Hovedmeny

Bærearmer

Startet av Pål B, søndag 02 mar 2008 @ 15:44:48

« forrige - neste »

Pål B

Hei!

Noen som har, eller kjenner noen som har, bærearmer foran til 2CV 6 for salg. De må være av typen til med hydrauliske støtdempere.

Mvh
Pål

brochmann

Hei Pål B
Ja, jeg har "varen" du etterspør. Jeg bor på Bekkestua, sydvest for Oslo. Tel: 48269800.
Noen som har ide om pris for slikt? I utgangspunktet bør det være overkommelig/ billig, synes jeg.
IngeB
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Pål B

Hei Inge!

Høres bra ut! Jeg skal hjelpe en dame som har fått bærearmene ødeøagt av et ikke-Citroèn verskted ifbm. skifte av kingbolter.
Ringer deg en dag og avtaler henting :P

PerI

Sitat fra: brochmann på søndag 02 mar 2008 @ 19:42:42
Hei Pål B
Ja, jeg har "varen" du etterspør. Jeg bor på Bekkestua, sydvest for Oslo. Tel: 48269800.
Noen som har ide om pris for slikt? I utgangspunktet bør det være overkommelig/ billig, synes jeg.
IngeB


Nye koster 150 ? pr side fra Franzose. +Mva, frakt.
http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/2CV6/Vorderachse/ANR12037/

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

brochmann

Hei Pål B
Du er velkommen. Bærearmene er på låven og det må noe egeninnsats til FØR du kan "hive" dem i kofferten å kjøre. Armene må skrues løs fra traversen. Skjøteledning og slagdrill, evt muttertrekker er gode venner å¨ha her. Spesialnøkkel for å løsne låsemutter i "skulderen" er best, ellers må en bruke hammer og meisel, noe som lett ødelegger for neste skruoperasjon. Om du ser på bildet over, bak til høyre for det hvite lokket er den mutteren jeg snakket om som trenger egen nøkkel. DEnne nøkkelen har ikke jeg. Jeg har lånt av en av gutta.
IngeB
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Jurgh

Sitat fra: pigland på mandag 03 mar 2008 @ 00:49:13


Nye koster 150 ? pr side fra Franzose. +Mva, frakt.
http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/2CV6/Vorderachse/ANR12037/



:o

Jeg tror du er spik spenna gæærn mann!  Du kan da ikke mene at det overhodet kan være noe sammenlikningsgrunnlag mellom brukte bærearmer fra et "lik" og nye tilsvarende ?

Det ville jo være det samme som om noen annonserte etter en god motor og jeg ville kreve 5.000 for en godt brukt jeg har hatt stående en 10 års tid fordi ny koster 6.500 ?


Hvor enn lite jeg liker å innrømme det må jeg faktisk her være enig med skrotnissene (dere vet selv hvem dere er  ;D) og si at 2cv bør være en billig bil å eie og drifte.   Uten å løfte meg selv opp på en pidestall vil jeg påstå at den gangen jeg var en skrotnisse delte jeg velvillig av godene uten at det kostet skjorta for noen av oss.  Vi har nå tross alt samme interesse og bør om ikke annet behandle hverandre som gentlemen når andre trenger vår hjelp.  Miljøet er så lite at det vil være latterlig å sitte på "sitt" lille lager av deler for så å selge disse til ågerpriser. 

Hvis vi i tillegg tenker oss ekstra godt om vil jeg anta at en del av dem som nå sitter på den brukte deletilgangen rundt forbi kanskje tidligere har fått hyggelig hjelp av den mannen som her etterspør deler

Jeg ville anslått 5-600 kroner for begge armene som en fair pris.  Kingboltskifte til flerfoldige tusen må jo uansett påregnes på gamle armer.  Forresten, når jeg tenker meg om ligger det antakeligvis et par nede ved huset vi pusser opp.  Kom nedom en kveld så kan du få dem gratis "for old times sake".

J d.y.

brochmann

Hei Jurgh
Blir bærearmer "slitt"? SElv på Spot'n min så lagerne greie ut, etter at jeg hadde renset det venstre for vann, og det etter 30 år.
inge b
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Hei til alle.
Om du som klubbmedlem trenger noen deler, så er det èn sak. Om delene skal videre til andre, muligens mot godtgjøring, er det en annen sak, slik jeg ser det.Hva synes andre?
inge b
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

#8
Sitat fra: Jurgh på mandag 10 mar 2008 @ 19:59:54
Sitat fra: pigland på mandag 03 mar 2008 @ 00:49:13

Nye koster 150 ? pr side fra Franzose. +Mva, frakt.
http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/2CV6/Vorderachse/ANR12037/


1)   Jeg tror du er spik spenna gæærn mann!  Du kan da ikke mene at det overhodet kan være noe sammenlikningsgrunnlag mellom brukte bærearmer fra et "lik" og nye tilsvarende ?

2)   Hvor enn lite jeg liker å innrømme det må jeg faktisk her være enig med skrotnissene (dere vet selv hvem dere er  ;D) og si at 2cv bør være en billig bil å eie og drifte. 

3)   Jeg ville anslått 5-600 kroner for begge armene som en fair pris. 


Hei Jørgen d.y,  CC:  Inge

1)  Leser innleggene over, og info. om 150euro pr.side er ikke mer enn info. om nypris.  Ser ikke sammenhengen mellom den og at noen har krevd ågerpriser.  Inge har vel ikke sagt annet enn at det bør være billig....  Hvis en i klubben påtar seg en jobb og skal fakturere kunden for deler og arbeidstid synes jeg ikke det er problematisk å ta en viss pris for delene - enten Pål (i dette tilfellet) har de selv - eller kjøper de inn.  Blir feil hvis f.eks Inge skal "gi bort" deler, mens f.eks Pål skal beholde hele fortjenesten på samme del.

2)  Ref. tidligere diskusjoner så gleder det stort å se deg nå dele syn med oss skrotnisser (les: Jwh og Poirot).  Jeg velger å ikke hovere ovenfor din erkjennelse - og forstår at den satt langt inne.  Må innrømme at jeg er litt på glid i saken selv - og har mindre problemer med å se at flotte biler koster - men da må de ikke ruste bort etter noen få år.....  Og fortsatt skal ikke et objekt koste 25-30.000, samt at 2CV'ns vesen tilsier at den skal være billig å eie.

3)  Jeg gir bort en del deler til folk innen miljøet, ut fra tanken om at når jeg trenger hjelp så er det folk som stiller opp.  Er det folk med 2CV som ikke har forutsetninger for å yte noe tilbake - synes jeg det er greiest for begge parter - at kunden betaler for varen.  Varekostnaden for brukte deler varierer jo etter øynene som ser - synes selv 1/3 av nypris er greit, men noen synes 1/2 nypris er riktig.  Delene må da være i god stand, og f.eks slitte støtdempere og dekk (hva jeg kom på i farten) skal det betales ytterst lite for - eller ingenting for.  Og Pål er så dreven at han vet han kan legge et bud.....

Jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jurgh

Sitat fra: brochmann på mandag 10 mar 2008 @ 21:52:22
Hei Jurgh
Blir bærearmer "slitt"? SElv på Spot'n min så lagerne greie ut, etter at jeg hadde renset det venstre for vann, og det etter 30 år.
inge b

For å sitere meg selv; man må regne med et kingboltskift på gamle bærearmer.  I utgangspunktet er det nok antakeligvis ikke noe feil med de armene som sitter på bilen PB snakker om her, annet enn at den har fått mangel på slakk i kingboltene.

Erfaringsmessig har det vist seg billigere og enklere å skifte kingbolter på et sett løse bærearmer og så senere bytte om; istedet for å la bilen stå ubrukelig på bukker i ukesvis.


J dy

Jurgh

Sitat fra: jwh på tirsdag 11 mar 2008 @ 00:07:49
1)  Leser innleggene over, og info. om 150euro pr.side er ikke mer enn info. om nypris.  Ser ikke sammenhengen mellom den og at noen har krevd ågerpriser.  Inge har vel ikke sagt annet enn at det bør være billig....  Hvis en i klubben påtar seg en jobb og skal fakturere kunden for deler og arbeidstid synes jeg ikke det er problematisk å ta en viss pris for delene - enten Pål (i dette tilfellet) har de selv - eller kjøper de inn.  Blir feil hvis f.eks Inge skal "gi bort" deler, mens f.eks Pål skal beholde hele fortjenesten på samme del.

Jeg synes sammenlikningsgrunnlaget blir fullstendig feil og dersom det mot formodning hadde blitt krevet tilnærmet nypris for brukte deler, ville utsagnene om ågerpriser passet svært godt.

Det kan jo også være at saken har dimensjoner utover det som er kommunisert i forumet ?   ::)


Sitat fra: jwh på tirsdag 11 mar 2008 @ 00:07:49
Må innrømme at jeg er litt på glid i saken selv - og har mindre problemer med å se at flotte biler koster -

Jeg må si jeg er umåtelig glad for å høre dette!  Gleder meg til å se hva fremtiden bringer av blanke glis.


Sitat fra: jwh på tirsdag 11 mar 2008 @ 00:07:49
Er det folk med 2CV som ikke har forutsetninger for å yte noe tilbake - synes jeg det er greiest for begge parter - at kunden betaler for varen.

Jeg tror det er feil å anta at personen som her søker etter deler ikke har forutsetninger for å yte noe tilbake.


Sitat fra: jwh på tirsdag 11 mar 2008 @ 00:07:49
3)  Jeg gir bort en del deler til folk innen miljøet, ut fra tanken om at når jeg trenger hjelp så er det folk som stiller opp.   Varekostnaden for brukte deler varierer jo etter øynene som ser - synes selv 1/3 av nypris er greit, men noen synes 1/2 nypris er riktig.  Delene må da være i god stand, og f.eks slitte støtdempere og dekk (hva jeg kom på i farten) skal det betales ytterst lite for - eller ingenting for.  Og Pål er så dreven at han vet han kan legge et bud.....

Du deler i stor grad mitt syn, men i enkelte tilfeller er det slik at "motytelsen" har kommet lang tid; for ikke å si år, i forveien.

Jeg forventer ikke at man skal kunne huske hva som hendte mange år tilbake, men da ville det selvsagt blitt mer rettferdig totalt sett dersom det hadde blitt tatt godt betalt også den gangen delene gikk andre veien ?





J dy

Pål B

Som trådstarter er det vel på sin plass og komme noen korrigeringer / fakta i saken.

Sett i lys av min historie og fortid i klubben vil jeg bevisst ikke mene noe om pris på en vare jeg selv skal kjøpe. Inge har varene, han har forlangt en pris - og jeg har takket nei. Forøvrig en vanleig praksis innen kjøp og salg. Prisforlangende for dere spørre Inge om.

I dette tilfellet er det ikke-verksted (for så si det slik) som har ødelagt begge bærearmene i et forsøk på og skifte kingolter - så der står bilen uten bærearmer og våren er i anmarsj. Min rolle er ikke annet en å prøve og skaffe 2 andre bærearmer og få levert disse til noen som kan skifte kinbolter. Men for all del, det kunne like gjrene ha vært slik at jeg skulle ha skiftet dem. I så tilfelle, ville jeg tatt meg betalt for arbeide + kingboltskifte + innkjøp av bærearmer. Derfor var jeg også helt tydelig på at det ikke var jeg som hadde et behov for bærearmene.

Når det gjelder bruktdelepriser generellt tror jeg det er helt umulig og sette en standard enten den er 1/3 eller 1/2 pris. I hvilken stand er en brukt støtdemper? Er det greit at en motor går eller brurde den kunne trekke litt? Holder det med 3-gear i en gearkasse eller er det Ok med 4-gear og en ulyd? For å sette det i litt perspektiv skal jeg ta en par eksempler fra "den virkelige verden" (organiserte bilopphuggere) og deler kjøpt over nettet; Baklykt Toyota Gorolla 90 mod; 250,-, El.sidespeil Seat Cordoba; 600,-, støtfangerbak Citr. Xantia stv. 1000,- , varme app. vifte Citr. ZX 600,-.

Jeg henger ikke helt med når det gjelder priser på biler - menes det med "objekt" noe som må restaureres eller menes det at en 2CV i uansett stand ikke bør koste mer en 25 - 30 000,-?

Bærearm saken er løst - jeg tar frem masjeten og begir meg inn i hagen til Jørgen..................

Pål B


PerI

Sitat fra: jwh
1)  Leser innleggene over, og info. om 150euro pr.side er ikke mer enn info. om nypris.  Ser ikke sammenhengen mellom den og at noen har krevd ågerpriser. 

Og det var heller ikke meningen annet enn å opplyse om nypris. Det er jo greit å ha en indikasjon slik at man hverken tar for mye eller for lite for en brukt del. Det vil jo alltid være nyanser på brukte deler, noen er kanskje aldri brukt, noen har overhalte kingbolter og medfølgende bærearmslager, mens andre er mer eller mindre utslitt. Selv synes jeg ikke 150 euro = 1200 kr pr arm er noen upris hvis man av en eller annen grunn vil ha en ny en. Da er man jo sikker på at den f.eks aldri har vært kjørt imot fortauskanter eller andre ting som kan slå de skjeve.

Sitat fra: jwh
Inge har vel ikke sagt annet enn at det bør være billig....  Hvis en i klubben påtar seg en jobb og skal fakturere kunden for deler og arbeidstid synes jeg ikke det er problematisk å ta en viss pris for delene - enten Pål (i dette tilfellet) har de selv - eller kjøper de inn.  Blir feil hvis f.eks Inge skal "gi bort" deler, mens f.eks Pål skal beholde hele fortjenesten på samme del.

Sitat fra: Jurgh
Jeg synes sammenlikningsgrunnlaget blir fullstendig feil og dersom det mot formodning hadde blitt krevet tilnærmet nypris for brukte deler, ville utsagnene om ågerpriser passet svært godt.

Det kan jo også være at saken har dimensjoner utover det som er kommunisert i forumet ?   ::)

Ikke annet enn at prisen hos Franzose ble nevnt på siste klubbmøte mellom meg og Inge. Det ble ikke diskutert hva en eventuell pris på brukte bør være. Det får være opp til kjøper og selger å bli enige :)


Sitat fra: jwh
Må innrømme at jeg er litt på glid i saken selv - og har mindre problemer med å se at flotte biler koster -
Sitat fra: Jurgh
Jeg må si jeg er umåtelig glad for å høre dette!  Gleder meg til å se hva fremtiden bringer av blanke glis.
Tveegget sverd dette, jeg håper ikke at 2cv-bestanden blir bare en "polerbilklubb". Men alt mangfoldet fra skinnende glis til lurvete objekter er bra. Og gjerne noen gærne kit-cars om noen tør utfordre bilsakkyndige :)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Jurgh

-> CASE CLOSED <-

La oss nå bruke tiden på noe hyggeligere og mer vettugt enn å krangle om uvesentligheter!

jwh

#14
Så lenge det er meninger - og ikke skitkasting, synes jeg en diskusjon på forumet skal stå vid åpen - så lenge noen har noe å ytre.

Jeg har et avslappet forhold til det som er diskutert - har ikke kranglet i det hele tatt, men at noen har såre minner fra tidligere er trolig tilfellet. Kanskje greit å lufte ut dette.  For egen del husker jeg godt - da jeg som fersk medlem skulle ha bilen gjennom min første EU-kontroll  - der jeg fikk flott hjelp (du vet hvem jeg snakker om), men jeg var litt korttenkt ifbm. med oppgjør.  Lærte mye av den episoden.
At Pål B. ikke kan snakke om hva han mener om priser - pga. fortiden i klubben, men nevner i fleng intetsigende eksempler fra høgger'n - blir dumt - da samme mann har bøtter av egen erfaring/meninger å komme med - også på dette området.

Ang. priser snakker jeg om biler som trenger endel reparasjoner ikke skal koste 25-30000, og fine biler som ruster etter noen få år skal i mine øyne ikke koste mer - heller mindre.  Utfra ressonementet at det skal være rimelig å eie 2CV.  En flott bil som blir en haug på noen år - er ingen rimelig bil å eie.  Derimot er en flott bil som er nesten like fin etter 10 år - noe annet - og kan koste mer.  Det blir en rimelig og artig hobby ut av det.

En person som ikke kan yte noe tilbake i bilhobby-sammenheng er en gutt/jente som ikke kan stort annet om 2CV enn å fylle bensin, tenkte ikke på Pål B.  For slike er det greiest å betale for hjelp - fordi det bl.a er enklere å be om hjelp - en annen gang, hvis ikke vedkommende er snekker da.  Inge har helt sikkert oppfattet det dithen at Pål skal gjøre en kundejobb, og det er klart at Pål B. sier nei til kjøp - når han får delen gratis annet sted.  Men blir vel ikke automatisk Inge's feil - og påstander om ågerpriser ut av det ??

En defekt gearkasse skal ikke koste mer enn en flaske vin eller to - i mine øyne.  Den er verdiløs i de fleste hender, og ikke billig å reparere - og 1/3 event. 1/2 av nypris skal gjelde tipptopp deler. Er ellers generelt tilhenger av å bytte tjenester og å holde CASH lengst mulig unna hobbyen.  Blir ofte mindre floker av det.

Det er mange i klubben som husker hva tidligere skikkelser har gjort og ikke gjort, og ringte Jurgh meg og trengte en del - ville vi trolig kjapt blitt enige om pris - utfra nettopp historie.

Blir nok ingen blanke glis på meg (hvis ikke en fin 50-taller kommer i min vei), øvrige 2CVer er "budget-cars" for meg, glisene for pt. komme i andre sammenhenger.  Budget-cars er her en hedersbetegelse - fordi akkurat 2CVn ( og ikke mange andre biler) formidler noe minimalistisk/nøysomt som det er for lite av i det daglige.  That's my personal opinion.   ... og jeg respekterer selvsagt 100% - de som vil ha et prima eksemplar.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV