Hovedmeny

Flushing av bremserør

Startet av Angie, onsdag 26 mai 2021 @ 09:52:39

« forrige - neste »

Angie

Jeg skal skifte fra trommelbremser til skivebrems foran på 2CV. Er det da tilrådelig å «vaske» ledningsnettet bakover på noen måte og hvordan kan dette i så fall gjøres?

PerI

#1
Du må bytte gummipakninger som er i rørsystemet. Den vanskeligste å komme til er de tre ved bakre travers. Samt bytte hovedbremsepumpa og bremsepumpene på bakhjula. Er bilen demontert så er dette lettere å få til. Ikke bli overrasket om røra til bakhjula også må byttes, det er ikke sikkert de tåler belastningen med å bli skrudd av bremsepumpene.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Gummipakningene må være til LHM-væske (grønn type).

De gummipakningene som er i et system med trommelbremser foran er av rød type (Dot 4), og hvis man blander gummi beregnet for Dot4 med LHM vil gummien svelle, og pakningene vil enten tette systemet eller gjøre at det lekker og man har dermed ikke bremseeffekt.

F.eks disse:
https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Bremsleitungen-vorgefertigt-Hydraulikleitungen/ANR13023/
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Angie

Takker for svar. Slik jeg oppfatter det, må man holde tunga rett i munnen, men det er ikke nødvendig å skylle ut eventuelle rester av DOT bremsevæske fra rørene!

EirikJ

Jo du må skylle ut rester, men det skjer når du lufter bremsene etter at jobben er gjort. Luft godt.
Citroënnlig hilsen Eirik

Angie

Ny sak i forlengelsen av den forrige....

Etter at motor og girkasse har kommet ut, ser jeg at det gamle håndbrekket kommer i konflikt med det nye.  Blir løsningen da baufil/vinkelsliper så langt ned som mulig? Og deretter bore nye skruefester i den tilhørende karosserivangen?

PerI

Mener det skal gå an å få skrudd ut stanga, men la festebraketten stå igjen. Kan være litt vanskelig pga rustne skruer, men det skal gå an uten å ødelegge håndbrekkstanga. Sikkert lettere hvis karrosseriet er av, men jeg klarte å få den av da jeg bygde om til skivebrems på min 71-modell uten at karrosseriet var av.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III