Tips for oppstart av vårsøvning vinterbil?

Startet av Geir, tirsdag 17 nov 2015 @ 09:56:03

« forrige - neste »

Geir

Vinteren banker på døren og Brumle har gått i hi som han pleier på denne tiden av året. Det kommer forhåpetligvis en ny 2CV vår om ikke så lenge. OK, det innrømmes at vi har alle litt tungt for å komme i gang når vi har sovet godt og vekkeklokken går på, men Brumle er notorisk. Etter en vinter i uoppvarmet garasje reddes oppstarten hver vår av at vi har en bakke ned fra garasjen. Nyladet batteri og plugger skiftet på høsten hjelper ikke. Startmotoren snurrer, men ingen gnist. Men etter at motoren har blitt dratt litt rundt av tyngdekraften i bakken er gromlyden tilbake. Tenker på å bytte garasje, men der er det ingen bakke, og hvordan kommer jeg i gang da? Noen generelle tips for slike oppstartproblemer?

Tips mottas med stor takk og skal prøves!

                --- Geir

jonaf

Når bilen har stått lenge, må forgasserens flottørkammer fylles med bensin før den kan starte. Man kan pumpe med hendelen på bensinpumpen til flottørkammeret er fullt. Eller kjøre motoren lenge på starteren. Eller rulle bilen ned en lang bakke. Eller taue den i gang. Eller ta av luftfilteret og helle bensin ned i innsuget (ikke for mye!) Eller bruke startgass.
Det hjelper neppe å bytte garasje - i en varm garasje vil bensinen i forgasseren fordampe raskere.

Geir

Takk for supert tips! Da gjenstår bare å vite når flottørkammeret blir fullt. Hendelen på bensinpumpen høres ut som det enkleste, og merker man på noen måte at man har pumpet nok? Eller tar man et anntall drag og så prøver man å starte? (Jeg har faktisk ikke lagt merke til denne hendelen før nå).

eilert


Hendel på bensinpumpen er vel ikke standard og snarere tvert om på 70- og 80-talere... Var vel mer vanlig på de tidlige modellene. Men kan kjøpes/ettermonteres om man ønsker det: https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Kraftstoffanlage-Zeboehoer/ANR10622/

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

jonaf

Min '72-modell hadde pumpehendel på bensinpumpen, i hvert fall. Men det var makeligere å ha en skvett i bensin i innsuget når den hadde stått veldig lenge.
Du kjenner det på mottrykket når flottørkammeret er fullt. Setter du inn et gjennomsiktig bensinfilter, kan du se bensinen og luftboblene når du pumper. Det er lurt med bensinfilter uansett på en gammel 2CV.

Geir

Flott! Nå forstår jeg i alle fall hvorfor jeg ikke har sett noen hendel på bensinpumpen til Brumle... og før jeg tenker å bytte bensinpumpen til en som har hendel vil jeg nok først forsøke den makelige varianten. Hvor mye bensin heller du på forgasseren? Og for å være helt presis, om du tar av slangen fra luftfilteret til forgasseren er det på en måte tre kammere (en Y form) på toppen av forgasseren. Fra hvor inntaket for bensin befinner seg ville jeg trodd du snakker om det minste hullet (midten av Yen).

citro1cx

Å tømme bensin rett i flottørkammeret behøver ikke å være ufarlig. Om tenningen ikke er helt bra, kan bensinen tennes på tilbakeslag, og da står gjerne stikkflammene ut fra forgasseren. EirikJs metode (bildet) er da mye bedre. Ellers er det en mye bedre og sikrere måte å kjøre motoren lenge på starteren helt til den tenner. Starteren på 2cv tåler dette. Har gjort dette hver vår i 20 år  :)

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Sitat fra: Geir på onsdag 18 nov 2015 @ 16:09:45
Hvor mye bensin heller du på forgasseren? Og for å være helt presis, om du tar av slangen fra luftfilteret til forgasseren er det på en måte tre kammere (en Y form) på toppen av forgasseren. Fra hvor inntaket for bensin befinner seg ville jeg trodd du snakker om det minste hullet (midten av Yen).
Hell på en bruskork eller to. Om du ser på bildet over, ser du to store åpninger i forgasseren. Hell i ett av disse. Begge går den samme veien, så et spiller ingen rolle hvem du velger.
Citroënnlig hilsen Eirik

eilert

Det hjelper vel ikke nødvendig vis å fylle på en liten skvett bensin dersom bensinen har "trukke seg tilbake" i slangen. Jeg opplever etter bare noen uker - og hver vår - at jeg først gjerne får en liten tenning for så å måtte kjøre starteren lenge for å pumpe frem bensin. Jeg tenkte at den første lille tenningen er nettopp bensin som ligger igjen i flotørkammeret..? Opplevde riktig nok etter å ha byttet bensinslanger i vår at bensinen holder seg lengre i slangen/røret uten å trekke tilbake til tanken, blir spennende å se til våren...

Et annet tips som sparer batteri og starter er å blåse inn i tanken bak, og holde trykke litt, for dermed presse bensinen fremover i røret.

Sitat fra: jonaf på onsdag 18 nov 2015 @ 14:51:02
[...] Setter du inn et gjennomsiktig bensinfilter, kan du se bensinen og luftboblene når du pumper. Det er lurt med bensinfilter uansett på en gammel 2CV.
Nå er det vel en del diskusjoner rundt dette med plassering av bensinfilter etter pumpen - og ikke minst holde seg unna bensinslanger fra Biltema - etter en rekke veteranbil branner i 2015. Ettersom det er stadig mer etanol i bensinen "spiser" det bensinslanger, da spesielt billige slanger. Er filteret montert etter pumpen er det dermed flere potensielle steder for lekkasje, og dette vil da sprute rett på manifoil/eksosrør osv...
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

Tess er spesialister på slanger. Koster ikke mye for en kvalitetsslange.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Det er ikke lange biten som trengs. Selv om meterprisen er høy, så blir det ikke mange kronene.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Sitat fra: Geir på onsdag 18 nov 2015 @ 16:09:45
Flott! Nå forstår jeg i alle fall hvorfor jeg ikke har sett noen hendel på bensinpumpen til Brumle... og før jeg tenker å bytte bensinpumpen til en som har hendel vil jeg nok først forsøke den makelige varianten. Hvor mye bensin heller du på forgasseren? Og for å være helt presis, om du tar av slangen fra luftfilteret til forgasseren er det på en måte tre kammere (en Y form) på toppen av forgasseren. Fra hvor inntaket for bensin befinner seg ville jeg trodd du snakker om det minste hullet (midten av Yen).
Bensinskvetten kan du helle i den porten som åpner seg først når du trår på gassen. Det skal ikke mye til - fire, fem centiliter holder rikelig. Men enda makeligere er det å sprøyte startgass i innsuget. Da trenger du ikke å skru av luftfilteret en gang.

Geir

Kjøpte bensinpumpe med hendel, men den passer ikke til ny motor. Dog fikk jeg et bra tips i Frankrike: man kobler bensinslangen av forgasseren, og suger! Ja, det suger, men siden jeg har montert bensinfilter etter pumpen ser jeg i alle fall når pumpen og filteret er fullt med bensin... Det fungerte supert ved oppstart fra vinteropplag nå i påsken.

eilert


Ja, det er en nok godt fungerende metode, skal vurdere den neste gnag. Jeg har også med helle i senere tid praktisert å blåse inn bak i bensin påfyllingen. Litt tungvint, men gir samme resultat - bortsett fra at du ikke ser når du har blåst lenge nok...
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën