"Overledning", velg farge selv, selv liker jeg best GRØNN overledning!!!

Startet av brochmann, tirsdag 15 apr 2008 @ 22:04:06

« forrige - neste »

brochmann

Hei.
På siste møtet på Årvoll var det en vennlig  ;) sjel som sa ifra om "diskolys" i høyre baklys på Dolly.

Dette er tegn på dårlig jording har Pål B sagt. I dag har jeg skrudd hele baklysholderen løs fra karosseriet, se bildet.  ;).
;D
Nå må fler forhold nevnes: ett er en overlagt dårlig jordkontakt som bevirker at strømmen tar første og beste ledning (les: snarvei) til jord og altså ikke det foreskrevne "smale!" kontaktpunktet som Citroëningeniører har tenkt. Dernest, det forhold at da jeg hadde hånden innom ledningene i koffertrommet i går kveld så ble jeg stående med stikkeren til blinklyset i hånden. Ledningen hadde brukket inne i lyspæreholderen, rett under kontaktplata som ender i ei klo hvor ledningen er klemt fast. Mao, klart dårlig kontakt inntil i går, ingen kontakt overhodet fra i går. Klart "mekkenødvendig".

Jeg fikk hele holdern løs fra karosseriet (3 muttere, hvorav den nærmest koffertgulvet er jord har jeg hørt og vel erfart, siden det er til denne skruen/ bolten jordingsskinnene fra de andre to pæreholderne møtes), så to posidrive-skruer som holder blinklysglasset på plass til holdern. Derpå å løsne gummimatta på baksiden av blinklysholderen inn mot karosseriet. Nødvendig tilgang til alt var opprettet. Ut med alt som kan løses, pusse kontaktpunktet, smøre med CRC, tørke og "smokke" på plass. Ny, hel ledning med kontaktplate til pæreholder ble "lånt" fra et blinklys som lå litt utsatt til i garasjen. Litt avskraping av lakk rundt hullet hvor ny sprengskive ble satt på jordingsskruen fra blinklyset: En rask omgang med rundfil i hullet, to kvikke bønner om at dette måtte gå bra, på med strømmen, og så virket alt som nytt på høyre side. ;D ;D ;D.

Her burde fortellingen ha stoppet, men i motsetning til i eventyrene, så fortsetter elendigheten i "røynda" (virkeligheten for oss fra østlandet, i motsetning til slike som Otto som er "røynd med røyndomen").

En kjapp kontroll på høyre side med lett rusking i ledninger resulterte i nok en avslitt ledning og fullt "diskotrøkk", jippi  :( :( :(. Mer arbeid!!!
Det er stadig ikke mer enn pluss 5 grader og en time hadde gått fort. OK da, det regner ikke, det er et pluss, så da er jeg vel oppe i 6 grader da vel? Fingrene begynte å bli motvillige til å bøye seg.

Samme prosedyre på venstre side, alt ut, ny ledning med fastmontert kontaktpunkt "lånt" for anledningen - nevnt over, alt inn, prøverunde: "Diskolys". Takk, totak. Ny runde, hvor har jeg slurvet? Èn gang til: alt ut, alt inn: mer "diskolys". Det var da som bare det da.....! Jeg skrudde alt sammen sammen igjen. Jeg skal bruke Dolly til salmakeren for å hente det nytilskrårne, grå, ulliinteriøret til SPOT på Lillestrømkanten

Her er jeg nå, akkurat nå. Jeg søkte varme og "tørst/ trøst??" hos en skotte. Greie disse skottene.
Ha god kveld.
inge'n mekkelykke idag
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

The Stig

Kjenner meg igjen her ja  ;) Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har demontert baklysene og leita etter feil. Problemet er at baklysene er mest ustabile når jeg trenger dem som mest, i mørketia!  Dårlig brøyta veier m vaskebrett og 2cv baklys er en dårlig kombinasjon. Årets vinter tok knekken på begge, har fått liv i ett ( brudd i kontakt plata) men det er ikke så nøye nå som det snart er lyst døgnet rundt :) 2cv baklysene er egentlig no skrammel som burde vært bedre :-[   
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi