BILBELTE 1966 MODELL(TRENGER HJELP)

Startet av Pål Thorsrud, onsdag 29 mai 2019 @ 18:49:18

« forrige - neste »

Pål Thorsrud

Hei
Jeg har nettopp kjøpt en 1966 modell AZLM. Var hos Bøhm Auto i Oslo i dag for å spørre om de kunne hjelpe med å få inn bilbelter.
Nei. det kunne de ikke hjelpe med til denne års modellen.

Er det noen som kan komme med forslag til hvorledes jeg skal løse problemet? Har selv funnet 2 festepunkter til mavebelte foran, ett på hver side av forsetet, men hva gjør jeg for å få festet beltene i bakkant(under setet)????

Mvh
Pål Thorsrud

Morten

Hei Pål!
Gratulerer med en flott bil.
Jeg vakler litt mellom to svaralternativer her; på den ene siden er det sannsynligvis mulig å få til dette, men det er mulig det krever litt arbeid. Hvis jeg husker riktig i farten ble fordørene endret til å ha hengslene foran omkring 1965, så din bil har da ikke "selvmordsdører", stemmer det? (Jeg tror dørstolpen på bilene fram til 1965 vil være for smal til å få plass til beltefestet)
I så fall burde det gå an å sveise inn fester lik de som er på nyere 2CVer, dersom de mangler. For 3-punkt-belte skal det være et feste for rullemekanismen nederst på B-stolpen, oppheng nesten helt øverst, samt feste for låsen midt på gulvet på ramma.
Dersom disse festene mangler vil det nok være litt arbeid å få laget dem til, særlig det som skal være i gulvet. Det er mulig det går an å sveise inn fester på seteramma i stedet, men jeg tror egentlig ikke det ville være noe godt alternativ, da jeg tipper det vil medføre at setefestet brekker i en eventuell kollisjon.
Mulig det går an å montere bare magebelte ved å sveise en forsterkning nederst på kanalen/B-stolpen, samt feste i gulvet.

Ser at Franzose har disse og skriver at det var slike som ble montert på 60-tallet, men vet ikke om det da innebærer at de passer rett inn i en '66. Du kan jo kontakte dem og spørre.
https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV4/Sicherheitsgurte/ANR18149/

Det andre svaralternativet er kanskje ikke så "korrekt", og gjelder naturligvis ikke hvis man skal kjøre noe videre distanser med barn i bilen etc, men det går jo an å vurdere om man klarer seg uten belter. Har landet på det for de 50-tallerne jeg har kjørt, men det krever jo at man er forsiktig og kjører med store marginer, så jeg forstår at det kanskje ikke er noe god løsning.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Pål Thorsrud


Pål Thorsrud

Hei igjen!

Fant idag 2 festepunkter som jeg håper kan benyttes for feste av "magebelter" foran - festene var nede ved gulvet på hver side av forsetet.
Problemet blir da å finne 2 andre punkter hvor selene også kan festes, regner med at det må være punkter som må sveises i gulvet under forsetet??

På nytt tok jeg opp dette med Bøhm Auto, på Kalbakken i Oslo, men de kunne ikke hjelpe.

Noe forslag fra forumet?

Pål