Hovedmeny

Oljetrykk

Startet av Belgau, tirsdag 05 okt 2021 @ 22:06:28

« forrige - neste »

Belgau

[Løst-se under] Charleston har fått en lei uvane rundt det å blinke lurt med oljetrykkslampa i litt bratt utforbakke og høyresving. Nå tenker alle dere luringer at "nå må den idioten se og få fylt olje". Ihvertfall tenkte jeg det. Og Hilde stemte inn også. Hoderystende. Mens lampa lyser.

Men Charleston sluttet med å å bruke olje da jeg byttet ventilstammetetningene for noen år siden. Og det fortsetter han med den dag i dag. Nivå på peilepinnen akkurat til topps akkurat som før. Rare greier.
Kan det være at pumpa suger luft gjennom en sprekk eller lekkasje på suggeststuss? Har aldri delt en 2Cv motor (skam skam skam) men dette bildet tyder på en sinnsykt lur anordning for å servere olje til pumpa.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flat_twin2CV.jpg

Hjelp!

>>Løsning var jo like enkel som trådstarter er idiot og Jonaf er et geni. Lite bremsevæske<<
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

PerI

#1
Sitat fra: Belgau på tirsdag 05 okt 2021 @ 22:06:28
Charleston har fått en lei uvane rundt det å blinke lurt med oljetrykkslampa i litt bratt utforbakke og høyresving. Nå tenker alle dere luringer at "nå må den idioten se og få fylt olje". Ihvertfall tenkte jeg det. Og Hilde stemte inn også. Hoderystende. Mens lampa lyser.

Men Charleston sluttet med å å bruke olje da jeg byttet ventilstammetetningene for noen år siden. Og det fortsetter han med den dag i dag. Nivå på peilepinnen akkurat til topps akkurat som før. Rare greier.
Kan det være at pumpa suger luft gjennom en sprekk eller lekkasje på suggeststuss? Har aldri delt en 2Cv motor (skam skam skam) men dette bildet tyder på en sinnsykt lur anordning for å servere olje til pumpa.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flat_twin2CV.jpg

Hjelp!

Er du sikker på at det er oljetrykket som er feil, og ikke bryteren som synger på siste verset? Eller en ledning fra bryteren som subber mot jord?

Påfyllingsstussen har ikke noe med oljetrykket å gjøre, men skal utjevne trykket i luften som er inni motoren.

Hvis oljetrykksbryteren er riktig og viser at du faktisk har lavt oljetrykk, så er det vel sannsynligvis en motoroverhaling eller motorbytte som må til.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Hei..Det er ikke oljepåfyllingsstussen jeg mistenker. Det er den innretningen som ser ut til å hente olje fra bunnpanna opp til pumpa.  Symptomet (lampe som lyser) opptrer ikke ved lavt turtall som man ville vente ved slitt pumpe. Bare i utforbakke og krapp høyresving. Ingen ulyder. Om det kan bero på vakkelkontakt....? Tja men da burde det vel blinke litt på humpete og dårlig veg også.... Og det gjør det ikke.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

PerI

Aha, da høres det værre ut.. Du kan teste med å overfylle litt over peilepinnen på olja. (Kjent triks i racing-verdenen) Og se om det er forskjell. Om bakken må være brattere og høyresvingen krappere før lampa blinker.

Denne delen du nevner ligger jo ellers og bader i olje, så kan jo ikke tenke meg at den har rusta vekk. Må vel være tretthetsbrudd hvis noe galt har skjedd der.

Kan vel ikke være så enkelt at det er feil på peilepinnen slik at du konstant kjører med for lite olje?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jonaf

Sikker på at det ikke var bremsevæskenivålampen som blinket? Den oppfører seg jo slik når det er litt lite bremsevæske.

Belgau

Sitat fra: jonaf på fredag 08 okt 2021 @ 15:05:29
Sikker på at det ikke var bremsevæskenivålampen som blinket? Den oppfører seg jo slik når det er litt lite bremsevæske.

Når du sier det.... Hadde ikke tenkt den tanken. Lurer på om du kan være inne på noe. Plutselig kommer jeg tilbake!
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive