Hovedmeny

Nettbutikk

Startet av EirikJ, mandag 22 aug 2016 @ 16:49:52

« forrige - neste »

EirikJ

Kan gi et lite tips om nettbutikken www.rexbo.eu.

De har litt deler til 2CV. Bla. coil fra NGK. Coiler har alltid vært et litt omdiskutert emne, med endel problemer.
Jeg tror mye coiler er ødelagte pga.at tenning blir stående på når folk skal høre på radio, uten å ha motoren i gang. Eller, de blir svekket av feil innstilt kamvinkel. Uansett, både Franzose og Burton har i en lengre tid nå ikke kunnet skaffe coiler fra Valeo. (Jeg ser selvsagt helt bort fra "no-brand" billig-kopiene,slikt handler man ikke)
Jeg hadde en 2CV på service hos meg, og den trengte ny coil. Jeg skrev til Franzose og spurte, de svarte at det er et kvalitets-problem hos Valeo for tiden, derfor ingen coiler tilgjengelig for øyeblikket. Sjekket siden akkurat nå, og billig-kopiene  er utsolgt(håper de ikke kommer inn igjen) og Valeo-coilen er fortsatt ikke tilgjengelig. Det betyr at Franzose og sikkert flere ikke kan skaffe en ordentlig coil for tiden.

Her kommer REXBO inn. De leverer nemlig coil fra NGK. NGK er jo et meget anerkjent merke, og om coilene er samme kvalitet som tennpluggene, er det gode saker. Coilen kom i en flott pappeske merket med NGK over det hele, og det stod NGK trykket på selve coilen. Meget tillitsvekkende, så da er det bare å håpe at den er av god kvalitet. Så mens Valeo tuller med kvaliteten, kan man altså prøve en NGK-coil i stedet.

Jeg bestilte også noen deler til en Citroën XM -90 modell som jeg pusser opp til meg selv som bruksbil. De hadde alt, til rimelig frakt og raskt levert.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Et NGK-coilen spesifikt laget for 2CV?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

#2
Det kan da ikke være mange andre biler som har samme innfesting ;D

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#4
Som PerI viser med bildet, ja, coilen er laget til 2CV og ser 100% identisk ut. Ellers ville jeg ikke tipset om den ;)

Den kommer med de samme stygge gummi-innfestningene som Valeo. Jeg bruker ikke disse, de går rett i bosset. Jeg holder meg til de pene tynne originale. Ingen grunn til å bytte ut de, de varer evig :)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Fint at store seriøse produsenter lager deler til 2CV. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#6
Men hvordan var det med deler da 2CV ble konstruert etter krigen? Ble alle delene laget spesielt for 2CV, eller ble noen, f.eks. colilen, hentet fra andre motorer? (derfor spørsmålet mitt om det er andre enn 2CV som bruker denne coilen)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Dette blir jo bare spekulasjoner fra min side, men tenningsdeler på de første 2CVene var jo masseprodusert av stort sett de samme underleverandører som i dag, dvs Iskra, Paris - Rhone og Ducellier.
For komponenter som f.eks laderegulator finnes det utallige varianter fra disse, med forskjellig varenummer og spesifikasjoner. Den som er brukt på 2CV er nok bare plukket fra katalogen over disse.

Når det gjelder coil er nok saken annerledes. 2CV har et ganske spesielt tenningssystem, både fordi motoren er tosylindret og fordi man ikke har noen fordeler. Hvis vi ser på ettermarkedsdeler for andre europeiske biler vil man kunne se at samme fordelerlokk/rotor/stiftesett benyttes for både Fiat og Ford, mens for 2CV er nok disse delene i større grad spesialtilpasset/produsert etter spesifikasjon.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

2CV'en er en herlig liten konstruksjon, og jeg blir ikke forbauset om det meste der konstruert akkurat for den. Citroën var flinke på dette i gamle dager, da de tok design og mekanikk seriøst.

Når det gjelder coilen, så vet jeg at gamle Citroën DS hadde to coiler, hvor hver coil forsynte to sylindrer. Ville bare dele denne faktaopplysningen ;)
Men vet ikke om disse coilene kan ha likhet med 2CV'ens. Helt unyttig innlegg fra meg der, altså.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

På nota fra Torben står det Coil 12V DUC. Googlet og kan det være en Ducati coil? Skal sjekke på bilen i morgen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Det er nok Ducellier, tenker jeg.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#11
Tenkte også på det. Forøvrig har Mekonomen også 2CV coil. Greit å vite i nøden.  ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

...men om den er brun som på bildet, vil den ikke fungere på standard 2CV. Den brune coilen er for Visa, eller 2CV'er med visse typer ettermontert 123-ignition. Så obs obs med Mekonomen.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#13
Det står at den er til 2CV? 8)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Det med farger stemmer jo på de originale coilene. Men dette må jo være en som er produsert i nyere tid, kan vi da vite at fargen spiller noen rolle?

(Forøvrig koster den omtrent halv pris hos Mekonomen i Sverige kontra Norge..)


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III