123 Tune med Bluetooth

Startet av EirikJ, lørdag 30 jan 2021 @ 18:49:28

« forrige - neste »

EirikJ

Tjena! Vet i alle fall om en i Norge som har denne tenningstypen. Kanskje er det flere?
Jeg vurdere å bruke hardt ervervede kroner på en slik innretning. Men har noen spørsmål, da jeg egentlig syns at "det enkle er ofte det beste". Derfor, da min 123 EVO tok kvelden etter å ha blitt våt i Tyskland, kjøpte jeg DGnition, som ble fuktsikret og har fungert feilfritt siden. DGNition er helt basic, lik 123 standard, bare bedre. Litt usikker på om DGNition fortsatt er i salg?

Uansett, tilbake til spørsmålene. 123 Tune.
1 - Må man "tune" eller finnes det gode standard tenningskurver å velge blant? Ja regner jeg med, men fungerer det bra? Regner med det finnes en "original" kurve man kan bruke?
2- Om bilen står uten strøm lenge, blir da ting re-satt i 123 Tune? (Joda,jeg anser alt for mulig :o) Hvis ikke, er det et batteri som holder minnet friskt, eller lagres alt man gjør som i en USB-pinne?
3- Er printplaten forseglet i bakkant, eller kan man se loddepunkter på baksiden av printplaten? Gamle 123 EVO har synlige hull i printplaten på baksiden. Dette gjør det vanskelig å fuktsikre enheten. Dette har jeg selv erfart. Mens DGNition som jeg bruker nå, har en helt tett og slett printplate. (Lett å bare fuktsikre rundt kantene)
4- Monterer man 123 TUNE statisk, og så kan man justere dynamisk med mobilen?! (Med merker på svinghjul/girkasse)

Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Det enkle er ofte det beste 8), er kanskje å beholde stifter og kondensator? Hvor mye bedre er elektronisk tenning?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#2
Sitat fra: Otto på lørdag 30 jan 2021 @ 20:11:41
Det enkle er ofte det beste 8), er kanskje å beholde stifter og kondensator? Hvor mye bedre er elektronisk tenning?

Svært mye bedre på alle måter.

Når det gjelder denne 123 Bluetooth greia, har jeg den forutinntatte oppfatningen at den gir mer til sjåførens nerde-gen enn motoren. Sikkert fint å få litt temperatur- og turtallsinformasjon på mobilen, men ellers mener jeg at å endre tenningskurver på en standard motor kun er nyttig for å kompensere for problemer på andre områder i motoren. Min erfaring er at den standard motor i god stand funker best med standard tenningskurver fra standard 123 (har aldri forsøkt DG sin versjon).

Så er nok både Erlend og Morten uenig med meg, og så vidt jeg vet har de faktisk erfaring med 123 Tune+ bluetooth dingsen :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Er det mer kraft? Mindre bensinforbruk? Lengre holdbarhet? Eller annet?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Sitat fra: Otto på søndag 31 jan 2021 @ 14:38:04
Er det mer kraft? Mindre bensinforbruk? Lengre holdbarhet? Eller annet?

Tja.. først og fremst er det vedlikeholdsfritt og riktig installert gir den mer korrekt tenningstidspunkt under alle forhold uavhengig av mekanisk slitasje og med alle fordelene det medfører.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Som Olav sier, er det vedlikeholdsfritt og tenningen forblir rett hele tiden. I motsetning til det originale hvor tenningen blir mer og mer feil etter som stifter slites. Og rett tenning kontra feil tenning betyr mindre drivstoff og sprekere motor. Og med tanke på kvaliteten på kondensatorer, så vil jeg si det er mer driftsikkert med elektronisk tenning. Den må bare gjøres vanntett for å være helt sikker.

123Tune - Jeg ser vel heller ikke det store behovet for å endre så mye på tenningskurvene. Men, det er jo et faktum at alle motordeler er laget etter toleranser. Ergo forekommer det små variasjoner. Resultatet er at ingen motor er 100% lik. Men for å være sikker på sikker drift av alle motorer, er det gode marginer på driftsavgjørende ting som tenning. Originalt.
Ved å kunne tune tenningen, kan man optimalisere tenningen for akkurat den gjeldene motoren. Men på en annen side, hvor mye man vinner på dette, ja si det. Jeg vet i allefall at jeg ikke orker styre mye med slike ting. Jeg vil montere og glemme. (Det kan man IKKE med originale stifter og vekter!)

En funksjon jeg tror har litt verdi, er vakum avanseringen av tenningen. Tror det bidrar til en litt smidigere motor, men marginalt. Har hatt det før på en annen 123. Klarte aldri å måle noen besparelse i bensinforbruk med vakum kontra uten, så igjen tror jeg akkurat slike påstander er mer teoretiske. Av de andre funksjonene på 123 Tune er det vel bare "låsefunksjonen" som er interessant? Om man "gidder" aktivere denne ved parkering, ja det er en annen sak.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Da er det bare å sette opp elektronisk tenning på ønskelisten. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#7
Enig i at endring av tenningskurver kan marginalt ha noe for seg, men da må man forstå hva man driver med og kunne måle dette med egnet utstyr utover ører og magefølelse. Ellers blir det basert synsing og derved med usikkert reelt resultat.

Jeg har 123/EVO med vakuum styrt avansering av tenning på en av mine og kan ikke si jeg merker noen som helt forskjell om denne er i bruk eller ikke. Kun basert på magefølelse selvfølgelig :-)

Det jeg virkelig har merket forskjell på er kombinasjonen av større primær- og sekundærdyser (105 og 92) i forgasser og tenningsjustering med stroboskoplampe av maksimal avansering av tenningen. Så vidt jeg husker i farten skal det være 33 grader fortenning ved 3000 omdreininger, eller 7 tenner på svinghjulet til venstre for statisk tenningstidspunkt. Det resulterte i merkbar jevn effektforbedring ved alle turtall og bedre drag i bakkene og ingen antydning til tenningsbank (pinging) selv med 95 oktan bensin.

Har ikke annen reel måling av resultatet av disse endringene enn at ingen tilsynelatende henger på meg i bakkene lenger... i alle fall ikke med 602 motor :-)

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Morten

Hei alle sammen! :)
Jeg har kjørt med 123 Tune+ i noen år nå. Har det på to av motorene.
For å ta de opprinnelige spørsmålene:
1. Ja, det finnes noen forhåndsprogrammerte varianter, men man kan også lage og lagre sine egne varianter. Jeg går ut fra at den som ligger inne som standard er den samme som i EVO-utgaven med vakuum
2. Jeg er usikker på om alle innstillingene lagres i tenningsmodulen, men om den blir resatt er den i så fall fullt funksjonell. Jeg har hatt min stående uten strøm over lang tid og trengte ikke å gjøre noe for å starte bilen igjen, men vet ikke om jeg eventuelt måtte ha lagt inn mine spesialtilpassede tenningskurver på nytt. Mer om det etterpå.
3. Husker ikke, men jeg tror at den nyeste enheten hadde glattere bakplate enn den første jeg kjøpte.
4. Ja, monteringen er som med de andre 123-modulene, inkludert den lille grønne lampa som tenner når man har dreid tenningsmodulen til riktig vinkel. Deretter justerer man tenningskurver o.l. på telefonen, eller lar den justere seg selv basert på vakuum, eller.... ender opp med å ikke gjøre noe tuning i det hele tatt  O0

Jeg føler meg nemlig ikke truffet av Olavs sleivspark i det hele tatt, for jeg har ingen merkbart gode erfaringer med å tune tenningen, ihvertfall ikke under kjøring. Geek-faktoren er imidlertid høy nok til at jeg synes det er gøy :) Jeg har testet litt og erfart at det er fullt mulig å klikke seg så langt vekk fra riktig tenning at det både skyter og ryker av uforbrent bensin, men jeg har ikke klart å tune meg vekk fra å måtte gire ned til 3. eller 2. gir i motbakker ;-)
For meg er det gøy å følge med på turtall og vakuum, og det er en viss indikasjon om motorens trivsel når man ser at temperaturen på tenningsmodulen stiger, som f.eks ut fra Paris i 45 graders lufttemperatur i juli '19.

Det som faktisk har reddet meg ved et par anledninger har vært at appen viser både batterispenning og ladestrøm. Har både opplevd alt for høy spenning og manglende lading og oppdaget det ved å se i appen.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Olav

Sitat fra: Morten på fredag 05 feb 2021 @ 19:16:50
Jeg føler meg nemlig ikke truffet av Olavs sleivspark i det hele tatt

Sparket jeg Morten?... Gjorde det vondt? ;)

Bare for å oppklare... Jeg tror vi alle er 2CV-nerder her inne, dog med noe ulik teknologisk vinkling som samlet gir et herlig mangfold av kompetanse. Min vinkling i denne sammenheng var basert på teori og en innrømmet forutinntatthet i forhold til praktisk bruk, etterfulgt av en oppfordring (eller kanskje en utfordring) til dere med praktisk erfaring. Og det tok du hånd om på forbilledlig måte :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Elektronisk tenning er bedre, med eller uten blåtann.
Hva med elektronisk innsprøyting? Da slipper man forgasserproblene.
http://www.msruns.com/viewtopic.php?t=22687
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Til Ottos innlegg: Om noen produserer et kompakt anlegg med mulighet til å sette på forgasser igjen om noe skulle gå galt på tur, så ja, jeg ville sannsynligvis kjøpt det.

Takk til Morten for forbruker-rapporten! Tror jeg bare kjøper en vanlig standard utgave, for å bli kvitt stiftene på en til av 2CV'ene  mine. Som sagt, vil helst bare montere og glemme. Tenker dra innom Burton til sommeren, så skriver det opp på handlelisten.

Hei Olav, den dyse-konfigureringen du nevner, er det på standard 602? Jeg monterte i fjor høst en 105 dyse i Den Gule, men utbedret samtidig falskluft, så vanskelig å si hvor mye dysen utgjorde for å gi en mere "smoot" opplevelse. Har en Dolly som kjører tilnærmet perfekt med standard dyse(102). Hva er standard for sekundær-dysen?
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Sitat fra: EirikJ på søndag 07 feb 2021 @ 18:32:07
Til Ottos innlegg: Om noen produserer et kompakt anlegg med mulighet til å sette på forgasser igjen om noe skulle gå galt på tur, så ja, jeg ville sannsynligvis kjøpt det.

Enig, så lenge de er kompakt og ikke kompliserer for mye med elektrisk bensinpumpe, trykkreduksjon, retur til tank, sensorer og ECU som må programmeres. Da blir det betydelig mer komplisert enn de 3-4 tingene som kan gå galt med en forgasser :-)

Sitat fra: EirikJ på søndag 07 feb 2021 @ 18:32:07
Tror jeg bare kjøper en vanlig standard utgave, for å bli kvitt stiftene på en til av 2CV'ene  mine. Som sagt, vil helst bare montere og glemme.

Helt på linje her også gitt.

Sitat fra: EirikJ på søndag 07 feb 2021 @ 18:32:07
Hei Olav, den dyse-konfigureringen du nevner, er det på standard 602? Jeg monterte i fjor høst en 105 dyse i Den Gule, men utbedret samtidig falskluft, så vanskelig å si hvor mye dysen utgjorde for å gi en mere "smoot" opplevelse. Har en Dolly som kjører tilnærmet perfekt med standard dyse(102). Hva er standard for sekundær-dysen?

Standard dyser på en 602 motor pleier å være 102 primær og 87,5 sekundær. Jeg tror nok dette er gjort mer for å oppnå lavt bensinforbruk, enn for maksimal ytelse.

Litt bakgrunnshistorie:
Jeg begynte med dette da Tutten strøk på PKK grunnet for høy CO. Jeg hadde nyoverhalt, men innkjørt motor og nyoverhalt forgasser fra Burton som skulle være testet på en en motor og satt inn dyser som skulle være korrekte. Bare å skru den på motoren og alt skulle være fint sa Burton.

Sånn var det altså ikke, så jeg åpnet forgasseren og fant to litt sjokkerende ting. For det første manglet det et blindlokk som gav bøtter med falsk luft og som de så hadde kompensert med alt for store dyser (110 og 115). Jeg satte inn blindlokk og originale dyser og fikk Tutten gjennom PKK, men syntes ikke bilen gikk bra og hadde ikke den kraften jeg syntes jeg skulle ha fra en ny motor.

Som du jo helt sikker vet, gir utseende på tennplugger en god indikasjon på hvordan blandingen er. Mine var relativt hvite, som tyder på for tynn blanding. Samtidig hadde jeg antydning til tenningsbank ved tung belastning i motbakker, noe mange velger å fikse med litt lavere tenning som igjen er med på å redusere effekten. Det hører forresten med til historien at jeg har stempler for 9:1 kompresjon og "luftturbo" i min motor.

I stedet for å tukle med tenningen, som jeg var ganske trygg på at burde være korrekt, valgte jeg heller å eksperimentere litt med ulike primær- og sekundærdyser for å se hvordan ting endret seg. Jeg oppdaget fort at det var noe å hente her og etter en del testing endte opp med 105 primær- og 92 sekundærdyser. Dette ble testet over nesten to sesonger, før jeg følte at jeg fant den beste kombinasjonen.
Slike resultater er jo vanskelig å kvantifisere med nøyaktighet uten egnet måleutstyr. Men med dette opplever jeg noe raskere akselerasjon, jevnere drag, økt turtallsvillighet og bedre drag i motbakkene målt mot andre 2CV'er jeg enten har kjørt selv eller i følge med. Og ingen antydning til tenningsbank heller forresten. Tennpluggene har for øvrig nå en fin lysebrun farge som tyder på korrekt blanding.

Dette er min erfaring på min motor og det er på ingen måte sikkert at andre vil oppleve det samme med disse dysene. Men jeg tror de fleste 602 motorer med to-ports forgasser vil kunne nyte godt av noe større primærdyse enn originalt. Jeg har tenkt til å teste en tilsvarende kombinasjon på Bolla, som er en helt standard 2CV og som har kjørt drøye 50 000 km med motoren som står i.

Så blir det spennende å se CO målingen når Tutten igjen skal på PKK til våren. (Minner om at CO måling på PKK nå skal måles i et gjennomsnitt av 30 sekunder på 3000 omdreininger og tomgang og at grensen fortsatt er 3,5%, selv om det gjerne vises noe pragmatisme her)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

#13
Hvis 123-tenningen slutter å virke, sånn brått, som jeg har hørt noen har opplevd. Hva er best; å ha med de gamle stifte-greiene i bilen eller en ekstra elektronisk?
Det er kanskje ikke bare å montere og glemme.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Det eneste argumentet jeg kan tenke meg for å ikke ha en reserve 123-tenning må være prisen. Risikoen med å ha den gamle stiftetenningen i backup er vel at kondensatoren til en viss grad er ferskvare, samt at jeg har inntrykk av at det er høyst variabel kvalitet på det man får kjøpt nå til dags.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)