Tenningslås kjøpes

Startet av Medtner, lørdag 06 jun 2015 @ 23:43:26

« forrige - neste »

Medtner

Jeg har store problemer med å få tenningslåsen på min 2cv til å oppføre seg - den gir tenning kun på etter mye fikling med nøkkelen, og etter mye prøving med kontakt-spray så tror jeg at jeg må gi opp (med mindre noen vet om en måte å fikse den på).

Jeg skal helst avgårde på en tur til Sverige neste søndag, og bør ha fikset den innen den tid, så jeg vet ikke om jeg tør vente på Classic Parts eller Frans Åse. Er det noen som har en ny lås liggende og slenge? (evt. brukt, om det ikke spiller noen rolle for fremtidig bruk).

Hilsen,

Erik
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

citro1cx

hei Erik. Når det gjelder tenningslåsen kan det hende at selve låsedelen er ok, men at kontaktplata bak er sliten. I såfall skal skal ikke nøkkel være treg å vri rundt, og rattlåsen skal løse seg ut. Hvis dette er tilfelle, er det jo fullt mulig å tjuvkoble i nødens stund på enkel og grei måte. Et par ledningsstumper i de 3 konnektorene bak tenningslåsen gjør susen.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Medtner

Hei,

Nøkkelen vrir seg fint rundt og rattlåsen låser seg opp, men det er kontaktproblemer i "2. posisjon", der tenningen skal være på. Samme er i "3. posisjon", der både tenning og startmotor skal koble inn. Startmotoren kobler fint inn, men tenningen kobler ikke inn før jeg har sluppet nøkkelen tilbake nesten helt til 2. posisjon. Dermed er det vanskelig å få startet.
Problemet forværres ved at i posisjon 2 så er det mye slark og kun mulig å få tenningen til å vedvare om man eksperimenterer med nøkkelen. Av og til må jeg sitte og holde nøkkelen vridd litt mot høyre for å få motoren til å gå... Ikke så praktisk... :-P
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

citro1cx

virker som om det er kontaktplatene som er slitne da. Jeg har en gammel reserve tenningslås liggende i garasjen, men den er jeg veldig usikker på i forhold til kvalitet. Jeg hadde nok heller tjuvkoblet og ventet på ny i stede for å montere en gammel en. (mye arbeid med helvetesbolten på U hjernet) Vil du likevel prøve denne låsen kan jeg teste den i morgen og ev sende på mandag.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Medtner

Skal prøve å få det til. Er jo en del av bilen som brukes mye, så jeg kunne tenke meg en ny. Men skal ta en titt i morgen eller på mandag.

(det positive her er jo at jeg har funnet ut hvorfor bilen har vært vanskelig å starte de siste par årene - man herjer på startmotoren og i det man gir opp og slipper nøkkelen tilbake så starter den. Motoren er egentlig i ganske god form, så det var godt å finne ut at det bare er dårlig kontakt) :-D
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

citro1cx

#5
Sitat fra: Medtner på søndag 07 jun 2015 @ 00:58:07
Skal prøve å få det til. Er jo en del av bilen som brukes mye, så jeg kunne tenke meg en ny. Men skal ta en titt i morgen eller på mandag.
heisann. Tenningslåsen jeg har i reserve virker helt fint den. Tok noen bilder av tenningslås og ledningsstumper hvis det kan være til hjelp for tjuvkoble
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Medtner

Hei,
Takk for tips og bilder!
Jeg tror kanskje jeg skal bestille en ny, men må ha en midlertidig løsning (på grunn av biltur neste helg).

Henry foreslå å kjøpe en enkel tenningslås på Biltema og bruke denne. Isåfall er det bare å plukke ut de riktige ledningene og koble de på rett plass?
I alle fall må jeg vel uansett bruke vanlig nøkkel i den gamle tenninga for å få opp rattlåsen?
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

citro1cx

Sitat fra: Medtner på mandag 08 jun 2015 @ 14:32:26

I alle fall må jeg vel uansett bruke vanlig nøkkel i den gamle tenninga for å få opp rattlåsen?

ja, det må du, ikke kjør uten at den orginale nøkkelen har utløst rattlåsen.

låsen som Henry anbefaler er grei nok den, men jeg vil nok anbefale deg å kjøpe kabelsko og klemme på 3 ledningsstumper som du må koble på de 3 orginale ledningene som går inn i låsen (se det nederste bildet).
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6