Hovedmeny

'72-modell prosjekt

Startet av jonaf, fredag 23 nov 2007 @ 17:15:14

« forrige - neste »

brochmann

Hei Jonaf.

;D ;D ;D, tre breie glis til deg: GRATULERE og velkommen etter. Lange løp krever sin person, sa "Kupper'n" en gang da jeg var 10-12 år, altså for kort tid siden.

Vi ser deg vel på veien, om ikke andre steder så i Son, første onsdag i juni????

mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jonaf

Takk for lykkønskninger, og takk til alle som har bidratt med deler og gode råd underveis i prosjektet  :)
Jeg rakk akkurat å bli ferdig før ryggen slo seg vrang igjen, så blir det nok lite bilkjøring før min trofaste fysioterapeut forhåpentligvis snart får meg reparert enda en gang.  Jeg satser på at det bør være innen første onsdag i juni, Inge!   :) 

En selvskreven og viktig detalj på en 1972 2CV er på plass. Dette er den originale dekalen fra EEC-kampen, skaffet til veie via Margrethe Holst i radioprogrammet "Det fikser P1":

hwibye

Elektronisk tenning:
Jeg kjøpte det gule prosjektet  i Mosjøen, tok nattoget opp (uten sovekupe)  og kjørte fra Mosjøen til Trondheim i regn uten vindusvisker eller retningslys og kun med tjuvkoblet parklys og en infernalsk exhaust lekkasje.  38 mil  i løpet av 6 timer.  Jeg ønsker ikke å gjennta opplevesen  !  Men fra Trondheim til Oslo var bare en fryd i pent vær,  kun nervepirrende da jeg var nær ved å kjøre forbi en politibil !   Da hadde jeg fått koblet til speedometeret og tettet  exhaustlekkasjen samt muligheter for bruk av vindusvisker.
Jeg Fylte full tank ved avreise og fyllte diverse ganger underveis  da jeg heller ikke hadde bensinmåler.
Bilen var utstyrt med elektronisk tenning og til min store overraskelse brukte den bare 0.5 l/mil   Jeg har tidligere aldri hatt en 2CV 6  som brukte mye under 0.65 l/mil.  Det var etter min mening forbeholt  12 og 18 HK motorene.

gopp

Hei Jonaf,

Jeg har lest igjennom denne tråden fra starten av, og må gratulere med meget flott arbeid. Veldig artig at du beholdt den flotte fargen også. Når det kommer til klistremerket så har jeg faktisk lett etter et bilde av et slikt selv, sånn at jeg kan lage min egen variant  ;)

Håper ryggen ordner seg og at du får mange mil i 2CV i sommer.

Hilsen Marius

Sitat fra: jonaf på tirsdag 15 mai 2012 @ 18:39:19
En selvskreven og viktig detalj på en 1972 2CV er på plass. Dette er den originale dekalen fra EEC-kampen, skaffet til veie via Margrethe Holst i radioprogrammet "Det fikser P1":

Poirot

Sitat fra: hwibye på tirsdag 15 mai 2012 @ 22:04:46

Bilen var utstyrt med elektronisk tenning og til min store overraskelse brukte den bare 0.5 l/mil   Jeg har tidligere aldri hatt en 2CV 6  som brukte mye under 0.65 l/mil.  Det var etter min mening forbeholt  12 og 18 HK motorene.

0,5 er da ingen uvanlighet med en 2CV?  Selv ligger jeg på rundt halvliteren i årsgjennomsnitt, med "pers" på 0,34 under ekstrem økonomi-kjøring.  Men selv med en blanding av Islands-off-roading og norsk fjellkjøring, var snittet 0,53...
Med elektronisk tenning :angel:
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

Hei Forum og Vidar.
Går du ut skyver da, eller?
Bemerkelsesverdig lavt forbruk. Så flott!
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

#156
Sitat fra: brochmann på torsdag 17 mai 2012 @ 23:57:54
Hei Forum og Vidar.
Går du ut skyver da, eller?
Bemerkelsesverdig lavt forbruk. Så flott!
mvh inge'n

Ja, det er opplagt noe med Vidar - bensinforbruk - og 2CV  ;D
Trodde ikke VH hadde vært under 0,37, men 0,34 gir en enda mer imponerende rekkevidde på en tank, og er egentlig et utrolig beskjedent forbrukstall. Spm. melder seg: Hvordan er dette mulig ?
Har selv vært nede i 0,46 med 2CV6'n og silkefot, mens langturene lå rundt 0,52-60. 
Gikk en gang ned fra 0,85 til 0,59 kun ved bytte av forgasser, så bilens tilstand betyr også mye for forbruket.

Advarsel: 
Stiller du opp på et økonomiløp der VH også deltar - kan du bare glemme 1ste premien  ;D

I 2006 arrangerte jeg et treff der en 65km lang fellestur var en av aktivitetene. Med nær 40 stk 2CVer til start greide vi kunststykket å også få lagt inn et økonomiløp.
VH delte seieren med forbruk på 0,47, selv målte jeg 0,68.... :-[
(Har en HDI motorisert sak som lukter på 0,40-tallet ved bruk av silkefoten, og trolig er det potensiale for 0,37-39 med mye medvind/nedoverbakke.  ;D
Imponerende, med tanke på at bilen veier 1400kg, men hvilket helvetes leven den dieselpakka lager. Takke meg til bensinteknologi, selv om forbruket aldri er under 0,7, unntatt med 2CV...).

PS:  Lekkert klistremerke....

edit:
tilføyelser
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jonaf

Siste kapitel om 72-modellprosjektet:  I går fikk den ny eier. 
Kjøperen hadde lett en stund etter en slik bil, og han var veldig fornøyd da han fant denne. Jeg brukte bilen alt for lite, så det var like greit å frigjøre plass før et nytt prosjekt blir funnet.