Hovedmeny

Større dynamo?

Startet av KjetilMN, lørdag 18 jun 2022 @ 11:06:49

« forrige - neste »

KjetilMN

Dynamoen min er nok modem for utskiftning eller overhaling.

Har noen montert noe mer enn 30A dynamo i 2cv'en sin? Man har jo etterhvert med seg mye til som krever strøm. Jeg har ikke fått montert 12v uttak engang, men det kommer jo.. både kjøleboks, mobillader, ekstralys etc ..

Hvis ja, hvilken? Hvor får jeg kjøpt det? Easy fix?
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

KjetilMN

Ja, jo. Kan jo det.

Jeg kom over en 45A (link). Men etter å ha regnet litt på det, så er det ikke sikkert behovet for mer enn 30A er der. Det er jo begrenset hva man får plass til/har behov for i bilen.

https://vgs2cv.be/en/Alternator-45A-Original-Denso-2CV-Visa-p127492944
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

Olav

Jeg har Valeo 45A på begge mine, men den ser ikke ut til å være tilgjengelig lenger. Det finnes en Valeo 35A for Visa, men vær oppmerksom på at de for Visa har innebygget spenningsregulator. Derfor må det i så fall kobles om rundt den eksterne spenningsregulatoren i 2CV'en, ellers lader den ikke og så vidt jeg husker får man heller ikke stoppet motoren uten å koble ut coilen :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

eilert

Hei Kjetil,
Selv har jeg aldri hatt behov for mer en standard generator (som dynamoen vist nok er i en 2CV) til tross for relativt rikholdig belastning fra 7-8 12V/USB uttak samtidig, inkl. kjøleboks, vifte, GPS, 2 telefoner, 2-3 kamera batterier, stereo og 230V omformer for lading av PC etc under kjøring... Ja, du har nå sett bilen min ;D
Men mye av det jeg har, div. ladere, er ikke veldig strømkrevende. Og jeg har ikke brukt effektslukere som varmetråder i bakruten og halogen 1000-metere samtidig...

Men har også alltid hørt at 2CV generator er overdimensjonerte til formålet og med dagens led-barer o.l. tror jeg din kalkulasjon om at 30A bør holde er veldig riktig. Jeg har imidlertid aldri lært meg å regne skikkelig på strøm, effekt og forbruk osv. Men valgte tidlig å sett inn litt større batteri (53Ah) for å kunne lade telefoner, PC, kamera og alle dippeduttene på verdenstreffene når bilen står i ro over flere dager - følger hvert fall at det har gitt mening... Og har tillatt meg å kjøle ned/holde ølen kald i ca 2 timer etter nødvendig butikktur for å bunkre underveis på treffene uten å risikere å ikke få start etterpå. Jo, og f.eks. fylle luft hver kveld i en lekk luftmadrassen via 230V omformer uten å starte bilen over 2-3 dager har også fungert helt greit.
Min store plan for "raid" oppgradering ved villmarkscamping o.l. vil definitivt være et ekstra "husbatteri" etter samme prinsipp som i båter. Og etter pinseturen til Danmark friskt i minne med svært lett styring og lav anderumpe, er jeg mer og mer overbevist om at et ekstra batteri må få plass i motorrommet for å flytte vekt fremover.

Når det kommer til utskifting av deler generelt bør du etter min erfaring velge det dyreste/mest kjente på markedet, som er å oppdrive. Å spare noen hundrelapper på å kjøpe f.eks. billige generatorer, startere osv. har vist seg å skape mye hodebry og irriterende feilsøking på helt nye deler. Og generelt er det ofte bedre å reparere det man har frem for å kjøpe nytt, så generatoren din trenger kanskje bare nye stifter og evt. en lett rens/blåse støv ute med trykkluft el.l. Prøv hvert fall det fremfor å bare kjøpe nytt.

Nå vet jeg ikke hvorfor du tenker at du må skifte/overhale, men ladeproblemer kan også være forårsaket av dårlig laderegulator, denne kan med fordel byttes i en mer "moderne" elektronisk regulator dersom din bil ikke har det - selv om det finnes de som sverger til at den originale kan justeres og dermed repareres den også. Gå evt. også over batterikablene, plusskabelens feste på startmotoren kan være lunefull om det ikke er god kontakt. Og kablene fra generatoren bør også sjekkes så klart, gamle morkne kabler kan ha brudd i noen av lederne med tilhørende effekttap på "gjennomstrømming", du vet  ;)

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Olav

Mener å huske at med blybatteri og ekstern regulator bør forholdet generator/batterikapasitet gjerne være <1:4 (f.eks. dynamo 30A = 120Ah batterikapasitet). For AGM eller Lithium batterier mener jeg dette forholdet er betydelig mindre.

Med et i bakhode burde standard generator i 2CV (30A) være mer enn godt nok i teorien. Rent praktisk blir det vel sånn at jo flere Ah man har på batteriet, jo lenger må generatoren jobbe for å sørge for toppladet batteri. Batterier som ikke lades tilstrekkelig, får forkortet levetid.

Tror egentlig jeg hadde tenkt mer i en litt heftig powerbank-løsning til ekstra strøm på raid/fricamping. Standard blybatterier er best på å levere store strømmengder over relativt kort tid (Til start av motor) og egentlig ganske dårlig egnet til å levere mindre strømmengder over tid. Til det trenger man minst AGM batteri og da må man nok også tenke nytt rundt generator. Mens en litt heftig powerbank har alt man trenger og gir deg fleksibilitet langt ut over 2CV-livet :).

Men som alt annet, er det jo et kostnadsspørsmål også da.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

KjetilMN

Takk for svar Olav, Eilert og Otto

I og med at jeg ikke kan være uten 2CV over lengre tid.. ;) så bestilte jeg opp ny dynamo/generator 30A + elektronisk regulator + reim (+mye annet jeg "trengte"). Da behøver jeg ikke bekymre meg for at bilen stopper pga det. Ref. det du sier Eilert, Finn D., som var "nabo" på campen i Danmark påpekte at "denne får du byttet til elektronisk", og pekte på en boks som hang og slang (mekanisk regulator). Jeg jobber sakte gjennom motorrommet for å rydde opp. Det var nok litt neglisjert av tidligere eiere. Men ja, jeg tar vare på den gamle generatoren og fikser den opp når jeg har tid.

Årsaken til jeg begynte med dette var at jeg hadde glemt lyset på i ca 4 timer.. Jeg fikk start på bilen og kjørte omlag 2 km, før den stoppet. Nødblinken blinket svakt, men det var for lite strøm til å starte. Jeg fikk start med kabler (sveiv fulgte ikke med bilen, så det har jeg ikke fått prøvd enda). Jeg har hatt tilsvarende opplevelse med en langt nyere bil. Trikset med gamle dynamoer er å kakke på den og "friske" opp børstene litt. Jeg gjorde så og har egentlig fungert bra etterpå. Fikk også respons/ampere da jeg målte direkte på generatoren. Men jeg kan ikke leve med usikkerheten at den kan stoppe igjen.

Eilert: Ja, jeg så du hadde mye utstyr, og da har du nok testet ut det bra 😉. Jeg tenker at det er greit å ikke bruke mye mer strøm enn generatoren klarer å generere mens man kjører. Man kjører jo sjelden med 1000-metere lenge, så jeg tror ikke det er store problemet. Men for eksempel 100W led / 12v = 8,33A. Avhengig av hvilke pærer man bruker i bilen (hovedlys + bak) så kan man vel si at forbruket ligger på rundt dette nivået. Kjøleboks 3-5A osv.. I tillegg er det kjekt å bruke litt av batteriet til kjøling/madrass når man står stille. Noe er greit, men 10 timer med kjøleboks, så er det tomt 😉

Jeg har også vært inne på tanken med batteribank, som Olav nevner. De begynner å krabbe ned i pris, og flere er store nok til å drifte kjøleboks, lade pc og øvrige ting gjennom natta. Så kan man lade dem når du kjører og/eller med solceller. Man bør nok ha 1000Wh +/- i såfall (eller 5Amp X 12V X 12timer = 720Wh ++). Men igjen som du nevner Eilert – vekten må fordeles... Bilen blir fort baktung og det er plass foran.

Vel – mye tanker om fremtidsplaner. Jeg får starte med generatoren når den dukker opp om et par dager 😊


'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

eilert

Oki da Olav, så får jeg lage et feste i motorrommet for en Goal Zero Yeti 500X og lege inn et søk på finn.no etter en nesten ubrukt så jeg sparer noen tusenlapper. Eller gå for den mer realistiske (på pris) Goal Zero Yeti 200X som oftere dukker opp på finn for mellom 1500,- og 2000,-. (Har allerede søk på den ja ;)) Så kan man lett dra nytte av solcellelading også om turmålet er helt til Mongolia - og ikke minst flytte strømmen inn i telet ved behov ;-)

Men tilbake til bilens hovedbatteri - noen med formingen om hvilket AGM eller Lithium batteri som ville være naturlig å sette inn som erstatter for det originale driftsbatteriet i en 2CV? Noen erfaringer eller tanker rundt dette? Må skaffe minst et nytt batteri om ikke alt for lenge, så kunne vært artig å prøve ut.

Kjetil; Får du ikke godt utsalg på generatoren men ikke på batteriet er det vel neppe generatoren som er dårlig... Et gammelt batterier kan jo også være lunefullt selv om de viser gode verdier ved måling, og på en eller annen måte ikke tok til seg laddingen raskt nok. Men uansett velig godt å ha en liggende i reserve, og kunne bytte ved behov - på langtur har jeg alltid tatt med en reserve som har reddet 2 andre biler (aldri egen) med ladeproblemer. Men nå har jeg også flere type børster og sikringer liggende i "nødkofferten".

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

KjetilMN

Erlend - jeg tror vi må ta en pils over Mongolia neste gang vi treffes ;)

Ja, greit med reservedeler på lengre turer. Ser til og med LHM er vrient å skaffe bensinstasjonene. Jeg har nok av alternativer i området, men skulle uhellet være et faktum ELLER man er på langtur, så må man ha med seg dette også.

God St.Hans feiring!
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

Olav

Sitat fra: eilert på onsdag 22 jun 2022 @ 15:00:41
Men tilbake til bilens hovedbatteri - noen med formingen om hvilket AGM eller Lithium batteri som ville være naturlig å sette inn som erstatter for det originale driftsbatteriet i en 2CV? Noen erfaringer eller tanker rundt dette? Må skaffe minst et nytt batteri om ikke alt for lenge, så kunne vært artig å prøve ut.

Her er vi inne på bobil-gjengens kompetanseområde og jeg er ikke 100% sikker siden jeg ikke har en slik doning. Men jeg mener generelt at du dessverre neppe vil ha stor suksess med AGM- eller Lithiumbatteri med standard 2CV 30A generator. Mener AGM's optimale ladespenning er 14,6 V som altså er  høyere enn 13.6 - 14,4 V som leveres av generator/regulator i 2CV. Man regner også et 1:3 for AGM og 1:1: for lithium i forholdet mellom Ah og generatorkapasitet.
Jeg tror derfor du ikke slipper unna å bytte ut hele ladesystemet på en 2CV for å få utbytte av AGM/lithiumbatterier. Da begynner det jo å koste penger og du har låst løsningen til 2CV livet. Så jeg tror jeg ville valgt powerbank-veien.

Selv bruker jeg en en litt kraftig men ganske liten powerbank som lades over USB-c til lading av mobilt utstyr (kan også gi starthjelp ved behov). Og til kjøleboksen kjøper jeg poser med isbiter når strøm ikke er tilgjengelig :)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

André

Sitat fra: eilert på onsdag 22 jun 2022 @ 15:00:41
også om turmålet er helt til Mongolia - o
-Erlend;

oj...skal vi til Mongolia ?  ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Otto

Skal dere sette igjen 2CVene der?  :police:
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert

Sitat fra: André på torsdag 23 jun 2022 @ 20:25:39
Sitat fra: eilert på onsdag 22 jun 2022 @ 15:00:41
også om turmålet er helt til Mongolia - o
-Erlend;

oj...skal vi til Mongolia ?  ;D

Selvsagt skal vi det!!
Nei, Otto, heldig vis er det ikke lengre lov å sette igjen kjøretøyene i Mongolia - så vi må sørge for at de kommer hjem igjen også!
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

KjetilMN

Mongolia - da bør man kjøre bilen selv hjem via Russland. Det er mulig å sette bilene på tog (obl. Euro 1000,- som man får refundert om man kjører tilbake). Etter hva jeg har lest/hørt kan man ikke vente for mye av bilene når de ankommer Polen/Litauen med frakt. Da kan gjerne bilene være ribbet for utstyr etc ved avhenting..

ca 16' km bort "sørlig rute" og 8' km tilbake gjennom Russland på fine veier.
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

KjetilMN

Det var jammen en enkel jobb. Dynamo, reim og laderele på antagelig under 1 time. Jeg har aldri gjort det før, men for en økonom var dette en smal sak ;) Neste på lista er bremsesylinderen.. Godt mulig det er pakningen rundt beholderen, men det lekker og bruker LHM.



Hvordan har dere løst det med ekstra brytere/USB/sig. 12v uttak? Jeg har lett litt på Google/Pinterest, men få nyttige treff..

Jeg har begynt med noe i alu-plater, men ser at det blir litt tuklete. Plukket med meg en slik CD-spiller-holder fra BT for å se om det kan være et alternativ, som ser litt mer ryddig ut..

Mvh
Kjetil
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).