Hovedmeny

Rød lampe lyser

Startet av lordab12, søndag 02 okt 2011 @ 12:31:18

« forrige - neste »

lordab12

Hei alle sammen !

Har en 2CV 1985 model i meget bra stand.

I går kveld begynte det å lyse rødt på lampen nederst til høyre under lampen for bremsevæske.

Har nok olje på bilen.

Jeg fikk skiftet et rele i forbindesle med at blink lysene ikke blinket, bare lyste hele tiden da jeg satt disse på.

Muligens ble det gjort en feil ved skifte av rele. Kommet bort i en ledning eller noe ???

Kan noen komme med et tips ? kan dere f.eks være noe med oljetrykket ?

Takker på forhånd for svar.

Mvh
Kjell

Arnfinn

Har du sjekket nivå på bremse væske ?

ab

lordab12

Ja, den lampen lyser ikke. Det er lampen under bremsevæsken.
Altså helt nederst til høyre. Vanligvis lyser den litt vad oppstart, men nå altså hele tiden.


Lampen for bremsevæsen lyste før,men etter å ha etterfylt bremsevæske lyser denne ikke mer.


Kjell

lordab12

Hei igjen !


Hvordan kan jeg med letthet utelukke feil i oljetrykket på min 2 CV.

Hvis det skulle være feil med oljetrykket, kan motoren, etter det jeg skjønner, skjære seg.

Takker inderlig for svar for tør ikke kjøre bilen videre uten å vite mer.


Kjell

EirikJ

Først må du være sikker på at lampen som lyser, er for oljetrykk. (Mekanikere kan ha uvitende ha endret plasseringen på disse lampene opp gjennom åra)

Om det er oljetrykklampa som lyser, ta av kontakten på oljetrykks-føleren. Om det lyser enda, er det en elektrisk feil. Kretsen går til jord et sted, gnag på ledning el.lign.
Om lampen slukker når du tar av kontakten på føleren, er det enten feil med føleren, eller dårlig oljetrykk.

Oljetrykket kan måles med et manometer. Noen skrues inn der oljetrykks-føleren står, andre settes på der oljefilteret står.

Man må aldri kjøre med en motor hvor oljetrykks-lampen lyser, før man VET at det ikke er noe feil med oljetrykket.

Lykke til!
Citroënnlig hilsen Eirik

lordab12

Tusen takk for svar.
Nå har jeg noe å jobbe videre med.


Kjell

lordab12

Bare et spørsmål, Eirik :

Hvor sitter kontakten til oljetrykksføleren ?

Hvis det skulle være oljetrykket som er dårlig, er det da oljepumpen som må byttes ? Jeg bare spør jeg.
og eventuelt, hvor får jeg tak i en slik til en billig penge.


Kjell

Jeg bor på Jeløya i Moss. Du bor ikke i nærheten vel ?

EirikJ

Bor laangt unna(nordpå) for tiden, så kan nok ikke hjelpe.

Oljetrykk-føleren sitter på venstre side av motoren, sett i "fartsretningen". Sitter i nærheten av bensinpumpen. Føleren er ikke god å komme til uten å ta av venstre forskjerm og evnt. motorviften/gummien bak.

Jeg har ikke hørt om 2CV-motorer med dårlig oljetrykk,så tror det er sjelden kost.
Om det ER dårlig trykk, kan jeg kanskje tenke meg at trykk-ventilen som sitter i blokka kan ha en feil. Knekt fjær eller fastsittende stempel. Ventilen skal slippe gjennom olje om trykket blir for stort. Knekker fjæra kan den slippe forbi olje selv om trykket er lavt. Bare en teori....
Om oljepumpen er veldig slitt/skadet kan den vel gi dårlig trykk også.

Sjekk det elektriske først!

Lykke til
Citroënnlig hilsen Eirik

lordab12

Hei igjen !



Takk for hjelpen.
Det var oljetrykksmåleren. Fikk blåst den ren og satt den på plass igjen. Da virket alt sammen.
Gjorde dette på et verksted i Moss.


Kjell

lordab12

Hei igjen 

Nå lyser oljetrykk lampen hver gang jeg stsrter opp bilen kald. Etter å ha kjørt ca 2 minutter slokner lampen og
det er nok olje på motoren.

Muligens skulle oljetrykksmålern vært byttet, men hvor får jeg tak i en slik. Citroen i Moss kunne ikke skaffe den, og
en annen sak -: ER det nødvendig å bytte den så lenge lampen slutter å lyse etter ca 2 minutter.

Alt ellers virker ok ! Så det er vel bare det at oljetrykk målern er litt treg .

Kjell


jonaf

En oljetrykkbryter som passer kan kjøpes mange steder. Hos Mekonomen, Meca eller en annen bilrekvisitaforretning. Ta med den gamle bryteren slik at du får en bryter med de samme gjengene.