Hovedmeny

Prosjekt 008

Startet av Otto, tirsdag 06 mai 2008 @ 16:19:30

« forrige - neste »

Otto

#30
Ligger litt etter Steffen, men demonterte sylinderdekslene i går og sprayet med rustløser på muttrene til sylinderen. Tar av sylindertoppene i kveld. (Europris har en rimelig rustløser med fin rør/spraymekanisme)

Kl. 18.50:

Høyre sylinder løsnet greit fra stempelet sammen toppen. Ser uskadet ut.

MEN venstre sylinder sitter fast på stempelet. Toppen løsnet. Mellom topp og stempel en haug med rust og rustflak. Ikke olje. kanskje var oljeledningen tett i tillegg?

Har sprayet med rusløser og forsøker å trekke sylinderen av.

Går det bedre med smøreolje?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Jeg vil tro gjentatte behandlinger med 5-56 eller wd40 er det beste. Du trenger vel snarere noe som trenger inn og smører enn olje, som ikke har samme penetrerende virkning.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#32
Legger ut et bilde av sylinderen litt senere i kveld. Må kanskje bruke en avdrager?

Ser vel ut som det er dype riper i stempelveggen? Noen som vet bedre?

Det gode med dette er at jeg ble nødt til å demontere og reparere en motor mye tidligere enn tenkt. Dette er absolutt en viktig del av prosjektet! ;D ;D ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Il Dogi

#33
Nøyaktig samme som på min motor!
Har du en sprekk mellom blokken og sylinderen når stemplet er lengst ut??
Uten den tror jeg det blir vanskelig...

To bokser med noe valvoline penetrerende greier var det som skulle til i mitt tilfelle.
Etter å ha dynket det godt gjentatte ganger, banket jeg sylinderen innover mot blokken.
Det gjorde at stempelet flyttet på seg og etter litt frem og tilbake slapp elendigheten.

EDIT: så helt likt ut hos meg, pøs på med noe penetrerende til det kommer nesten blankt ut.
Bøy sylinderen oppvover og støtt det så renner det inn i stedet for ut.
Steffen

´85 MB 500 SE
Pusser opp tantes forkomne ´84 2CV

Otto

#34
Da får jeg motor av Roger H. Lurer på om jeg skal skaffe galvanisert ramme og montere den på.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

brochmann

Hei Otto.
Med galvanisert ramme har du bil lenger enn du får lov til å kjøre den. ;)
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

citro1cx

For å helle litt malurt i begret...vær nøye med å velge kvaltet på galvaniseringa. den kan sprekke opp og da er det gjort med rust. Dessuten kan galvaniserte rammer være vanskelig å tilpasse resten av bilen. Tror det vil være lønnsomt å velge produsent som vet hva han gjør framfor de billigste på markedet.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

brochmann

Hei Otto.
Skiftet standard/ billig ramme ;) på Dolly i 2001. Ikke èn rustflekk ennå. Synes å kunne vare en stund denne her. Får understellsbehandling hvert år hos Funderud på Eidsberg.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

#38
Dansk 2CV Center har galvaniserte rammer til 4800 Dkr + mva og frakt? :-*

Hyggelig telefonsamtale med Torben Quist:

Han forteller at rammene er produsert i Argentina etter originale tegninger og spesifikasjoner etter at produksjonen av 2CV sluttet. I Danmark er det ikke tillatt å bytte til rammer som ikke er identiske med de originale. Rammene kan med fordel oljes innvendig. Ikke umulig at ferieturen går til Skanderbog neste sommer. ;D

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#39
Endelig måtte svinemakta gi seg. Tur til Biltema Gjøvik og innkjøp av største avdrager (kjøpte litt annet som skrustikke, momentnøkkel, plasthammer, 14mm pipe), kombinert med treklosser, gummiputer, metallplater og avdrageren plassert innerst på sylinderen, så ga den etter. Ser ut som det er stempelring(ene) som har knekt.

Sylinderveggene ser for meg OK ut. På stempelet er noen riper bakerst. Noen som vet om dette kan brukes? Se bilde.

(Kjenner en som driver med honing/maskinering av sylindre (har laget nummer til veteranmotorsykler for han). Kanskje han tar en titt på dette?)

Håkon Kråbøl, Svingvoll i Gausdal, sjekker stempler og sylindre for meg.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Il Dogi

Gratulerer! :)
Jeg hadde ingen knekte ringer, og derfor heller ikke riper stempelet.
Ser sylinderveggene bra ut burde det ikke være noe problem med gjenbruk tror jeg.

Om stemplet kan brukes på nytt vet jeg ikke, men siden ripene er på "baksiden" av kompresjonen er det kanskje ikke så alvorlig...
Dessuten har jeg vanskelig for å tro at 2CV motoren er spesielt fintfølende :)
Steffen

´85 MB 500 SE
Pusser opp tantes forkomne ´84 2CV

Otto

#41
Noen som vet om Biltema har en svært liten bøyd avtrekkertang for å løsne låseringen på stempelpinnen.
;D ;D ;D Fant det på nettet!

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Sylindertoppene har svart belegg innvendig. Skal dette slipes. Er det en jobb for fagfolk?

Det går sakte framover, men i går renset jeg sylindertoppene. Masse dritt der. Absolutt lurt at jeg tok denne omveien med demontering av motoren.
Oljekjøleren er også helt full av dritt.

Oppgaven utover nå er overhaling av motor.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Da har jeg fått sjekket stempel/sylinder hos Kråbøl. Kjøper nytt. Ventilene tettet dårlig så han sliper ventilsetene (det er det det heter?). Med nye stempelsett og ventiler som tetter, så må det bli bra.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Demonterte setene i dag. Gummistrikker og kanvas så bra ut, men jeg planlegger å skifte kanvas, skumplast og trekk. (evt. nødvendige gummistrikk) Fant en ti-øring fra 1961, 2 ti-øringer fra 1985 og 1 krone fra 1997 under seteryggen. 1997 var siste året bilen var registrert.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil