Hovedmeny

Antirustbehandling

Startet av pastorn, tirsdag 27 okt 2009 @ 20:17:34

« forrige - neste »

Poirot

Sitat fra: Hans Erik på onsdag 11 nov 2009 @ 20:33:47
Stensgård Auto i Skanderborg anbefalte ikke tectyl.
Dette skulle være pga at den "hardner" til, og slipper til luft imellom tectyl og karosseri på sikt ettersom årene går.
Danskene sverger til en olje som er "blødere" i konsistensen. De kaller den PAVA.
Hvis noen stusser kan de alternativt sende en mail til Jørgen hos 2cv experten.
Hans Erik

Helt enig med danskene der (ogsa...).  TROR denne #PAVA#'n deres er noe mer lik var #Dinitrol#.  Kan noen arrestere meg hvis jeg tar feil?
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

Hei Forum ;D

Hei Poirot, vi kan da arrestere deg likevel, feil eller ei  ;) ;). ;). BAre si ifra du!  ;D

Er selv ikke sikker på "PAVA", men er helt enig i motstand overfor Tectyl som oppfører seg som beskrevet over. I tillegg kan jeg anføre at (min -den står på meg fortsatt) Ingeborg sin Dolly, som var tectylert OG rusten da hun (Dolly, ikke Ingeborg, sistnevnte er noe kona og jeg "snekra" på kjøkkenbenken, var det vel  ;D?) ble kjøpt.

Denne gamle tectylen er etter års oljeunderstellsbehandling blitt en usedvanlig klissete, seig og fargekraftig blanding som åpenbart holder rust unna resten av hytta, men setter fargefleker på alle klær innen rimelig rekkevidde og som samtidig har den effekt at alt en tar i under der er svinaktig grisete. Svineinfluensa blir som en solskinnsdag å sammenlikne med. Gris er nå engang gris, ribbet eller ei som er ofte er i desember  ???. Det er nå med største ulyst jeg krabber under den bilen for å skru noe. Det er å håpe at klisset blir slitt av FØR jeg blir slitt ut.

Ellers vil jeg gjerne bemerke at juleølet er kommet i alle butikker hvor jeg bor, inkludert monopolet. Mye smakskraftig å hente i år, ...også  ;D ;D.

mvh inge'n øl er for liten/ stor eller for forsiktig/ kraftig til at den slipper unna før(h)julstiden  ;D.
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

getor

Hadde mitt miserable kjoep hos Joergen/2CV Experten for aa bli til bil og besluttet Pava-behandling naar valget ble foreslaatt. Full behandling som kom paa rett under DKK 3,000. Kan bekrefte at det er en usedvanlig klissete affaere som virker svaert 'dekkende' der hvor det er fyllt inn, stort sett over alt; understell selvsagt, ramme, stolper, vindusroer, doerer etc. Det er borret en haug hull som er proppet igjen. Ny runde er om 2 aar.
Det ble valgt galvanisert ramme ved skiftet saa muligens jeg kan kvalifiseres som hysterisk, men - denne bilen har jeg tenk aa ha saa lenge jeg lever (...) og ingen grunn til aa spare paa skillingen da, ihvertfall naar det gjelder rustbehandling. For makan til kjeks-angrep og skrot jeg efterhvert oppdaget, tiltross for alskens forsikringer foer kjoep... en annen historie, en annen gang.
Dog bemerk, og dette er viktig, all honoer til 2CV-Experten... makan til setviceinstilling. En utrolig hyggelig gjeng som ikke visste hva godt de skulle gjoere for aa faa miseren paa hjul. High five!

Otto

Hei, har du bilder eller beskrivelse av hva som er gjort. Jeg jobber med restaurering på min egen 2CV og det er moro å se hvordan proffene gjør det.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Har googlet Pava.... ::)
Det er ikke et produkt, men et MERKE. På samme måte som Tectyl ikke er et produkt, men et merke. Pava har, på lik linje med Tectyl, flere rustbeskyttelsesprodukter. Så når man f.eks. sier at Pava er bedre enn Tectyl, så blir det helt meningsløst. Man må spesifisere hvilke produkter man snakker om, ikke bare nevne to merkenavn.

Desverre er det slik at når man f.eks sier "tectyl", så tenker de fleste "ja det ja. det der tykke sorte belegget under bilen". Det der "tykke belegget" man ser under gamle biler er stort sett "Tectyl Bodysafe", fordi dette legges på til sist på utsatte steder som i hjulhus. Men kanskje man ikke mener det, kanskje man mener "Tectyl 550ML", eller "Tectyl 120 Bodysafe", eller "Tectyl Klar"? ;)

Etter å ha sett på alle produktene deres, kan det virke som Textyl jevnt over heller litt mot voks-baserte produkter, mens Pava heller litt mot oljebaserte produkter. Men begge har de litt av hvert.

Blir som gamlingene når de sier at joda, Loctite, det er bra gjengelåsing det.
Vel, ikke hvis man bruker Loctite 7850. Det er håndrens........

Forresten, så kom jeg over en sak om labratorietest av rustprodukter. Det er et utklipp fra bladet "Popular Mechanics". Fra 1967! Jammen ikke mye som har endret seg på alle disse årene. Diskusjonene er fortsatt de samme, og sikkert produktene også  :D ::)

Citroënnlig hilsen Eirik

André

SitatDet er ikke et produkt, men et MERKE. På samme måte som Tectyl ikke er et produkt, men et merke.

Det høres rett ut Eirik.. ;D

Jeg er godt fornøyd med jobben Thorsen ATV senter gjorde med bilen min for 4-5 år siden...sandblåste og zinket og behandlet bilen....
mvh André....kjører 2CV i Bergen