Hei Kjetil,
Selv har jeg aldri hatt behov for mer en standard generator (som dynamoen vist nok er i en 2CV) til tross for relativt rikholdig belastning fra 7-8 12V/USB uttak samtidig, inkl. kjøleboks, vifte, GPS, 2 telefoner, 2-3 kamera batterier, stereo og 230V omformer for lading av PC etc under kjøring... Ja, du har nå sett bilen min

Men mye av det jeg har, div. ladere, er ikke veldig strømkrevende. Og jeg har ikke brukt effektslukere som varmetråder i bakruten og halogen 1000-metere samtidig...
Men har også alltid hørt at 2CV generator er overdimensjonerte til formålet og med dagens led-barer o.l. tror jeg din kalkulasjon om at 30A bør holde er veldig riktig. Jeg har imidlertid aldri lært meg å regne skikkelig på strøm, effekt og forbruk osv. Men valgte tidlig å sett inn litt større batteri (53Ah) for å kunne lade telefoner, PC, kamera og alle dippeduttene på verdenstreffene når bilen står i ro over flere dager - følger hvert fall at det har gitt mening... Og har tillatt meg å kjøle ned/holde ølen kald i ca 2 timer etter nødvendig butikktur for å bunkre underveis på treffene uten å risikere å ikke få start etterpå. Jo, og f.eks. fylle luft hver kveld i en lekk luftmadrassen via 230V omformer uten å starte bilen over 2-3 dager har også fungert helt greit.
Min store plan for "raid" oppgradering ved villmarkscamping o.l. vil definitivt være et ekstra "husbatteri" etter samme prinsipp som i båter. Og etter pinseturen til Danmark friskt i minne med svært lett styring og lav anderumpe, er jeg mer og mer overbevist om at et ekstra batteri må få plass i motorrommet for å flytte vekt fremover.
Når det kommer til utskifting av deler generelt bør du etter min erfaring velge det dyreste/mest kjente på markedet, som er å oppdrive. Å spare noen hundrelapper på å kjøpe f.eks. billige generatorer, startere osv. har vist seg å skape mye hodebry og irriterende feilsøking på helt nye deler. Og generelt er det ofte bedre å reparere det man har frem for å kjøpe nytt, så generatoren din trenger kanskje bare nye stifter og evt. en lett rens/blåse støv ute med trykkluft el.l. Prøv hvert fall det fremfor å bare kjøpe nytt.
Nå vet jeg ikke hvorfor du tenker at du må skifte/overhale, men ladeproblemer kan også være forårsaket av dårlig laderegulator, denne kan med fordel byttes i en mer "moderne" elektronisk regulator dersom din bil ikke har det - selv om det finnes de som sverger til at den originale kan justeres og dermed repareres den også. Gå evt. også over batterikablene, plusskabelens feste på startmotoren kan være lunefull om det ikke er god kontakt. Og kablene fra generatoren bør også sjekkes så klart, gamle morkne kabler kan ha brudd i noen av lederne med tilhørende effekttap på "gjennomstrømming", du vet

-Erlend;