Hovedmeny

"Unormale" sylindere

Startet av KjellJarle, tirsdag 29 nov 2011 @ 21:14:07

« forrige - neste »

KjellJarle

Hei.
Er ny på forumet, men har altså 2cv Sahara sammen med sønnen min(Sahara på forumet) Jeg har kjøpt en 68 mod 2cv + div. deler og driver å ser over hva jeg har kjøpt. I en eske lå det 2 sylindere som har de rette målene, men kjøleribbene var ikke som "normale". De var mye tynnere og det var flere av dem. Er det noen som vet hva dette er ? Bilde vedlagt.
Har også en veivaksel hvor akseltappen til bærelager er litt mindre enn normalt. Tenkte den kanskje var slipt, men så ser jeg hos Franzose at de har simmeringer       48-65-10 som er det vanlige, men de har også 47,5-65-10. Har noen forslag til det?
Traction 15 six                    1950
50% eier av Traction 15 six   1950 (prosjekt)
2cv                                   1968
50% eier av 2cv sahara        1963
C5  2,0                              2002
Berlingo 1,6 HDI                  2011

osbra

Hei

De gamle 2 CV'ene ble levert med litt forskjellige sylindere. Det er sannsynligvis sylindere til en eldre 12 hk motor hvis diameteren er 66 mm, 9 hk hadde 62mm. Jeg lurer på om de så slik ut kun i 1954-55 sammen med flate stempler. Artig, men kanskje ingen i Norge som har behov for dem? Hva med å ha dem på hylla til pynt?
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

osbra

Hei igjen

Kikket i delekatalogen, og jeg finner ikke noe som tyder på at akseltappen ble levert med forskjellig diameter. Orginal simmerring har målene 48x65x10.
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

KjellJarle

Hei.
Takk for svar. Nå er sylinderene helt fine, men jeg kan ha dem på hylla eller som blomsterpotter med kaktuser i  ;)
Veivakselen får vel ligge på vent en stund.
Jeg driver å setter sammen motorene på Saharaen, og det hadde vært greit å bytte bærelager, men 2cv Eksperten kunne ikke skaffe dem. Vet du om det er noen som kan skaffe nye bærelager?
Traction 15 six                    1950
50% eier av Traction 15 six   1950 (prosjekt)
2cv                                   1968
50% eier av 2cv sahara        1963
C5  2,0                              2002
Berlingo 1,6 HDI                  2011

osbra

Hei
Vanskelig å finne bærelager. Kanskje fordi det leveres med komplett veivaksel (vilebrequin). Men her er luftfilter til Sahara!

http://www.ami-2cv.com/filtre-a-air-2cv-sahara-avant.html

Kanskje har de i denne nettbutikken et bærelager; de har et bronselager som kanskje kan passe, men det står lite om det:

www.tpv-2cv.fr/

Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

KjellJarle

Dette var en side jeg ikke har sett, takk for tipset.
Traction 15 six                    1950
50% eier av Traction 15 six   1950 (prosjekt)
2cv                                   1968
50% eier av 2cv sahara        1963
C5  2,0                              2002
Berlingo 1,6 HDI                  2011

PerI

Har prøvd med google men ikke funnet ut hvilke sylindre som har slike tynne kjøleribber. Det må jo gå an å finne ut om du sitter på noe sjeldne greier, et ettermarkedsprodukt eller hva det nå er... Jeg gir meg ikke, men håper flere forsøker :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

osbra

Hei
Se innlegget mitt over. De eldste sylinderne hadde fine ribber hvilket jeg har sett med selvsyn, og i følge Citroëns delekatalog fikk sylinderne et annet delenummer i oktober 55 samtidig med at stemlpene ble "bombé" i stedet for flate.
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

PerI

Ja, og samtidig vet jeg at det ble levert trimsett til 9/12-hk, så hvis det er det, er det gull for enkelte :)
Vet dog ikke hvordan slike trimsylindere ser ut eller hva målene er.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

KjellJarle

Sender med et par nye bilder. Sylindrene innvendig er identiske. Samme diameter og samme lengde. Da er det vel trolig at det er til de gamle motorene.
Traction 15 six                    1950
50% eier av Traction 15 six   1950 (prosjekt)
2cv                                   1968
50% eier av 2cv sahara        1963
C5  2,0                              2002
Berlingo 1,6 HDI                  2011

hwibye

Du er på jakt etter bærelager ?  Har du klart å splitte veivakselene ?
I 70 årene brukte jeg Hovelsrud og Hovelsud  til å splitte veivakselen og sette inn nye veivlagere som jeg hadde kjøpt hos Kellox (begge i Oslo) om jeg ikke husker feil. Jeg tror sikkert jeg hjalp minst 10 - 20 personer med å bytte veivaksel.   Til og med veivaksle til 2CV6 klarte de å bygge om.
Men hvem i Norge klarer å splitte  veivakselen idag ?   Etter hva jeg vet så finnes det bare komplette veivaksler å få kjøpt.  Jeg er medlem av en 2CV klubb i Holland  EEEC  ( Enige Echte Enden Club)  primært for de gamle 2CV ( 12 HK)  De skaffer det meste av deler både nytt og gammelt.  Veivaksle for 12HK/18HK  ligger på noe over 3000 kr med bytte.  Trolig skaffer og Torben i Danmark veivaksler til de gamle.   Han er utrolig service instillet og kan anbefales på det varmeste.  Selv har jeg 5-6 ( !)  12 HK ( og 18HK) veivaksler liggende som jeg har kassert.

KjellJarle

Det var det bakre bærelager jeg var ute etter og da trenger man jo ikke splitte veivakselen. Den ene akselen jeg har må være slipt, da den har litt mindre diameter. Det er litt merkelig at disse er slitt, for de sitter jo nærmest oljepumpa. I "gamle" dager fikk vi jo det meste hos Sylinderservice og Otto Karud, men det er blitt historie. Jeg har montert en annen veivaksel så disse får ligge på vent. Jeg tror vel de som overhaler motorsykler kan splitte veivakselen.
Traction 15 six                    1950
50% eier av Traction 15 six   1950 (prosjekt)
2cv                                   1968
50% eier av 2cv sahara        1963
C5  2,0                              2002
Berlingo 1,6 HDI                  2011

jonaf

Dersom det er vanskelig å skaffe bærelagerhylse, er det muligens et alternativ lage en? I motorsykkelmotorer er det helt vanlig å lage underdimensjons bærelager i bronse når akseltappen er slipt så tynn at det ikke er lager i riktig dimensjon å få kjøpt.
Hos dette firmaet er det mulig å få laget nær sagt hva det skal være: http://www.jpracing.no/
Det samme gjelder pressing og retting av veiver.