Problem med mystisk dunking

Startet av 2cventusiast92, mandag 30 apr 2012 @ 16:52:48

« forrige - neste »

2cventusiast92

Jeg har i det siste hatt et problem, det kommer en mystisk dunking fra undersiden av bilen på høyre side foran. Jeg har sett på det for å prøve å finne ut hva det er for noe men har ikke blitt noe klokere av det. Dunkingen blir dessuten verre nå jeg har passasjer.

Jeg har et problem til, og det er at nærlyset foran på venstre side ikke fungerer. Det er ikke pæra som har gått.

Olav

Alltid vanskelig å definere lyder og fjerndiagnostisere etter dem.

Kan du beskrive litt nærmere? Litt om når dunket kommer og sånn.

Når det gjelder lys, er det lurt å sjekke koblingene der ledningene kommer ut av "stativet" under panseret. Koblingene er pakket inn i plast og festet med noen gummi reimer (originalt i alle fall).
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Thomas



Dunkelyd, sjekk opphenget for eksosen (rørboksen nærmest torpedoveggen), det skal være en bolt der, denne kan slite seg (har jeg erfart) og da kan det komme lyd som følge av vibrasjonen.

mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

henrysyrdahl sør

Sitat fra: 2cventusiast92 på mandag 30 apr 2012 @ 16:52:48
Jeg har i det siste hatt et problem, det kommer en mystisk dunking fra undersiden av bilen på høyre side foran. Jeg har sett på det for å prøve å finne ut hva det er for noe men har ikke blitt noe klokere av det. Dunkingen blir dessuten verre nå jeg har passasjer.

Jeg har et problem til, og det er at nærlyset foran på venstre side ikke fungerer. Det er ikke pæra som har gått.
kansje litt teit, men er lyset bak også borte ? ...har hent at sikring er gåen på den ene side..og da er begger "out".

2cventusiast92

Sitat fra: Olav på mandag 30 apr 2012 @ 20:31:42
Alltid vanskelig å definere lyder og fjerndiagnostisere etter dem.

Kan du beskrive litt nærmere? Litt om når dunket kommer og sånn.

Når det gjelder lys, er det lurt å sjekke koblingene der ledningene kommer ut av "stativet" under panseret. Koblingene er pakket inn i plast og festet med noen gummi reimer (originalt i alle fall).

Dunket kommer som regel når jeg kjører over fartsdumper eller svinger litt for brått.

Otto

Prøv å jekk opp og vri og løft på hjulet. Se og kjenn om noe er løst eller slitt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

2cventusiast92

Takker for all hjelp så langt. Har litt å gjøre fremover nå. Jeg kommer tilbake og rapporterer om det har funket eller ikke:)

SverreP

Sitat fra: henrysyrdahl sør på mandag 30 apr 2012 @ 22:14:08
Sitat fra: 2cventusiast92 på mandag 30 apr 2012 @ 16:52:48
Jeg har i det siste hatt et problem, det kommer en mystisk dunking fra undersiden av bilen på høyre side foran. Jeg har sett på det for å prøve å finne ut hva det er for noe men har ikke blitt noe klokere av det. Dunkingen blir dessuten verre nå jeg har passasjer.

Jeg har et problem til, og det er at nærlyset foran på venstre side ikke fungerer. Det er ikke pæra som har gått.
kansje litt teit, men er lyset bak også borte ? ...har hent at sikring er gåen på den ene side..og da er begger "out".

Litt greit å poengtere at det er PARKLYSET som henger sammen med baklyset på samme side. Nær- og fjernlys går på annen kurs.

Olav

Sjekk også at boltene på traversen foran ikke er løse.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#9
Følgende har hendt meg:
Opplevde også dunking under bilen ved kjøring. Ignorerte saken inntil det sa BANG!!!, etterfulgt av et helvetes leven under panseret.

Hva skjedde ?
Jo, den ene drivakselen hadde løsnet fra gearkassa!!
Jeg var just på vei inn i en rundkjøring på Tveita. Bremsene var på et øyeblikk vekk, men heldigvis fikk jeg rullet inn på en gressplen og ikke inn i rumpa på en annen bil. Fant igjen 2-3 skruer og hadde med skiftenøkkel, men passasjeren var allerede ganske så sjokkert....  :o, og nevnte noe om å ta bussen videre...  ;D
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Å dra til slike bolter med momentnøkkel bør være med på den årlige sjekken.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Jeg hadde samme symptomer i dag: Dunking over fartsdumper og ved kraftig sving. Feilen var rett og slett at innerskjermen ikke var på plass i gummistyringen på ramma. Elefantsnabelen traff innerskjermen hver gang fjæringen ble trykket sammen. Jeg tok et kosteskaft og dyttet innerskjermen innover, dermed ble dunkingen borte.
Men det er mange andre lyder å lytte til, har jeg lært på det ene døgnet jeg har vært 2CV-fører  8)