"rør" ramlet av under kjøring

Startet av Medtner, mandag 07 jun 2010 @ 20:38:46

« forrige - neste »

Medtner

Hei,

Jeg var ute og kjørte i går og et lite rør (sort, metall) ramlet av under kjøring. Først kom det et dunk/smell og så ramlet den av etter noen kilometere (hvor jeg kjørte og lyttet til flere lyder).

Jeg la merke til hvor dette hørte til - nemlig på insiden av venstre forskjerm. Jeg så dette når jeg byttet bensinslanger for noen uker siden og fatter ikke hva det er til - det leder jo ut i intet og ser ikke ut til å transportere allverdens. Ser ut som metallet har "revnet" i den ene enden og har blitt bulket og forslått i den andre enden (kanskje når den ramlet av?)

Det jeg lurer på er; hva pokker er dette røret, og må det erstattes?
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

Jan Ove Rønning

Hmmm... Eneste "røret" jeg vet om som leder ut i intet inne i framskjermen er luft-utblåsningen fra "varmeapparatet".
Har du noe bilder av hvor det satt, eller av selve "røret"?
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Medtner

Jeg skal prøve å ta noen bilder i morgen.

Røret leder ikke gjennom skjermen - det ligger på innsiden - mellom motoren og ramma - under bensinpumpen. Mindre diameter enn "varmeapparatet" - jeg trodde først at det kunne være en del av eksosanlegget.
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

Jan Ove Rønning

Det skulle ikke tilfeldigvis være luft-røret til bremseskive-kjølerne som har ramlet av da? Eller, rettere sagt røret og en del av skjoldet under bremseskiven?
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Medtner

Jo - det ser faktisk slik ut. Det viser seg at røret har vært festet på baksiden av viftehuset. Det er et tilsvarende hull på den andre siden, hvor det også skulle vært et slikt rør. Det er imidlertid bare en stubb på ca. 10 cm - ikke resten som skulle ledet bort til bremseskivene.

Det er ikke nødvendig å erstatte den/de, regner jeg med?
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

Otto

Hei, er det noe av dette? Dette er kjøling/beskyttelse av bremseskiver. Og bør vel være på plass.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Medtner

Hei.

Røret likner ikke på det som er på bildet, som kanskje er mulig å se på bildet jeg legger ved.
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

PerI

Delen som Medtner har tatt bilde av er delen som går fra viftehuset (sitter fast i viftehuset når det er i orden) og kobles til røret som Otto la ved bilde av. Så helt riktig antatt, Jan Ove :)

Du kan fint kjøre med bilen, men har du behov for hyppige oppbremsinger fra "høy" hastighet ville jeg tenkt meg litt om. Evt om man kjører ned fra et fjell, men da bør man alltid tenke på bremsene selv om kjøleskjoldet er på plass :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Medtner

Da anser jeg det som ca. 83 gram spart på bilen. ;-)

Jeg bremser egentlig ikke så allverdens mye, så jeg klarer meg nok uten.
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

brochmann

Hei Forum og Erik

Har lest tråden. Det er mange som lever godt uten å ha kjøling til bremseskivene. Imidlertid, - når alt annet på 2cv er "minimalistisk", hvorfor har inge'niørene  ;) funnet det for godt å "belemre" bilen med flere hundre gram? Du skal ikke se bort fra at denne kjøling vil utsette "fading" (nynorskord vi ikke har helt god oversettelse til, ennå) av bremser i et tilfelle det ville være godt å kunne stoppe, - uten bråstopp  ;).

mvh inge'n

ps. du behøver jo ikke å ha ventilerte skiver på "kjærra" heller, litt luftkjøling hjelper. ds.
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

Kanskje ikke vanskelig å sette inn igjen? Bildet viser hvor den skrå enden skal festes.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil