Hovedmeny

652

Startet av André, fredag 20 aug 2021 @ 20:08:02

« forrige - neste »

André

Siden jeg har dradd på meg AK og overhalt originalmotoren i vinter , så ble det 3 ukers langtur i sommer med AKen.  ;D
Da kom selvsagt også ønsket om mere kraft opp bakkene  ::)

Nå har  heldigvis jeg og Martin noen motorer på hyllen, ene er 87 mod som har kjørt lite, tenker den er ett godt utgangspunkt for 652 , dobbel forgasser og større dyser  ;D ;D

Men så hører jeg snakk om at det er mange med 652 nedover i Europa som opplever at veiven ikke tåler den økte kraften.  ::)
Så nå er det blitt helt manko på veivakslinger......

Noen med erfaringer her med Burton sine 652 sylinder sett ?

Kan jo bruke denne motoren som 602 selvfølgelig....vil jo merke godt 2 port forgasser og større dyser tenker jeg.

Nå går den greit altså, men sliter selvfølgelig mer opp bakkene enn 2CVen gjør



mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Er ikke gearkassa også lavere gearet på AK vs 2cv? Hvis man ikke til stadighet fyller opp alle 400kg så kan det vel hende det vil hjelpe å sette i standard 2cv-kasse.

Hvis alt er i orden så skal det ikke være effektforskjell mellom 1-port og 2-port forgasser.

652ccm på 602-veiv er litt skummelt. Hvis man lover seg selv og ikke presse motoren til stadighet på maks i bakker så skulle det jo holde. Men fristelsen er vel gjerne for stor til å gi bånn gass :D

652 blokk og veiv er jo bare vanskeligere og vanskeligere vel å få tak i. Foreslår at du tar en prat med Olav så kan han prate deg vekk fra det. Mye trøbbel med han sin har jeg skjønt.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Aningen lavere utveksling på en AK gearkasse+pinjong enn i en 2CV kasse og pinjong burde vel forbedre motbakkstyrke?

Min oppfatning er at motbakkeegenskaper til AK400 føles like villig(!!!) som en vanlig 2CV. Det er på slett vei i "høy" hastighet - og i motvind særlig - at Fanny blir litt oppskjørta ihvertfall.

652 ombygging har jeg ingen erfaring med. Jeg ville satt kursen til Frankrike og kjøpt en Visa med 652 og putret hjem. Problemet er bare at 2cyl Visa visstnok er en utmerket bil og at det kan være litt sårt å slakte.

Jeg heier på rundforhasserne. Har ikke merket noen fordel med dobbelforgasseren, utenom mere bensinlukt i kupeèn.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

#3
Må for all del ikke slakte en 652 Visa. Gud forby!! 1-generasjon Visa er et samleobjekt og mye vanskeligere å få tak i enn AK. Visa med 652 motor ble ikke importert til Norge. (bare 4-syl PSA-motor)(som jeg hadde :-(
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Så vidt jeg vet, er det forkjell på enkel og toports forgasser.. 27 vs 29 hester og 105 vs 115 km/t toppfart (i 2cv... ak har jeg ikke peiling på.

Det er nok en grunn tiil at Citroen benyttet en forsterket 3-lagret veiv på sin 652 motor. Antar at 652 sylindre vil slite mer på 602 motorens 2-lagerede veiv, men at det vil variere med kjøremønster.
En 602 motor oppgrdert til 652, blir aldri en Visamotor. Til det vil den ha for liten forgasser, for små ventiler, feil kamaksel og feil tenningskurver.

Jeg ville nok heller forsøkt 602 sylindre med 9:1 kompresjon, luftturbo og riktig dyset toports forgasser... altså mer en Dyane motor. Tror det vil gi det effektøkningen du trenger, uten å gå på akkord med driftsikkerhet.

Men det er nå bare meg da 😊
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Belgau

Ja temaet ytelse på ulike 2CV motorer og forgassere er utømmelig. Jeg synes ihvertfall det er godt drag i motoren i Fanny med rundforgasser. Den er merket AK (tror ikke det har sammenheng med at den sitter i en AK men der er jeg på tynn is. Og den har satset en 34 PICS rundforgasser.
Se AK2 i tyske wiki listen for perioden 1968 til 1977 med godt dreimoment 40Nm. Det er dreimoment ved 3500 til 4000o/min vi trenger mest av motbakker. Ikke maksytelse ved 6750o/min i første rekke.
https://www.2cv-wiki.de/index.php?title=Motor#Motortypen_und_Varianten
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

jwh

Tillater meg et innspill, tross helligbrøde for noen..:-)
https://www.leboncoin.fr/voitures/2029444672.htm?ac=4051296304
Donorbil til lite penger, bortsett fra frakten.
Er det ikke ca 35 hk i denne ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Hvis man vil ha «2CV» med sterkere motor, bedre seter, osv så kan Visa 1. gen. 652 2-syl. være tingen. Og ikke minst mye særere og sjeldnere enn 2CV.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

 ;D
Sitat fra: Olav på søndag 22 aug 2021 @ 17:02:49
Så vidt jeg vet, er det forkjell på enkel og toports forgasser.. 27 vs 29 hester og 105 vs 115 km/t toppfart (i 2cv... ak har jeg ikke peiling på.

Mye mer enn 90 på flaten går ikke å håpe på, men det er ok, motvind er selvfølgelig ett problem og mot bakker. 2CVen er går en del bedre

Det er nok en grunn tiil at Citroen benyttet en forsterket 3-lagret veiv på sin 652 motor. Antar at 652 sylindre vil slite mer på 602 motorens 2-lagerede veiv, men at det vil variere med kjøremønster.
En 602 motor oppgrdert til 652, blir aldri en Visamotor. Til det vil den ha for liten forgasser, for små ventiler, feil kamaksel og feil tenningskurver.

Jeg ville nok heller forsøkt 602 sylindre med 9:1 kompresjon, luftturbo og riktig dyset toports forgasser... altså mer en Dyane motor. Tror det vil gi det effektøkningen du trenger, uten å gå på akkord med driftsikkerhet.


Godt mulig det blir noe sånt ja  ;)

Men det er nå bare meg da 😊


....det er ikke "bare" 
mvh André....kjører 2CV i Bergen

André

Sitat fra: Otto på mandag 23 aug 2021 @ 08:07:53
Hvis man vil ha «2CV» med sterkere motor, bedre seter, osv så kan Visa 1. gen. 652 2-syl. være tingen. Og ikke minst mye særere og sjeldnere enn 2CV.

Neineinei...Visa kan være så sært det bare vil.... 2CV, AK og DS rekker plenty for meg.
Visa er ikke samme liga en gang  ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

André

Sitat fra: Belgau på søndag 22 aug 2021 @ 00:28:03
Aningen lavere utveksling på en AK gearkasse+pinjong enn i en 2CV kasse og pinjong burde vel forbedre motbakkstyrke?

Ja...tenker jeg også, gearkasssen blir ikke rørt

Min oppfatning er at motbakkeegenskaper til AK400 føles like villig(!!!) som en vanlig 2CV. Det er på slett vei i "høy" hastighet - og i motvind særlig - at Fanny blir litt oppskjørta ihvertfall.

Synes AKen faller litt mye i hastighet med en gang den ser en bakke, har forstått at med det økte momentet fra 652 så holder den mye bedre på farten opp bakkene...slipper og geare ned osv, mere som 2CVen

652 ombygging har jeg ingen erfaring med. Jeg ville satt kursen til Frankrike og kjøpt en Visa med 652 og putret hjem. Problemet er bare at 2cyl Visa visstnok er en utmerket bil og at det kan være litt sårt å slakte.

Jeg heier på rundforhasserne. Har ikke merket noen fordel med dobbelforgasseren, utenom mere bensinlukt i kupeèn.

Jeg var så heldig å finne en flett ny rund-forgasser i hyllene etter forgasserservice i Oslo... 34 pics 10, nå var den merket 2CV4 så jeg satt i rett dyse.

Myhre i Bergen foreslår å bruke rundforgasseren på den nye motoren...vi får se  ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Otto

SitatVisa er ikke samme liga en gang

Visa er klubbløs :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

Nei, Visa gjør det ikke for meg heller, langt der ifra.
Og jeg har faktisk eid noe slikt, en kort tid, for 25 år siden.
Men en Visa 652 som donorbil, for å få motoren, DET gir mening :-)
PS Klubbløs = venneløs :-(
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Hei Jan Willy, godt å se deg her igjen også!

Klubb for Visa finnes, bare ikke på denne siden av Skagerak.
https://www.citroenvisaclub.nl/

Finnes det en Citroenmodell som ikke har en klubb?  Har ikke sett noen for e-C4 enda men det kommer nok 😀

Hadde man hatt tid til slikt, så hadde man gjort noen oppkjøp av donorer der nede. Flere finner var ivrige på 80/90-tallet med å kjøpe opp motor/gear fra Visa, Axel m.m så der har de visst utvalg av slikt.  Noen var mer forutseende enn oss..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#14
Nei, Visa slår ikke 2CV på noen som helst måte. Men Citroen finner på noe bra  av og til senere også som 1.gen. Visa og 1.gen. Cactus. Citrophile har litt stoff om Visa.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil