Hovedmeny

Kraftigere fjæringer

Startet av 2EL (Klara), søndag 11 apr 2010 @ 14:30:29

« forrige - neste »

2EL (Klara)

Jeg var ute med 2el i går veldig deilig i vårluften ;)
Men bilen har nok blitt litt tyngre foran enn orginalt, så jeg lurer på om det går ann å få kjøpt fjæringer som er litt mer spend i enn de orginale? Er det noen som vet noe om dette.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Ja, stivere fjærer er vanlig i 2CVracing-miljøet og de som kjører veldig senkede 2CV'er. Jeg tror kanskje ECAS er mellomledd for slike fjærer. Du kan sende de en epost og høre. (men min erfaring er at de ikke har særlig god epost-service)

Ellers kan du stille spørsmålet på www.international2cvfriends.com da det er endel som driver med 2CV-racing der, og generell senking av 2CV. De bruker ofte da stivere fjærer.

Kanskje er det mulig å få laget nye fjærer utifra mål her i Norge også.

Er problemet med den økte vekten så skjemmende at du trenger stivere fjærer da?
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Jeg ville vel tro at det ville hjelpe en del å stramme opp fjæringen foran i første omgang.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

2EL (Klara)

Jeg hadde tenk til å stramme fjærene men under test kjøringen i går med to litt tunge pasasjerer sa det bang i venstre fjærboks :( og fjæringen foran på venstre side døde.
Når jeg monterte den i høst så jeg at det var mye rust i fjærboksene men regna med at de ikke var så ille :o
Så nå er jeg på utkikk etter to pent brukte fjærbokser, får teste med det før jeg prøver med 2CVracing.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

2EL (Klara)

Takk Eirikj jeg fant akurat det jeg trenger :D en fjær for tyngre motor http://www.ecas2cvparts.co.uk/uprated-2cv6-front-spring-normal-road-height-perhaps-carry-larger-engine-p-180.html

Er det noen som har erfaring med å bestille fra disse gutta?
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Se der ja, litt hukommelse har jeg da. De har også tilsvarende kraftig fjær for bakparten. Jeg tror ECAS fikk laget disse for Racing-gutta. Og kanskje offroad og raid-gutta også bruker slikt noen ganger.

Å kompensere for tung last med å justere høyden på bilen er ikke en god ide. Det kan gjøres til en viss grad, men man må være klar over konsekvensen av det. Høyden på bilen skal stilles inn med tom bil. Når man laster i bilen vil den naturlig nok bli lavere fordi fjæren komprimeres. Laster man nok i, vil til slutt opphengsarmen møte en mekanisk stopp, som hindrer fjæringen å synke helt sammen. Hvis man stiller på bilens høyde for å kompensere for vekt, vil man øke bilens høyde, men fjæren vil være akkurat like mye komprimert. Det som da skjer når man kjører over en fartsdump eller annen ujevnhet som krever god fjæringsvei, er at i stedet for at opphengarmen møter "stoppen", så vil fjæren bli så komprimert at den "bunner". Og hvis fjæren bunner før opphengsarmens bevegelse blir stoppet, vil trekkstangen, trekkøyet eller trekkstangfestet i fjærboksen ryker tvert av! Altså havari av fjæringen.

Derfor må man være meget varsom med å øke bilens bakke-klaring/fjæringshøyde for å kompensere for økt vekt!
Man må være 110% sikker på ikke å risikere å bunne fjærene.

Har man full bil, så skal det vises på den. Ikke sant Andrè  ;D

klara: Jeg har en fjærpotte liggende som allerede er åpnet. Greit hvis du likevel skal skifte fjær. Billig billig, eller du har noe smått å gi i bytte. Kan ta den med til Oslo før pinsehelgen, men det er kanskje lett å finne et par lokalt, før den tid.

Citroënnlig hilsen Eirik

pilster

Jeg har god erfaring med ECAS, og meg svarte de rimelig fort på mail.

Fjærer bør vel som Eirik er inne på byttes likt , ECAS har som du har sett fjærer med hardere setting i normal høyde og fjæring med hardere setting for senking. Men, som Eirik nevner bør man altså være veldig nøye på å sjekke, eller altså da også bytte rund baut.

Jeg har bestillt de som er standard høyde , men hardere (offroad greie :-) ) , og skal bestille de andre som senker, da med andre dempere også (justerbare) .

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

2EL (Klara)

Takk for veldig bra innlegg Eirik. Har nok kommet fram til at jeg bestiller to skt av disse fjærene foran.
Bak er vekten den samme som originalt så der kan jeg nok bruke den samme fjæra som sitter i nå?
Så på den internasjonale 2CV siden som du ga meg link til, der er det en utrolig bra beskrivelse av hvordan man tar fjærboksen fra verandre.

I morgen skal jeg demontere den fjærboksen som hadde en skremmende lyd og se om den kan brukes. Er den kaputt så er jeg veldig interessert i tilbudet ditt Eirik. Jeg skal vise bilen 20 mai så pinsehelgen blir litt for seneste laget for meg. Jeg kan sende deg en pgm så kan vi avtale nærmere.

ECAS har litt av noen frakt priser, de tar like mye i frakt som to fjærer >:( 100pund i frakt.
Men jeg må ha disse så det er bare å bite i det sure eple.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

pilster


Hvis du mailer de på forhånd pleier de å være greie på frakten  ;D (da endrer de summen på bestillingen og sender deg en notis om det )
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

2EL (Klara)

Sitat fra: pilster på søndag 11 apr 2010 @ 23:06:09

Hvis du mailer de på forhånd pleier de å være greie på frakten  ;D (da endrer de summen på bestillingen og sender deg en notis om det )

Utrolig tusen takk for tipset :)
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Sitat fra: pilster på søndag 11 apr 2010 @ 22:07:13
Jeg har bestillt de som er standard høyde , men hardere (offroad greie :-) ) , og skal bestille de andre som senker, da med andre dempere også (justerbare) .
Hehe, hva er det egentlig du holder på med for tiden....?! Hemmelige prosjekter?

klara: Jeg drar kanskje til Kongsberg den 14, så hvis du kan komme dit og hente... Hvis ikke, er jeg i Oslo senest 19 mai, men det blir vel litt kort med tid da...
Citroënnlig hilsen Eirik

pilster


Tja, man har jo gått litt krombøyd og stiv hele vinteren, mange rare og spennende planer klekkes ut da :-)

Nei, altså, tenkte jeg skulle ha en litt offroad greie og en litt "street look" greie, men har fortsatt tid igjen. En av de (den som blir først ferdig) skal ihvertfall til Franske landsbygden en gang i 2011  ;D
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

2EL (Klara)

#12
Sitat fra: EirikJ på mandag 12 apr 2010 @ 19:22:46
Sitat fra: pilster på søndag 11 apr 2010 @ 22:07:13
Jeg har bestillt de som er standard høyde , men hardere (offroad greie :-) ) , og skal bestille de andre som senker, da med andre dempere også (justerbare) .
Hehe, hva er det egentlig du holder på med for tiden....?! Hemmelige prosjekter?

klara: Jeg drar kanskje til Kongsberg den 14, så hvis du kan komme dit og hente... Hvis ikke, er jeg i Oslo senest 19 mai, men det blir vel litt kort med tid da...
Den 14. Mener du da april eller mai? Hvis du mener april så tar jeg meg en tur til Kongsberg, 14 mai blir også litt sendt. Jeg skal først vise bilen på et verksted før jeg kan vise den hos biltilsynet. Er en smule stressa håper ikke fjærene fra England bruker lang tid :o

Så du har planer om offroad Pilster, morro. Hvis du gir opp det prosjekte kan du få kjøpe verdens største dritt bil av meg, en Land Rover 88 fra 1969. Den går i stykker bare du ser på den :( Humm ikke akurat verdens beste salg triks av meg :P
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik

pilster


Sitat
Så du har planer om offroad Pilster, morro. Hvis du gir opp det prosjekte kan du få kjøpe verdens største dritt bil av meg, en Land Rover 88 fra 1969. Den går i stykker bare du ser på den :( Humm ikke akurat verdens beste salg triks av meg :P

Oj oj... du har vel ikke en av de gamle fra Forsvarets lager vel .... var det 69 gjengen .. hmm. Joda , man har jo vært med å skiftet litt av vært på de  ::) Men de er morsomme å kjøre da ...
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )