Hovedmeny

Prosjekt 008

Startet av Otto, tirsdag 06 mai 2008 @ 16:19:30

« forrige - neste »

Otto

Sitat fra: pigland på onsdag 14 mai 2008 @ 23:31:37
Mulig det er dette som har skjedd med min fars 82-modell, men den har ikke vært startet på, bare kinnet. Nå står den bom fast.
-Per

Hvordan skjedde dette? Stoppet den mens starteren gikk?

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Otto på mandag 26 mai 2008 @ 19:20:19
Sitat fra: pigland på onsdag 14 mai 2008 @ 23:31:37
Mulig det er dette som har skjedd med min fars 82-modell, men den har ikke vært startet på, bare kinnet. Nå står den bom fast.
-Per

Hvordan skjedde dette? Stoppet den mens starteren gikk?


Den gikk tregere og tregere, og til slutt ville den ikke mer. Ved neste forsøk satt den bom fast, klarer ikke å rugge den på hjula en gang.

Så den må åpnes, sjekkes og muligens bytte ut noe interne deler alt etter hva som har skjedd. Det har ikke blitt gjort enda, og vi har et par motorer liggende som antakelig er i bedre stand som kan settes i midlertidig. Så det tar nok lang tid før den blir sjekket.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Min snurret greit på starteren til jeg stoppet sjøl. Jeg vasket forsiktig i motorrommet, ikke på startmotor, dynamo, coil, og annet elektrisk. Bare litt på motoren og med den minste vaskeren mest beregnet på sykler. Noen dager etter (nytt startforsøk) står motoren bom fast. Jeg får besøk av en som har kjørt 2CV siden 70-tallet og som kan en del om motorer. Kanskje demonterer vi sylindertoppene og sjekker stempel, osv.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Du skriver at bilen kan trilles så problemet ligger nok ikke i girkassen. MEN, bare for å ha nevnt det, hvis girkassen skulle havne i to gir, slik de visstnok kan, så vil du ikke kunne dreie på motoren uten at du trykker inn koblingen....
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#19
Nei, hjelper ikke med kløtsjen inne. Leste (Haynes) at rustne stempelringer kan være en årsak?

Men dette er noe man kanskje må regne med. Prosjektet rusler videre. :D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Rart dette med 2CV. Så snart det ryktes at en 2CV-motor står bom fast på Lillehammer, så ringer det folk fra Hedemarken og tilbyr seg å åpne motoren og finne ut hva som har skjedd. ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Jaahh! Dere få finne ut hva som har skjedd. Morro når man får en avslutning på tråder som dette :)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Inge:
I siste Citrophile beskriver du skifte av bl.a. brillepakning. Hvis jeg demonterer like mye som du gjorde, tror du at jeg kan se hva som gjør at stemplene sitter fast? Jeg kan evt. demontere alt før sylindertoppen og så tilkalle "overlegen fra Ring".
Det er vel lurt å skifte pakninger?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

brochmann

Hei Otto.
Da spør du nok om mer enn jeg har klar oversikt over. Men, ... om du tar nedstrippingen dit du sa, vil du på et øyeblikk erfare om stemplene siter fast i sylinderne eller om veiva står bom fast. Du kan trekke sylinderne av om alt er "OK" i sylinderen selv om veiva står. Når du løsner sylinderen (tre muttere på toppen) vil du kunne kjenne om det er "stopp" i sylinder men at du får beveget veiva. Prøv.
Inge
ps. posten med "skinne" går i morgen. ds.
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

Leker meg med idéer. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

brochmann

Otto  :)

Den der ser snerten ut.  ;D Hva blir det neste tro?
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

Når jeg skal vaske stempler og sylindre. Hva bruker jeg av veske. Diesel? White Spirit? Eller...? Nå er det like før jeg demonterer sylindertopper og sylindre og vasker ut gørra! Håper på uskadete sylindervegger.

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Il Dogi

Vær forberedt på at sylinderen kan sitte Hardt rundt stempelet! Jeg må antagelig bruke brekkjern eller noe for å få av den siste...
Kanskje en stor avdrager kan gjør susen, men da kan du skade stempelet...

Vær og klar med noe å ta i mot olje med, det er ca 2-3 dl i hver av ventildekselene.

Jeg gikk på med rustløser og en skikkelig bra smøreolje, det hjalp nok endel.
Om du har planer om å bruke det om igjen er nok tålmodighet VELDIG viktig...

Er nok litt skeptisk til om veggene er skadefrie når du får de løs, dessverre :(
Steffen

´85 MB 500 SE
Pusser opp tantes forkomne ´84 2CV

Otto

Vurdert å bytte motor?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Il Dogi

Steffen

´85 MB 500 SE
Pusser opp tantes forkomne ´84 2CV