Hovedmeny

Fusker!

Startet av MartinSa, onsdag 05 aug 2020 @ 16:05:00

« forrige - neste »

MartinSa

Har slitt med å få 2cv6'en til å gå rent det siste året.

Startet med at den ikke ville gå på noe annet enn tomgang ellet full gass. Alt i mellom så fuska det noe jævlig.
Merka da at lysbryter ble innmari varm når lysa var på. Tenkte kortslutning i kablingen, men fant ingen feil. Var derimot dårlig kontakt i selve bryteren. Fikk bytta ut denne, men fortsatt samme problemer med fusking.

Over til bilverksted:
Neste tanke var falskluft, forgasser ble demontert og rensa. Pakninger bytta.
Tank ble tømt og rensa.
Gikk så bedre, men fusket fortsatt av og til.

Neste tanke, strøm. Fant at børstene i dynamoen var fullstendig utslitte. Satt i nye. Nå er ikke fuskingen så turtallsavhengig som den var før.

Nå er det mer ettertenning virker det som.

Tilbake i garasjen:
Ble satt inn 123 tenning for en 10 år siden. Men da jeg ikke husker om vi bytta coil den gangen. Ny coil nå ankommet sammen med nye plugger, men har ikke fått montert de enda. Venter på nye pluggledninger.

Så til spørsmålet:
Når jeg tok ut de gamle pluggene (hvor jeg har klart å mikse de opp) ser jeg at en av de er helt hvit med store avleiringer. Den andre ser fin ut!
Hvit plugg er vel synonymt med for lite bensin (for tynn blanding)?
Kan en plugg bli hvit om den ikke har "tent" riktig? Ville den ikke da vært full av veske? Kan det være en blokasje mellom gasser og topp/feil på en ventil?

Måter å sjekke dette på?
Tenker å ta meg en tur å handle en kompresjonsmåler på biltema i morgen for å sjekke.

--
Martin

jonaf

Sjekk pakningen på innsugsflensen på den siden der tennpluggen er lys. Falsk luft gir mager blanding. Er ventilklaringene OK?

MartinSa

Har ikke kommet så langt at jeg har sett på ventilene.
Er dette noe "enhver" kan gjøre?
Har haynes manualen, står vel hvordan det skal gjøres der?

--
Martin

Belgau

Sitat fra: MartinSa på onsdag 05 aug 2020 @ 16:05:00
Har slitt med å få 2cv6'en til å gå rent det siste året.


Så til spørsmålet:
Når jeg tok ut de gamle pluggene (hvor jeg har klart å mikse de opp) ser jeg at en av de er helt hvit med store avleiringer. Den andre ser fin ut!
Hvit plugg er vel synonymt med for lite bensin (for tynn blanding)?
Kan en plugg bli hvit om den ikke har "tent" riktig? Ville den ikke da vært full av veske? Kan det være en blokasje mellom gasser og topp/feil på en ventil?

Måter å sjekke dette på?
Tenker å ta meg en tur å handle en kompresjonsmåler på biltema i morgen for å sjekke.

--
Martin

Falsk luft finner du ved å la  motoren surre i tomgang mens du sprayer startgass på metodisk vis mot flenser der det kan lekke. Hvis turtallet øker har du funnet lekkasjested. Kan være mellom manifold (innsug) og sylinder som Jonaf skriver.  Overkommelig med skruing for å skifte/tette, bra å ha alle pakninger og nye eksosklammer. Noen ganger er pinneskruer mot alutopp egenrådige og gjenger må fornyes. Usikker på om "Haynes book of lies" er til hjelp. Uten falsk luft og med nye plugger og coil bør du ha gode sjangser.

Hvis ingen symptom på innførsel av startgass til forbreningsrom opptrer og hun fortsatt fusker med nye plugger og coil så det være lurt å prøve med et nytt batteri. Sjekke ventilklaring. Hvis intet hjelper kan en komp test  kanskje bringe deg på sporet, sammen med en sylinderlekkasjeprøver.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

MartinSa

Liten update.
Ny coil og plugger hjalp veldig.
Starter å går rent.
Kjørte med en times tur etter utskifting for å la den bli skikkelig varm.
Når jeg sjekker de nye pluggene nå etterpå, er den ene litt mer hvit enn den andre.

Skal prøve med startgass mot flenser, den tenkte jeg ikke på!

På sylinderen med litt hvit plugg har jeg 8.8 bar i sylinderen, den andre ligger på 9.2 (kompressjonsmåling). Skal vel være 9:1, så er ikke veldig off ringene og tetningene på ventilene! Bedre enn ventet siden den har gått på blyfri i 20 år......

Merker jeg er nødt til å se på vetilklaringene, siden med "lavere" kompressjon har en veldig ventilkakling (håper jeg det er).

Må få si jeg er relativt skuffet over bilverksteder på Nordmøre. Etter å ha vært innom 7 stk, har jeg fortsatt ikke funnet noen som har tennplugg ledninger eller plugger på lager. Thansen og Biltema kunne heller ikke hjelpe (de hadde kun plugghetter for "tynn" kontakt som de nye pluggene ikke har, de har samme plugg som på coil).

MartinSa

Får bestille opp ett pakningssett for ventildekslene før jeg starter med justering.

MartinSa

Fikk endelig laga feste til luftfilterdekslet. Med m12 gjengestag med nylonmutter og sprengskive skal det ikke løsne igjen!