Lenge hatt fokus på reg.reim intervall.
Har en svoger som kjøper og selger en del bilen, og inntil i høst brydde han seg lite om reg.reima's begrensede levetid. Dattera skulle ha bil, og far som den "bilekspert" han var - fremskaffet sakene. Lakken var blank, interiøret var pent

og alt så lovende ut, inntil den plutselig stoppet på motorveien kl 0200 en natt....
Feilen ? Røket reg.reim, og bilen havnet etterhvert på høgger'n...
Bytte av reim (inkl. strammehjul og vannpumpe) er dyrt og intervallene varierer MYE mellom bilmodellene, der snittet vel ligger rundt 80-90000km/5år. Det har interessert meg litt å vite om de "beste" og "værste" bilene i bytteintervallperspektiv.
Værsting: Alfa Romeo 166, 60000km/3år
(mener at 164 har reg.kjede så hvorfor 166 er annerledes lurer jeg på)
Hyggelig intervall: Citroen Xantia TD, 160000km/10 år
Hvis andre her kjenner til bilmodeller som
avviker vesentlig fra gj.snittsverdien nevnt over så skriv om det i denne lenken.
Jeg ville aldri gått igang med å bytte reim selv. Har to friske episoder i minnet,
1) DIY familiefaren byttet reim selv på sin ellers fine Passat TDI,
2) Opel Vectra'n havnet i henda på en kar fra Litauen som gjorde slike jobber "billig".
Den ene reima ble montert feil og den andre røyk raskt. Passat'n ble solgt som rep.objekt for lommerusk, og Vectra'n bare forsvant.....