Skal man være 100% sikker på at det er trygt å starte en motor som har stått lenge, må den demonteres for å sjekke at ikke oljekanaler er tette eller det er rust i sylindrer eller rusk og rask på steder det ikke skal være.
Personlig syns jeg det er litt "vel mye"

Jeg og flere jeg kjenner har hentet mere enn ett "skogsvrak" som vi har startet i "felten" for å kunne kjøre bilen frem fra sitt hjemmested i mange år. Den bilen jeg har startet som hadde stått lengst var en DS som stod ute i 14 år. Uten å være rørt. Jeg fylte på kjølevsæke og startet opp bilen. Den gikk som ei kule. Skiftet selvsagt olje og filter etter varmkjøring.
En 2CV hadde stått i 10 år. Jeg fikk start på den etterhvert. Den gikk veldig dårlig og det viste seg at innsugsmanifolden hadde et rusthull! Så ikke greit å vite hvor mye rust den sylinderen tygget i seg da den startet

Demonterte toppen for morro skyld og sjekket. Ingen skader eller spor etter noe galt i sylinderen. Motoren går fint som bare det den dag i dag.
2CV-motoren skiller seg litt ut fra andre motorer med at den nettop har en innsugsmanifold i jern, som kan ruste, mens andre motorer som oftest har innsugsmanifold i aluminium.
Men har man allerede begynt å kjøre motoren på starteren for å prøve å starte, så har allerede eventuell rust allerede passert sylinderen og ligger allerede i eksosanlegget. Da kan man likegjerne få start på den også