Så drømmer vi litt igjen......

Startet av pilster, tirsdag 28 apr 2009 @ 09:50:51

« forrige - neste »

pilster

Ja tenkte det måtte være morsomt å få en liten kommentar eller to ang denne type 2CV.
Det har vært litt rundt dette tema før, men bare noen nja, njet, eller kult !

Typen jeg snakker om kan vel (uten å være fakta orientert , og for å komme perimetere i forkjøp) være en såkalt "snail". "lowrider". eller "rat2cv" !?

Personlig syns jeg en slik en , uten rust, men lakkert og slitt (les:pusset) er kul . Motoren og eventuelt senkingen skal da være av høy standard og selvsagt skal det være gode kjøre egenskaper (f.eks. racing senking ). Burde selvsagt ikke være fullt så lav som på bilde, vi bor jo i Norge da....

Bildet er "stjålet" fra nett, jeg har fikset det litt opp (eller ned hvis du vil)  i photoshop til mitt behag. Har en større versjon av det også for de som vil se det ...

Drøm og døm , la fantasien flyte litt utover "standard" mål og farge  ;D
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

EirikJ

Visuelt sett er disse ombygde bilene ganske "kule". Ingen tvil om det. MEN, de er ALDRI gode å kjøre, uansett senkemåten. Det nekter jeg å tro ;)  Og for meg er komfort og kjørbarhet viktige saker, spesielt i en Citroën!

Eneste måten å senke en bil på og samtidig opprettholde kjørekomfort, er å kanalisere, senke karossen over ramma, og beholder standard fjæringsoppsett. Men da er det begrenset hvor mye man kan senke.

Vil man ha en bil med dette "looket" mener jeg personlig at det finnes bedre biler som utgangspunkt. F.eks.VW. De har dårlige kjøre-egenskaper i utgangspunktet, så litt senking spiller ingen rolle ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

pilster

Ja, enig, og litt uenig ...
Enig i at komforten kan bli litt redusert, men kjøregenskaper kan bli bedre, men på bekostning av komfort da.
Problemet er som det nevnes, at det må radikale forandringer til hvis kjøre egenskaper skal bli bedre, de fleste gjør vel kanskje ikke det da...(arbeid og kostnad blir vel radikalt høyere enn forventet).
Så, komfort og bra kjøreegenskaper følger som regel ikke hånd i hånd, hvis vi ikke snakker om biler i en helt annen klasse og pris da  ::)
Smart å nevne senking av kaross, men også det vil vel være en formidabel jobb....mye tilpassing m.m.

Tror nok jeg kanskje ville beholdt noe av høyden og senket den det man kan på gjengene .....

Noen flere bilder som dere har sett før , men i samme sjanger, foruten den gule perlen da :-)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Poirot

#3
Sitat fra: EirikJ på tirsdag 28 apr 2009 @ 10:42:44


Vil man ha en bil med dette "looket" mener jeg personlig at det finnes bedre biler som utgangspunkt. F.eks.VW. De har dårlige kjøre-egenskaper i utgangspunktet, så litt senking spiller ingen rolle ;D

Nå må du sannelig slappe av!!!  MODERATOR! Tillater du mobbing av andre luft-boxer-venner???
Som ihuga VW-fan i snart 50 år vil jeg på det sterkeste protestere mot påstanden om at VW (og jeg regner med at du her viser til de gamle, GODE, "Folkevognene"...?) har dårlige kjøreegenskaper.  I likhet med 2CV har de SPESIELLE kjøreegenskaper, men det betyr IKKE dårlige!
Jeg har selv kjørt sirkler rundt Amazoner og Cortinaer med rimelig standard bobler og notch-back, og sjekker du resultatlistene fra gamle rallies, rallycross og bilcross-løp, er det lite der som tyder på at de gamle hekkmotor-tyskerne hadde DÅRLIGE kjøreegenskaper!
Jeg har også erfaringer med senka, DYPT senka, bobler.  De har selvsagt mindre komfort (blir jo det med minimal fjæringsvei...), men ligger jo "flatere" på veien.  Veigrepet øker betraktelig, du kan hive bilen fra sving til sving uten gynging, bremse hardt uten nikking - men ser du en plutselig fartsdump eller bare et hull i veien, får du jo kaldsvetting og panikkangst.  Min boble skrapa understellet nedi ved passering av fartshumper i sakte gangfart!
Jeg likte det ikke, det passa på en måte svært dårlig til de veiene jeg foretrekker å kjøre på ;-)
Derimot senka jeg en "Bay-window" (for dere som er inne i terminologien... ;-)) en smule bak, og dèt hjalp på alle måter, spesielt med tom bil!

I Danmark går det en dypt senka orange 2CV.  Den er "senka på ramma", har fortsatt bra fjæringsvei og både kjøreegenskaper og komfort.  En svært arbeidskrevende måte å gjøre det på, men da får man looken uten å ødlegge bruksegenskapene.  
Men etter min mening ødelegger man jo 2CV-FILOSOFIEN! Ikke lett å kjøre over et nypløyd jorde med cigaren i munnen og egga i baksetet (..., så var det den fantasien da, FY!) uten katastrofe i en SENKA 2CV!  Og er den seksjonert eller senka på ramma, blir det dårlig plass til hatten også...

Men på god Citroen-manèr HAR vi jo en løsning; HYDRAULIKK!  Noen av dere husker sikkert den italienske, blålakkerte 2CV'n med gassklokker og separat høydejustering for hvert hjul?  På den måten kan man i det ene øyeblikket ha en ekstrem "low-rider" for deretter å kunne forsere både fartsdumper og norske riksveier ;-)

Til slutt, til dere som ønsker et amerikansk low-rider-look på 2CV'n; tren armmusklene eller kutt og sveis kingboltvinkelen!  
Bedre med 2CV enn bare èn!

pilster


Bra innlegg Poirot !
En racing boble er en fryd å kjøre og veldig morsomt i rally/cross !
Har også hatt flere bobler  ;D

Tja, hva sier man så, hydraulikk er jo i god citron ånd, selv måtte jeg desverre hugge min kjære XM, men har hatt CX m.m. Problemet er vel også der en radikal ombygging da, tenkte litt på gode gamledagse "hi-jackers", men også det ble forkastet.

Man kan jo møtes på halv veien med senka stivere fjærer og snudd king da !?
Men så er det komforten da, den er jo så deilig nå som den er ...hmmm

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

EirikJ

SitatSom ihuga VW-fan i snart 50 år vil jeg på det sterkeste protestere mot påstanden om at VW (og jeg regner med at du her viser til de gamle, GODE, "Folkevognene"...?) har dårlige kjøreegenskaper.
Det var selvsagt de gode gamle jeg snakket om, og jeg legger meg flat for kritikken! Det var helt feil ord jeg brukte, og kjøre-egenskapene er ikke dårlige når det gjelder slikt som du refererer til. Alle vet jo at folkevogner var konge på bilcrossbanene ;D
Det var ikke kjøre-egenskaper som sådan jeg mente. Slike kjøre-egenskaper har ikke jeg bruk for. Egentlig bare fjærings-komforten!  Det er DEN jeg er så glad i 8)  Og setekomforten..DS ;) 8)  Jeg syns faktisk setene i 2CV'en også er veldig bra. Også er de jo en beundringsverdig konstruksjon.
Jeg har ei boble fra -54 selv, og har hatt mye med de å gjøre i min tidlige ungdom. Det ble erstattet av Citroën da jeg kjøpte min første, en DSpecial, som 20-åring. Har siden kjørt Citroën. (DS, CX, BX og 2CV)

Når det gjelder komforten, og da fjærings-komforten, som jeg er opptatt av, så er 2CV utrolig mye bedre enn de fleste sammenlignbare. Basta ;)
For et par år siden holdt jeg på å kjøpe meg en 1303 ::) til bruksbil. Jeg dro av gårde med store planer, men etter 100 m prøvetur på grusvei(fyttikatta som det humpet) snudde jeg og kjørte tilbake. Hoppet inn i 2CV'en og dro derifra. Har aldri tenkt på annet enn 2CV, DS eller CX etter det.

SitatMen etter min mening ødelegger man jo 2CV-FILOSOFIEN! Ikke lett å kjøre over et nypløyd jorde med cigaren i munnen og egga i baksetet (..., så var det den fantasien da, FY!) uten katastrofe i en SENKA 2CV!  Og er den seksjonert eller senka på ramma, blir det dårlig plass til hatten også...
HELT ENIG! Meningen med 2CV er det billige, enkle og funksjonelle. Det er så gjennomgående i hele konstruksjonen, at jeg syns det lett blir rart når bilen bygges om på måter den aldri har vært tiltenkt.
Citroënnlig hilsen Eirik

pilster

Ja Eirik , veldig bra argumenter... og at setene er så bra i 2CV er forbløffende da det omtrent bare er "strikk og binders". Altså gode strikker og enkelt design gjør susen  ;D

Nå er jeg også enig i at man skal holde komforten høyt, men moro å bedre kjøre egenskapene (altså utover det som er da) . Dessuten er det en liten honør til kjøretøyet at man kan forme det litt som man vil, uten å bygge det helt om.

2CV har jo alltid vært "fritenkerens " bil, så mente også naboen min da han sa følgende : "....Lakkere bilen ! ,tar du ikke bare å rullemaler den med bengalakk da ! Trodde de var malt slik jeg...... ? "   :P

Vel....  ;)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Poirot

#7

Sitat

Når det gjelder komforten, og da fjærings-komforten, som jeg er opptatt av, så er 2CV utrolig mye bedre enn de fleste sammenlignbare. Basta ;)


Istemmes 110%  ;D
Skjønt, ER det egentlig noen som er "sammenlignbare"...?
Bedre med 2CV enn bare èn!

pilster

Sitat fra: Poirot på tirsdag 28 apr 2009 @ 15:02:13

Sitat

Når det gjelder komforten, og da fjærings-komforten, som jeg er opptatt av, så er 2CV utrolig mye bedre enn de fleste sammenlignbare. Basta ;)


Istemmes 110%  ;D
Skjønt, ER det egentlig noen som er "sammenlignbare"...?
Ehh.."sammenlignbare" , ja skal ikke være frekk, men det kommer kanskje litt ann på hva du har kjørt av biler da ..  ;D
La oss ta CX... oooo deilig å kjøre langt i, samme med XM
Gammle MB , 124 kaross , å gud for noen seter !
Og faktisk Volvo 140 serien, de første modellene har noen deilige puter !
Jaguar , 70 modeller og opp til 80, herregud for en komfort da ....
Nei det er mange, vw variant med høye seter ...mmmm...
Og mange ,mange fler som fortsatt "sitter" i baken og sjelen ..... (MAN lastebil, 2005 modell, luftfjæring/demping og automatisk justering, MB lastebil fra 2000 ... )
....men som sagt, kan vel ikke sammenlignes forøvrig ....  :D

Det er gode seter i en 2CV , fin å kjøre langt i også.
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

pilster

Sitat fra: Otto på tirsdag 28 apr 2009 @ 15:25:21
Dette er nå drømmen min, da. :)
http://www.ami-2cv.com/index.php/reparation-2cv-entretien-restauration/2cv6-special-beige-colorado-1981

[/quote
]2cv6 Spécial beige Colorado , så veldig fin ut, behagelig farge  :)
Det med Colorado, er det noe spesiellt med farge eller annet ...interiør ? Eller er det bare at denne er navngitt slik ?
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Otto

#11
Fargen Beige Colorado ble brukt av Citroen på 2CV, Visa, GSA og CX fra ca 1981 og utover. På 2CV fra 1981 til 1983. I Norge var ikke Beige Colorado på 2CV med på fargekartet, og ble trolig levert på bestilling eller i et lite antall?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

pilster

Sitat fra: Otto på tirsdag 28 apr 2009 @ 15:50:20
Fargen Beige Colorado ble brukt av Citroen på 2CV, Visa, GSA og CX fra ca 1981 og utover. På 2CV fra 1981 til 1983. I Norge var ikke Beige Colorado på 2CV med på fargekartet, og ble trolig levert på bestilling eller i et lite antall?
Åja, Beige Colorado var en veldig myk og fin farge ...hmm
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

PerI

Sitat fra: Otto på tirsdag 28 apr 2009 @ 15:50:20
Fargen Beige Colorado ble brukt av Citroen på 2CV, Visa, GSA og CX fra ca 1981 og utover. På 2CV fra 1981 til 1983. I Norge var ikke Beige Colorado på 2CV med på fargekartet, og ble trolig levert på bestilling eller i et lite antall?

Vet ikke hvor mange som ble levert og om det var standardfarge eller ei, men "pink panter"-utgaven til min onkel som kan sees i 2cv-spottings-tråden har AC069 beige colorado som originalfarge.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III