Der Franzose - kundevennlig?

Startet av EirikJ, lørdag 21 apr 2012 @ 12:38:24

« forrige - neste »

EirikJ

Jeg skal ALDRI mer kjøpe deler fra Franzose. Sacrebleu!!!
Hvorfor? Jo, det skal jeg fortelle på en så Ole Brumm-vennlig måte jeg klarer, for å støte færrest mulig.

Jeg har fått deler fra Franzose. Det tok 6 uker fra jeg bestilte til jeg fikk delene. De kom ikke i tide til Påske, så mine planer....skar seg.

Hvorfor så lang tid på frakt? Jo, fordi jeg har flyttet endel. Og når man flytter, så endrer man adresse. Og her mine damer og herrer, har Der F******* Franzose et problem i sitt system.

Jeg bodde sørpå. Jeg flyttet nordpå. Jeg endret adresse på websiden. 3 måneder etter at jeg endret adresse på web-siden bestiller jeg deler. Jeg sjekker alltid flere ganger at det er korrekt adresse og at alt som kan sjekkes blir sjekket før bestillingen blir betalt og iverksatt.

Etter mange uker etterlyser jeg delene. Får et sporingsnummer. Jeg finner ut, at delene er sørpå, på min gamle adresse >:(  Post i butikk, og de er i ferd med å bli sendt tilbake til Tyskland. Jeg fikk jo aldri hentelappen, da jeg bodde 1700km unna. Jeg rekker akkurat å ringe butikken å få de til å videresende pakken til meg. Det koster 100,-, og tar påsken + vel en uke til.

Når jeg får pakken, står det på den min gamle adresse sørpå.
Når jeg logger inn på Min Side på Franzoses web-side, og finner frem denne ordren og ser på "shipping address", står det den korrekte adressen som jeg har her nordpå.


Det er beviset på at jeg ikke har gjort noe feil.

Det eneste som er litt komisk i dette, er at det er andre gangen det skjer meg når det gjelder Franzose. Akkurat det samme skjedde en gang jeg bestilte deler da jeg bodde sørpå. Bare at da kom delene til min første adresse i den byen. Jeg kjente den som bodde på min gamle adresse, så jeg fikk tak i delene uten for mye bry. Jeg fortalte dem hva som skjedde, og de sa de ikke kunne forstå det, for det var ikke noe feil i deres system. Ingen unnskyldning, ingen noe.

Uansett, jeg blir forbanna med stor F, og sender en e-post til Franzose og forteller hva som har skjedd, og hva jeg syns om det. Første gangen det skjedde var jeg snill og hyggelig. Det er tydelig at det ikke hjelper, så denne gangen er jeg mer kvass og sier de har et problem i systemet deres et sted, og at jeg krever kompensasjon. Et par mindre pene ord snek seg nok inn også.
Hva får jeg til svar? At om jeg skal være så lite hyggelig, vil de ikke svare på mine henvendelser, og at det ikke er noe feil med systemet deres.
Jeg skriver en ny epost. Holder den pen og pyntelig, men med saklig kritikk og et krav om kompensasjon for mine problemer som en følge av feilen deres. Jeg sier også at jeg føler meg tråkket på når de kaller meg en løgner. For det er det de gjør, de kaller meg en løgner og antyder at jeg ikke har skiftet adresse før jeg bestilte delene. De mener åpenbart jeg selv har bestilt delene til en adresse jeg flyttet fra for snart et år siden. Og de kaller MEG frekk???????!!!!!!!!
De er arrogante, selvgode små-konger som sannsynligvis er bortskjemte med god tilgang på kunder.
Vel, de har i alle fall mistet en kunde, og jeg vil heller ikke anbefale de til noen.

Fikk ikke noe svar på den siste e-posten. Har sendt den på nytt, og lagt til litt mer info. Gir meg ikke før jeg har fått en økonomisk kompensasjon, for dette er faenmeg for slett kundebehandling.
Bevisene taler for seg, om de bare gidder se på de.

Det er jo åpenbart at de sikkert ikke har lett etter noen feil i den Engelske delen av bestillings-systemet. De har sikkert bare sjekket det i den Tyske delen, for de er jo Tyskere..... Men det hjelper jo ikke om feilen er bare i den Engelske delen.

Tror ikke jeg handler mer fra disse nei....

Citroënnlig hilsen Eirik

jonaf

Interessante opplysninger, EirikJ. 
Jeg har ennå ikke handlet med dette firmaet, delvis pga webshopen som inneholder de merkeligste oversettelser, men mest pga. en lite imøtekommende holdning da jeg stilte dem et spørsmål ang. levering. Jeg bad om å få delene sendt med posten fordi jeg ønsket å hente dem på postkontoret i Strömstad, men de svarte bare kort at de benyttet DHL.
Når jeg at de har sendt varer til deg pr. post, lurer jeg på hva som egentlig stemmer av det de sier. Muligens forstår de ikke engelsk?...

Per

Slik JEG ser det, er det bare en løsning:  Flytt til Bergen igjen til din gamle adresse..... :laugh:

EirikJ

#3
Sitat fra: jonaf på lørdag 21 apr 2012 @ 15:52:11
Jeg bad om å få delene sendt med posten fordi jeg ønsket å hente dem på postkontoret i Strömstad, men de svarte bare kort at de benyttet DHL.
Når jeg at de har sendt varer til deg pr. post, lurer jeg på hva som egentlig stemmer av det de sier. Muligens forstår de ikke engelsk?...
Du mener at du vil hente delene poste restante? Det burde ikke være noe problem, men som også jeg har erfart, er de lite fleksible hos Franzosen. Kanskje er det slik det må være når et firma når en viss størrelse, hva vet jeg. Jeg har en gang blitt reddet ut av en knipe av Torben i Danmark, og en gang av et en kar i England. Begge gangene var ikke Franzose interessert i å hjelpe til.
Men det som irriterte meg mest i denne saken, var den arrogante holdningen. "Vi gjør ikke feil, det er du som har rotet det til". Noe jeg jo ikke har gjort.

Men altså, for å forsvare utbruddet mitt som et tips til andre, være fryktelig OBS på leveringsadresse om du har endret adresse på brukerkontoen på nettsiden til Franzose. Og vær obs på at, selv om det står riktig på nettsiden, så blir det feil på sendelappene deres, og delene går til den gamle adressen din. Det er et godt tips for å unngå slike problemer som jeg har havnet i. TO ganger.

Selv om Franzose sender med DHL, har jeg alltid hentet det ut på posten her i Norge.

Dette er et generelt problem synes jeg, ved International logistikk. Det virker ikke som det finnes noe system i ting, som brukerne kjenner til. Og det er i allefall sikkert at avsendere ikke alltid vet hvem som leverer tingen til mottaker, for det er mye som skjer underveis. Har ofte problemer med sporingsnummer. Har man et sporingsnummer på DHL for eksempel, så fungerer det kanskje bare på DHL-Tyskland, og ikke på DHL-Norge for eksempel. Selv om greia skal sendes til Norge. Så min erfaring er at man ikke bare må spørre om sporingsnummeret, men også hvilken nettside det kan brukes på. Det har gitt noen leverandører litt problemer...de blir svar skyldige selv. De har ikke fått til å spore pakken med sitt eget sporingsnummer, for de finner ikke rett nettside!  ::)

Men dette vet jeg veldig lite om. Vet bare at slik har det vært for meg med varer fra Tyskland og England. Spesielt England har bydd på litt problemer.

Per, det hjelper nok ikke, for når jeg flytter dit så ville vel delene kommet opp hit da. Og den gamle adressen der vil jeg i allefall ikke tilbake til ;)  Får bli en ny adresse, med egen postkasse ;)

Nei, jeg vet hvor neste delebestilling skal gå :)
Citroënnlig hilsen Eirik

henrysyrdahl sør

takk for at vi kjenner en danske som tar tid til å hjelpe og som gjøre det han kan for at vi kan kjøre 2cv ... torben quist,.... treffer han i pinse også..

jwh

#5
Synes det er riktig å balansere innlegget ditt en smule.....  :)

Ja Eirik, det er lett å la seg irritere i kampens hete, og tydelig at Franzose ikke greier å henge med ved hyppige adresseendringer. Imidlertid er de fleste av oss ganske så fastboende - dermed ikke sikkert Franzose er like håpløse i sin alminnelighet.

Har handlet lite 2cv-deler de siste årene, men benyttet Franzose ved flere anledninger tidligere (selv om Classic Parts fantes/finnes i mitt nærområde). Opplevde at firmaet hadde en utmerket logistikkfunksjon, meget bra hjemmeside og greie priser. Franzose benyttet den gangen Deuche Post (mener det var DHL via Deuche Post), og varene ble etterhvert sendt mitt lokale postkontor. Har dog merket meg 2 ting, det ene er at fraktomkostningene kan ta litt av, betalte innpå 2000kr for noen få karosserideler. I tillegg har ikke firmaet et system for restordre. Hvis de velger å dellevere så blir restordren slettet.

Eirik:  Har et spørsmål vedr. forsendelse av 2cv ramme.
De benytter sikkert ikke DHL ved forsendelse av STORE kolli. Du bestilte en ramme for noen år siden og fikk denne levert i Sverige (pga. lavere frakt innenfor EU).
Fungerte dette bra og hvordan gikk du frem (hadde du en adresse i broderlandet, eller kom den til et postkontor i ditt navn), og hva kostet frakt og hvilke selskap ordnet frakten ??

PS:  Ang. arroganse og dårlig kundebehandling. Tenk deg et øyeblikk at du var i Franzose's sko. Hvor deilig ville det ikke vært å be en brysom kunde dra et visst sted iblant.
Rene terapien det....  ;D
Jeg har som du skjønner noen år i selgeryrket - en gang tidligere i livet....

PS2: Til de som har vært på flyttefot har jeg et tips. Opprett en ny konto hos Franzose.
Problem eliminated....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

plastboks

Kan bekrefte det samme skjedde med meg. Har flyttet, legger inn ny adresse i Franzose sitt online system og sjekker at alt er 100% med ny adresse. Går litt lang tid før jeg får noe i posten, men tenker det er normalt siden pakker fra Franzose kan ta 1-5 uker da de noen ganger kan være treige å sende samt at tollbehandling her på berget er veldig variabel. Når jeg sjekker og får sporing på pakken så er den sendt til min gamle adresse men pakken er snudd og sendt tilbake til tyskland så fikk ikke tak på den. Jeg sendte bare en mail til Franzose og sa at adressen var feil pga noe krøll i deres system og Franzose sendte pakken på nytt uten ekstra kostnad. Litt surt med lang leveringstid pga at de gjorde feil, men gadd ikke lage noe oppstyr på dette siden det kom frem til slutt. Men ser ut som de har noen synkroniserings problemer i sitt bestillings system ja...  De er ikke alltid raske å svare på mail, men har ikke hatt noen andre problemer med de, må bare følge litt ekstra med på adresse og sporing :) Handler 1-2 ganger i året og veksler mellom ECAS og Franzose avhengig av pris og vareutvalg på vanlige deler.

Flere butikker i Tyskland bruker DHL og de har som sagt Posten Norge som samarbeidspartner så er litt forvirrende når en sjekker sporing på DHL.no eller ringer DHL norge og lurer på hvor pakken er ::) Hvis en ønsker POSTE RESTANTE til f.eks Strømstad så må en selv sjekke med transport selskap (eller google litt) hvem de har som samarbeidspartner i Sverige, er ikke alle som har posten som samarbeidspartner. Dette vet som regel ikke selger noe om, og tyskere er som kjent litt dårlige i engelsk så da forstår de ihvertfall ikke hva du babler om :o

1975 Mehari

Max Wiggo

Grunnen til at DHL har så tett samarbeid med Deutsche Post (og sender via Posten Norge), er at DHL er en merkevare innenfor konsernet Deutsche Post DHL. ;) Begynner vel å bli noen år siden DHL var er amerikansk fraktselskap.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Poirot

Firmaer som ikke forstaar at det faktisk er KUNDENE de lever av - og FORNOYDE kunder som er den beste garantien for et langt liv - fortjener ingen av delene!
Jeg har INGEN annen erfaring med Franzose enn litt - hyggelig - prat paa diverse treff, saa jeg skal overhode ikke uttale meg om dem spesielt.  Men siden vi i Skandinavia faktisk HAR, sagar opptil flere, gode og servicemindede 2CV-dele-leverandoerer rett utafor stuedora, folk som til overmaal snakker (nesten) norsk, har jeg altsaa heller ikke sett noe BEHOV for aa kjope fra TYSKLAND!
Bedre med 2CV enn bare èn!

dingus

Blåser liv i denne igjen jeg, da jeg kjenner meg igjen i det som nevnes her. Akk, hvorfor så jeg ikke denne tråden før jeg bestilte?  >:(

Problem nummer 1:
I starten av mars registrerer jeg på meg hjemmesiden til Franzose og i løpet av to kvelder lager meg en laaaaang handleliste på flere hundre deler til noen tusen kr. Fordi jeg ikke har fått bilen min tilbake fra sandblåsing, så drøyer jeg bestillingen.

Bilen blir ferdig og jeg går inn på hjemmesiden for å bestille varene mine. Men jeg får ikke logget meg inn! Stusser samtidig på hjemmesiden ikke ser ut slik jeg husker den. Blir en smule fortvilet og etter å ha prøvd alle desperate løsninger, så sender jeg de en mail og spør hvor jeg ikke får logget inn.

SitatI guess that I do not have good news for you.

You have registered yourselves on our new website which we unfortunately have had to switch off last week due to massive problems on the website.

So you cannot log in on that actual website as the previous one is not linked with the actual one. So you will need to register yourselves again and look for the parts again.

Jaja, slik kan det gå. Men av en eller annen grunn jeg ikke forstår (høyere makter?) så har jeg faktisk skrevet ut handlelista mi! Der står alle art.nummerne og de er heldigvis ikke forandret. Så det går relativt raskt å legge inn en ny bestilling.

Problem nummer 2.
Siden jeg bor i Østfold tenker jeg å bestille varene poste restante til Strømstad for å spare noen kroner. Bestiller varene og får en ordrebekreftelse med min fakturaadresse og leveringsadresse i Strømstad. Så går det et par dager og jeg får mail om at varene mine er sendt. Men i den vedlagte leveringssbekreftelsen er feltet med leveringsadresse tomt!

Sender de så en ny mail hvor jeg spør om varene virkelig blir sendt til Norge og forklarer at dette vil fordyre handelen for meg.

SitatHello,

invoive adress Norway ( EFTA country) and delivery adress Sweden ( EU) is not longer possible. If we deliver to Sweden, we must have a Swedish invoice adress.
Order with Norwegian invoice adress we only deliver to Norway, not in other countries.

Hva i alle dager? ??? Jeg har handlet på nett flere ganger, men denne var ny!

Svarer de at jeg skulle ønsket at de kunne ha gitt meg beskjed om dette på forhånd, slik at jeg kunne ha kansellert ordren og at jeg ikke er lysten på å betale så mye for varene. På dette tidspunkt trodde jeg varene ble levert på døra med DHL og de har tidligere robbet meg med gebyrer. Skriver også at dette skulle være første forsendelse av flere store, da jeg holder på med å pusse opp bilen min og at jeg gjerne ha en viss kompensasjon for de uforutsette utgiftene mine. Men det har de visst følt seg for gode til å svare på.

Nå skal det sies at varene ble levert lynkjapt, tre dager til Oslo og 12 timer videre hjem til meg, med Posten. Så jeg slapp heldigvis gebyrhelvetet fra DHL. Så det er vel og bra.

Men så kommer vi til problem 3, toll og tull:
Fakturaen jeg har fått fra Franzose viser at jeg har betalt 19% MVA i Tyskland. Men jeg måtte selvsagt også betale norsk MVA for å få med meg varene fra Posten. Er det noen her som vet hvordan jeg kan få refundert tysk MVA? Jeg har ikke fått med noen fortollingspapirer fra den norske tollen, dessverre.
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen