1955-modell, strøken og restaurert i Vestfold

Startet av PerI, søndag 11 des 2011 @ 14:32:48

« forrige - neste »

PerI

Av samlingen som selges på Nøtterøy, er det nå klart at etterkommerne også vil selge en strøken og restaurert 1955-modell 2cv. Den har vært premiert på veteranbilstevner i Vestfold.

(store bilder, derfor klikkbare)
http://folk.uio.no/pigland/media/z11/vestfold2cv/IMG_5285.JPG
http://folk.uio.no/pigland/media/z11/vestfold2cv/IMG_5286.JPG
http://folk.uio.no/pigland/media/z11/vestfold2cv/IMG_5294.JPG
http://folk.uio.no/pigland/media/z11/vestfold2cv/IMG_5298.JPG

Interessenter kan i første omgang kontakte eierne pr. epost.

kjelsrut@online.no
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Bilen blir lagt ut på finn.no i januar, så folk har frem til da muligheten for å melde sin interesse.

Har tatt noen bilder til og lagt de ut i litt mindre format.















(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#2
Her var endelig bilen til salgs:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32720307

For de som måtte lure så finnes det flere pre-55 biler her på berget, både med og uten skilter..
Tenker Vidar også føler seg forbigått når selger har fått vite fra styret i klubben at 1955'n er den NEST eldste 2CV'n på norske skilter.

Men innrømmer det gjerne, DETTE er en bil jeg kunne tenkt meg.
Er alt originalt på bilen ??
Er det 9 eller 12 hk ??
Kjenner til at det er lagt bud - dog langt unna selgers prisant - men over midt budsjett for 50-talls 2CV. Har hatt anledning til å handle 50-talls bil - i Norge - for laaaaaaangt under 95.000.....

edit:
trykkleif..
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Sitat fra: jwh på søndag 15 jan 2012 @ 16:08:46
Her var endelig bilen til salgs:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32720307

For de som måtte lure så det flere pre-55 biler her på berget, både med og uten skilter..
Tenker Vidar også føler seg forbigått når selger har fått vite fra styret i klubben at 1955'n er den NEST eldste 2CV'n på norske skilter.



;D
Siden jeg veit at min "Gamle Graa" faktisk er Norges ALLER eldste (i betydninga den bilen som har eksistert lengst i Norge, og fortsatt er registrert!), foeler jeg meg ikke saa veldig forbigaatt :angel:
Bilen til Norsk 2CV-klubb er vel den nest eller tredje eldste bilen :P  I tillegg finnes det ihvertfall EN bil som er eldre enn min, men den er bruktimportert.  Foroevrig i likhet med det prakteksemplaret som naa er til salgs paa finn...
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Sitat

For de som måtte lure så det flere pre-55 biler her på berget, både med og uten skilter..
Tenker Vidar også føler seg forbigått når selger har fått vite fra styret i klubben at 1955'n er den NEST eldste 2CV'n på norske skilter.

Det er meg fra styret som har vært mest i kontakt med de, første gang jeg var der visste ingen hvilken årgang det var. En av etterkommerne mente det kanskje var en 52 eller 53-modell. I den forbindelse kan jeg ha sagt at den da vil være en av norges eldste. Jeg sjekket deretter  skiltnr opp mot vegvesenet og konkluderte med 55-modell. Etter det har jeg ikke antydet hvor mange eldre enn denne det finnes i landet, for det vet jeg ikke, selv om det neppe er snakk om mer enn man kan telle på en hånd eller to.

Sitat
Men innrømmer det gjerne, DETTE er en bil jeg kunne tenkt meg.
Er alt originalt på bilen ??
Er det 9 eller 12 hk ??
Kjenner til at det er lagt bud - dog langt unna selgers prisant - men over midt budsjett for 50-talls 2CV. Har hatt anledning til å handle 50-talls bil - i Norge - for laaaaaaangt under 95.000.....

Den er restaurert, ledningsnettet er lagt opp etter tidligere LMK-regler så hovedstrømsbryter er innmontert. Hvor original den er i forhold til hvordan den var i det den forlot fabrikken har jeg heller ingen formening om, men at den er fin er det vel ingen tvil om.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#5
PerI sier:
Sitat
Det er meg fra styret som har vært mest i kontakt med de,

Det er åpenbart at selger har hatt behov for å innhente kompetanse rundt 2CV for å være i stand til å gjennomføre en trygg salgsprosess. Han har blant annet benyttet klubbstyret. Dette er selvsagt helt OK. Å kunne henvise til at "faglige ressurser" sier dit og datt gir ekstra troverdighet og cred.

Det ville dog vært ryddig av styret - og for styrets eget beste - å be selger fjerne åpenbare feil i salgsmateriell - eller fjerne klubbhenvisning - når styret i ettertid kan havne i en litt uheldig situasjon hvis en "spekulant" TROR han kjøper norges NEST eldste 2CV, og i ettertid finner ut at dette er feil. Både kjøper og selger kan da fort rette skytset mot klubbstyret....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Jepp, da er det gjort jwh. Så får vi se om de endrer på det :)

Et slikt utsagn er jo også bare gyldig til noen importerer en enda eldre 2cv, selv om jeg tviler på noen her til lands legger penger på bordet bare for et slikt kriterie..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Hadde vaert artig om Norsk 2CV-Klubb hadde laga en aldri saa liten (den KAN jo ikke bli saa stor...) oversikt over registrerte 50-tallere i Norge!  Med noen ord om hver enkelt bils historie, grad av orginalitet (uff... :-[), i hvilken grad den blir brukt (YESS!  ;D) etc.
For eksempel i form av en "50-talls-foljetong" i Citrophile...

Slik det er i dag, er det stor INTERESSE, men aapenbart alt for liten KUNNSKAP omkring disse eldste bilene!
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Er med på den Poirot, men synes godt andre også kan bidra i bladet og gjerne om slike ting. 2cv-innholdet i Citrophile skal etter min mening ikke være et blad som bare er skrevet av styret i Norsk 2cv-klubb, selv om en stor del av jobben gjøres av formannen og redaktøren (og all honnør til dem for det, for det er tidkrevende greier!). Jeg er sikker på at det finnes flere i det ganske land som kunne laget en utmerket føljetong om 50-tallere.

Kan man noengang få nok kunnskap om 50-tallere eller annet 2cv-relatert fakta? Det er det som er så fasinerende, det er stadig noe nytt å lære enten det er historier om bilen, folka eller teknikken bak. Det hadde vært utrolig kjedelig om man var utlært på en time.. ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

#9
Poirot skriver:
SitatHadde vaert artig om Norsk 2CV-Klubb hadde laga en aldri saa liten (den KAN jo ikke bli saa stor...) oversikt over registrerte 50-tallere i Norge!  Med noen ord om hver enkelt bils historie, grad av orginalitet (uff... ), i hvilken grad den blir brukt (YESS!  ) etc.
For eksempel i form av en "50-talls-foljetong" i Citrophile...

PerI skriver:
SitatJeg er sikker på at det finnes flere i det ganske land som kunne laget en utmerket føljetong om 50-tallere.

Off-topics:
Synes beskjedenhet er en STOR dyd ;D, men tillater meg likevell å ytre at undertegnede nok er blant de med STØRST INNSIKT i 2CV-bestanden i vårt land - være seg klubbtilknyttede biler eller ei. Denne datainnsamlingen har som flere vet foregått over 5-6 år. Den daglige innsatsen er dog liten - en forutsetning for "arbeidet"....
Å bli med på noen offentlig publisering og dermed oppdatering er jeg pt. mer i tvil om.
Mest aktuelt er det at jeg en gang i fremtiden markedsfører en SPØRRETJENESTE i retning:
- Hvor finner jeg andre 2CVeiere i mitt distrikt, kommune eller fylke ?
- Hvor i Norge kan jeg få kjøpt brukte deler ?
- Hvor i Norge finnes lokal hjelp å få ved f.eks reparasjoner (inkl. en norsk APUA-hjelp) ?
- Hvor finnes alle 50/60/70/80-tallere ?
- Osv
En slik spørretjeneste unngår også problematikken rundt at flere eiere garantert ikke vil stå oppført i en offentlig matrikkel...., slik det er i andre miljøer jeg kjenner til. I tillegg vil tjenesten leve uavhengig av skiftende styresammensetninger - og deres ulike prioriteringer.

Men, det er klart at registerfører i klubbene også har redskapen til å kunne lage oversikter. Er dog ganske sikker på at dette aldri vil bli prioritert/realisert grunnet det store arbeidet man da påtar seg. Et nettbasert matrikkelsystem er mulig, men dette blir i beste fall ukomplett og utdatert over tid. En annen årsak til at et klubbstyrt register ikke er lett å lage er at det i alle miljøer finnes mer eller mindre "destruktive"-krefter som vil - reservere seg, motarbeide og på annen måte forsøke å spre motløshet til den/de som måtte forsøke seg med slikt initiativ.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Eikin Schrøder

Hvor mye er dette ikonet verdt gutter?? Hilsen 2cv mannen.

Otto

Det er det vel markedet som bestemmer. Og en slik bil vil helt sikkert bare stige i pris.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Sitat fra: jwh på mandag 16 jan 2012 @ 13:11:09
Poirot skriver:
SitatHadde vaert artig om Norsk 2CV-Klubb hadde laga en aldri saa liten (den KAN jo ikke bli saa stor...) oversikt over registrerte 50-tallere i Norge!  Med noen ord om hver enkelt bils historie, grad av orginalitet (uff... ), i hvilken grad den blir brukt (YESS!  ) etc.
For eksempel i form av en "50-talls-foljetong" i Citrophile...

PerI skriver:
SitatJeg er sikker på at det finnes flere i det ganske land som kunne laget en utmerket føljetong om 50-tallere.

Off-topics:
Synes beskjedenhet er en STOR dyd ;D, men tillater meg likevell å ytre at undertegnede nok er blant de med STØRST INNSIKT i 2CV-bestanden i vårt land - være seg klubbtilknyttede biler eller ei. Denne datainnsamlingen har som flere vet foregått over 5-6 år. Den daglige innsatsen er dog liten - en forutsetning for "arbeidet"....
Å bli med på noen offentlig publisering og dermed oppdatering er jeg pt. mer i tvil om.


En annen årsak til at et klubbstyrt register ikke er lett å lage er at det i alle miljøer finnes mer eller mindre "destruktive"-krefter som vil - reservere seg, motarbeide og på annen måte forsøke å spre motløshet til den/de som måtte forsøke seg med slikt initiativ.

Beskjedenhet er en dyd - men det hender man kommer lenger uten! ;)
Er veldig klar over dine kunnskaper - og dine gjentatte forsok paa aa innhente opplysninger - JW! Og dermed veit vel du ogsaa at en oversikt over registrerte 50-talls-2CV'er ikke vil ta VELDIG mye plass...  Og vi snakker her heller ikke om noen "offentlig publisering", kun statistikk - og en hoyst frivillig presentasjon i Citrophile!  JEG tror ihvertfall det ville vaere veldig interessant - for oss "spesielt interesserte"...
Og det vil overalt og alltid finnes "destruktive krefter" - men la oss heller ignorere disse saa godt det lar seg gjoere!  Gi beng i de som ikke onsker eller er livredde for alskens "offentliggjoering", og presentere antall registrerte 2CV'er av de forskjellige 50-talls-aarganger!  Dette er offentlig tilgjengelig materiale, og saa lenge vi ikke navngir eierne, kan da ingen ha noe imot det!  Hvilke eiere av 50-talls-2CV'er i Norge veit vi forresten om, som IKKE vil vaere bekjent av det... ???
Bedre med 2CV enn bare èn!

Poirot

Sitat fra: PerI på søndag 15 jan 2012 @ 23:16:07
Jepp, da er det gjort jwh. Så får vi se om de endrer på det :)

Et slikt utsagn er jo også bare gyldig til noen importerer en enda eldre 2cv, selv om jeg tviler på noen her til lands legger penger på bordet bare for et slikt kriterie..

Den villedende annonseteksten er IKKE endra!
Jeg sendte annonsoer en melding i dag om at den flotte bilen nok ikke paa langt naer er Norges nest eldste, og anmoda dem om aa fjerne DEN desinformasjonen.
Kanskje det hadde hjulpet om flest mulig her besoeker finn.no og sender selger samme beskjed?
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

Hei.
DEt står/ går jo en 50-taller i Horten. Bilen er kjent som "Brumle".
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.