vært nevnt tidligere, og utifra det har rådene her vært helt fornuftige.

Når det er sagt, vil jeg umiddelbart mene at det er irrelevant om det er benyttet en bolt med overdimensjon eller ikke. Jeg har aldri montert en slik bolt,men regner jo med at foringene som følger med, er tilpasset den større bolten, og foringene må nødvendigvis da være tynnere i godset. Dermed skal det ikke knipe noe sted. Om foringens ytre diameter er større enn originalt, må jo hullene i del nr.1 (tegningen i et tidligere innlegg) bores opp til en ny diameter. Om man banker for store foringer inn, vil det knipe. Og en bil som ikke selvoppretter er ikke heldig, selv om det bare er for 200 km.

Fortell gjerne litt om boltene med overdim., har foringene større ytre diameter enn originalt? Eller er de bare tynnere i godset?
Citroënnlig hilsen Eirik

Uno

#9
Kingbolter finnes i 1/10mm og 2/10 overstørrelse. Hensikten er å unngå å skifte svingarmen som jo koster en del. Vår mekanikker foretrekker å montere dette ganske stramt av hensyn til EU-kontrollen. Han har lang erfaring med kingbolter også fra andre biler, bl.a Fiat 500.

Den aktuelle 2cv ble godkjent av Toyota Horten ca 1 timer før bilen ble overgitt til eier. Det sier seg vel selv at bilen ikke ville blitt godkjent dersom den var trafikkfarlig. Toyota har godkjent et 30-talls 2cv-er for undertegnede, så de har en viss erfaring. Bilen var noe tung i styringen, men det er helt feil å si at den ikke hadde normal selvoppretting. Det er små toleranser vi snakker om her, og jeg synes hele saken fremstilles noe overdrevet og uten at de som uttaler synes å ha veldig erfaring i det det dreier seg om.. Mekaniker freser hullet slik at det skal passe overdimensjonert kingbolt. Toleransene er noen hundredeler.

PerI

Trodde hensikten med overdimmensjon på kingbolt er en slags nødløsning hvis kingbolthylsene er så slitt at det har blitt spor i spindelen. Kingbolten sitter fast i armen men spindelen roterer på kingbolten.

Så å redde armen stemmer ikke, det er spindelen som reddes ved overdimmensjon.

Er armen slitt pga gnisning mellom spindel og arm er det avstandsskivene som må nye. Jeg opplevde nylig at de nye skivene ikke passet helt, derfor brukte jeg de gamle skivene. Toleransen var godt innenfor de 0,4 mm som det kan være opp og ned.

Er eu-kontrollanten så kresen at man får mangel på slitte kingbolter selv om de er innenfor margin, finnes klagemuligheter selv om det godt kan innebære papirmølle. Har også inntrykk av at på så sære biler mottar kontrollørene gjerne korreks hvis de selv ikke har særkunnskap om 2cv.


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

#11
Ok, om bilen hadde selvoppretting, som er et krav ved pkk, er jo saken grei. Da var det nok helt ok, og i allefall ble det ok. La den diskusjonen ligge død.

Men blir litt provosert av at det antydes at innleggs-skrivere her ikke har peiling. Men greit, vil jo gjerne få litt peiling da. Jeg kan jo fortelle hvordan JEG trodde greia med overdimensjonert kingbolt var, så får jeg bli korrigert om nødvendig.

Grunnen til at man har overdimensjonert kingbolt er for at hullet i opphengsarmen blir videt litt ut hver gang man skifter kingbolt. Det er en press-pasning, og når man slår ut den gamle og inn den nye, så fjernes litt av godset i opphengsarmen. Til slutt blir hullet for stort for bolten, og bolten sitter ikke fast. Da trenger man enten en ny opphengsarm, eller en større kingbolt.
Det finnes en nød-rep der man sveiser utenpå opphengsarmen for å få hullet til å krympe. Men det krever dyktighet, og vet ikke om det er 100% trygt.

Så mitt spørsmål var da som følger: Om bolten er tykkere, for å sitte fast i hullet som var blitt for stort i opphengsarmen(pga.mange kingbolt-bytter), er også foringene tykkere?! De må jo nødvendigvis det, i allefall den innvendige diameteren. Om den ytre også er større, må hullene i spindelholderen brotsjes opp, ellers vil foringene knipe. OM, de da ikke har større innvendig diameter, men ikke større utvendig diameter.(som det burde være)

For ordens-skyld, når man svinger, dreier spindelholderen om kinbolten med foringene som lager. Det er her slakken oppstår. Mellom opphengsarm og kingbolt skjer det ikke noe. Det er en press-pasning som står i ro.

Er dette feil?
Citroënnlig hilsen Eirik

Uno

EirikJ, det er slik jeg også forstår det. Men det står ikke i motsetning til at forstørrede hylser og kingbolter kan monteres "taight". Også fett i kingboltene gjør de mer "taighte". Det er mer enn en gang at Toyotakontrolløren som aner litt slakk, tar fettpressa for så å godkjenne kingbolten.  Poenget mitt er at nevnte bil kom inn med svært slitte kingbolter "som hadde gått inn i armen". For kunden,  som også var tilstede på EU-kontrollen hos Toyota, ble forskjellen mellom før- og etteropplevelse stor m h t hvor tung bilen var på rattet da han prøvekjørte bilen etter at den like etter ble registrert (vi hadde skiftet ramme på bilen). For undertegnede som kjører ganske mange 2 cv-er, var selvoppretting og rattfølelse normalt, men i retning en anelse "tung" (Jeg vil tro av det er avvik både på hylser, skiver, kingbolter og montering som gir en normalfordeling). Det vi snakker om her er ganske små forskjeller og som fort går seg til. Beklager at jeg slengte på en ubetenksom kommentar om manglende erfaring. Det mener jeg ikke er tilfellet her på forumet.