Rektangulære frontlykter

Startet av citro1cx, tirsdag 05 mai 2009 @ 17:04:49

« forrige - neste »

Jurgh

Sitat fra: Roger H på onsdag 13 mai 2009 @ 21:05:59
Sitat fra: Jurgh på onsdag 13 mai 2009 @ 10:14:50

Du har bodd for lenge i Trøndelag allerede skjønner jeg...


Kan man få en nærmere forklaring, takk? :D ;D

..har ingen empiriske undersøkelser å vise til, men jeg har en viss fornemmelse av at salget av neonlys under bilen, blinkende spylerdyser og skiltskruer ikke er jevnt fordelt utover landet.

Du får unnskylde hvis de blærete fordommene og antakelsene mine overhodet ikke har rotfeste i virkeligheten.

brochmann

Hei Forum,
ad runde/ firkantede hovedlykter med tilhørende "pærer". ;D

Pærene først, de kan lett ble skjemt  ;D ved lang lagring (ikke ulikt "gamle mænd"  :P).
Pærer er (og etter egen oppfatning; bør være) runde, men kan ha ulik farge :D. Der jeg vokste opp var pærene grå, også kjent som "gråpærer" ;D. Luxverdien av disse er for meg ukjent, selv om pærene var enkle å få inn i holdere. Gråpærene da i skarp kontrast til "hestepærer"  ;) vi kunne finne på gata hvor jo majoriteten av alle biler har sitt offentlige liv, men hvor smaksrikdom ikke ble testet av undertegnende, ei heller "luxverdi".

I all stillhet legger jeg da pæredebatten bak (slik som hestene gjør  ::), digresjon; hester "gjør" vel ikke, det "gjør" hunder  ???, OG hunder gjør i begge ender. Nå kjenner jeg ikke navn på disse "ender"  ;D, men la gå), selv om ungdommens pærebrus ( sammenliknes med; orgelbrus, jubelbrus, rødbrus etc) ikke lenger settes i holdere, verken om den er/ var grønn eller ei.

Spørsmålet er (etter min oppfatning) om runde vs firkantede lykter også avspeiler personigheten til eieren. Det ALLE vet er at 2cv ble presentert med runde lykter i faderlandet. Slik var soga, ... lengje. Men so, da Citroën skulle feira at dei hadde laga (og selt) 5millionar 2cv'ar, tenke dei nok; vi lagar ein jubileumsmodell med (jau godtfolk, no kjem det ... stopp å lese her om du er lettskræmd, dette blir stygg litteratur) fleire fargar på vogna. Ikkje nok med denne blasfemien, dei laga òg lyktene firkanta. Ikkje ulikt slikt gamle menn plar vere. Så har eg tenkt at det er ei styring i dette. Runde lykter for folk som har evne til å se saka frå fleire sider, til dømes vrangsida vs veggrøfta og oss "rettruande" som kun er firkanta og lette å stable. Det er enkelt å sjå kor vi har hjørna våre. Vi held på desse, dei er så å seie våre "Brands"(varemerke).

Mange veit at eg er konvertitt (gå fra èn tro til en annen tro, ikke derved sagt at alle kan bli salige i sin "tro" slik som vår frende grisen) men eg har flytta meg frå runde og medgjørlege lykter til dei firkanta som eg tykkjer passar godt til lynnet mitt. Gamal, kvasse hjørner, upraktisk av di dei let vatnet inn (vatnet UT er meir brysamt for lektoren, ja) til reflektoren (kun dei med "Stål" i brystet sjølsagt) og enkel å stue vekk som nok blir ei forsmak på livet i aldersheimen.

"To be, or not to be..." spør Hamlet, prins av Danmark i W.Shakespeares stykke. For egen del hadde jeg helst sett at 2cv bare hadde runde lykter, men så var det dette med "no' annet" da.

Takk for oppmerksomheten.

inge'n fornuftig avrunding ser jeg
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Poirot

Siden jeg forhåpentligvis kommer til å tilbringe noen kilometer også bak FIRKANTA 2CV-lykter i sommer (og like forhåpentligvis, i mange vårer og somre og høster framover ;-)), i min røde AK (Gamle Grå skal få slippe akkurat dèt, fjoråret med moderne panser, bredt lyktestativ - og fysiske øvelser som i hovedsak utøves av ungdommen, får være nok.  Ihvertfall for ei stund...), har jeg et spørsmål til amatøroraklene på forumet;
Finnes det H4-innsatser til firkanta 2CV-lykter?  Ev. har noen erfaring med hvordan original-reflektorene tackler varmen fra disse alternative, men ikke spesielt E-merka, halogenpærene?
Bedre med 2CV enn bare èn!

Morten

Det vet jeg ikke, men jeg vet at det finnes minst to forskjellige firkantlykter - 70-tallerne og 80-tallerne har forskjellig innfesting i lyktehusene, så innsatsene passer ikke uten videre om hverandre.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Jurgh

Sitat fra: Poirot på torsdag 14 mai 2009 @ 21:58:16
Ihvertfall for ei stund...), har jeg et spørsmål til amatøroraklene på forumet;
Finnes det H4-innsatser til firkanta 2CV-lykter?  Ev. har noen erfaring med hvordan original-reflektorene tackler varmen fra disse alternative, men ikke spesielt E-merka, halogenpærene?

Amatørorakler...  Vidar, da.. jeg rødmer!!   Jeg hadde firkanta H4 innsatser på Spotten jeg hadde. 

Jeg tror det ikke vil være noe problem uansett å kjøre ikke-E merkede pærer på en metallykt med glass-glass.  Værre er det på nyere biler hvor hele innsatsen, og til og med lykteglasset er i plast.


J

citro1cx

Se her hva en 2cv med rektangulære frontlykter er i stand til ;D. Kan aldri tenke meg at en med runde ville klart dette :P



Slike finnes heller ikke med runde lykter :D

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ



Spongebob Squarepants ville nok likt firkanta lykter best, særlig den gule der....
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: Roger H på fredag 15 mai 2009 @ 19:23:29
Se her hva en 2cv med rektangulære frontlykter er i stand til ;D. Kan aldri tenke meg at en med runde ville klart dette :P





James Bond tar ikke feil!  Men så var det vel heller ikke han som valgte verken bil eller lykter akkurat der...
På den annen side, den medfølgende DAMA var ikke direkte firkanta  :-*
Bedre med 2CV enn bare èn!

Jurgh

Hvis du med dét mener å si at hun var RUND, så vil jeg umiddelbart måtte si meg uenig. :)

citro1cx

Sitat fra: Jurgh på lørdag 16 mai 2009 @ 23:23:01
Hvis du med dét mener å si at hun var RUND, så vil jeg umiddelbart måtte si meg uenig. :)

Siden vi likevel er langt ute i Offtopicens verden, kan vi likegjerne se litt nærmere på denne skjønnheten i den flotte bilen ;D

Carol Bouquet er defintiv hverken rund eller rektangulær :D




mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

Sitat fra: Roger H på søndag 17 mai 2009 @ 08:59:40
Sitat fra: Jurgh på lørdag 16 mai 2009 @ 23:23:01
Hvis du med dét mener å si at hun var RUND, så vil jeg umiddelbart måtte si meg uenig. :)

Siden vi likevel er langt ute i Offtopicens verden, kan vi likegjerne se litt nærmere på denne skjønnheten i den flotte bilen ;D

Carol Bouquet er defintiv hverken rund eller rektangulær :D

La oss bare fastslå at hun definitivt ikke er rektangulær, men rund der det gjelder  ::)
Definitivt ingen "boble", men en fin representant for oss 2CV-kjørere, eller hur?
Bedre med 2CV enn bare èn!

Morten

Sitat fra: Poirot på søndag 17 mai 2009 @ 11:47:05
...men en fin representant for oss 2CV-kjørere, eller hur?

Et design man legger merke til, mener du?  :P :D
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Hva med disse lekre steinsprutbeskyttelsesgittrene for rektangulære frontlykter da dere? ;D Må innrømme jeg aldri har sett disse live...passer på en måre sammen med safarikittet.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Morten

De hører sammen med safarifangerne og bærehåndtakene og plastikkskjermene, men jeg har aldri sett alle elementene markedsført som et sett, så jeg begynner å lure på om det kan ha vært et spørsmål om "plukk og miks" snarere enn et "safari-kit".

Men hvis noen klarer å skaffe originale lyktegittere til meg er jeg mycket interesserad
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ


Kan brukes til runde lykter også..... "Ser bra ut" gjør det ikke uansett syns jeg;)
Citroënnlig hilsen Eirik