Hovedmeny

Antirustbehandling

Startet av pastorn, tirsdag 27 okt 2009 @ 20:17:34

« forrige - neste »

EirikJ

Trenger ikke bestille viften fra england? Bare ta deg en tur rundt til div.båtforhandlere og let etter kanalvifte/rørvifte. Den må tåle litt varme.

Ellers har Franzose også et par vifter. En vanlig kanalvifte og en "sneglehus"-vifte.





Men stikk rundt litt i nærmiljøet. Kanskje trenger du ikke gå over bekken etter vann? Kanskje går det å få tak i en gammel bensinvarmer fra VW-miljøet?
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Sitat fra: pastorn på mandag 02 nov 2009 @ 10:46:36
Vifte montert i varmerøret var en ny idè for meg. Hvor får man tak i vifte som passer, og hvordan monteres den? Forøvrig,  med isopor liggeunderlag i taket, saueskinnsfell i setet, varmedress, skinnlue, votter og varmt fottøy skulle jeg kunne overleve 10 min. kjøring til og fra jobb selv i -10 gr. Er det ikke noen som kjører hundespann i Alaska i dagevis i -40-50 gr. og som overlever? Har lurt litt på om jeg skulle gjennomføre følgende prosjekt i løpet av vinteren: Kjøre en fast strekning på 10 km. og finne ut følgende: Hvor mange grader går temperaturen opp i bilen ved utetemperatur -1, -3, -5 osv. Så kan jeg etter hvert lese av statistikken hvor kraftig emballert jeg må være for å holde varmen. ;D

Mvh for anledningen,
EmbaLarssen

Tror du skulle være emballert for de fleste alternativer! ;D  Er det ikke kaldere enn at bilen starter, skal DU overleve!
Selv nøyde jeg meg med grilltrekk, plate under motoren, solid FILLERYE som framsetetrekk (slik at den i framkant gikk helt ned til gulvet, og dermed leda varmlufta (...?) opp langs beina istedenfor bare bakover til de passasjerene som ikke var der...)
Min erfaring er at bare du holder litt turtall på motoren, blåser den luft nok.  Men jeg tror du kan bruke vifta fra en gammel GS hvis du vil ha enda mere luft.
Ellers var jeg generelt fornøyd når jeg ikke lenger trengte å skrape is av ruta mens jeg kjørte  ;)
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

#17
SitatMen jeg tror du kan bruke vifta fra en gammel GS hvis du vil ha enda mere luft.
Litt vanskelig å finne GS-vifter da..... ;)
Tror det er lettere å prøve ei kanalvifte fra Clas Olhson eller noe slikt....(Må som sagt tåle varme.Noen av disse viftene er beregnet i motorrom til båt f.eks.og burde da tåle litt varme?)
Citroënnlig hilsen Eirik

pastorn

Da har jeg et helt register å velge ut fra. Får se hvor jeg ender opp. Kanskje blir det bare varme klær og deicer på rutene.

Jan Arnth

Otto

Kanskje vurdere vintertaket som er til salgs annet sted på forumet? :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

brochmann

Hei Jan Arnth
Det hjelper greit med plastfortrekket til grillen. Jeg har fler, om du mangler.
Jeg kjører og har kjørt litt (2cv) om vinter'n. Du holder varmen, helt klart ved alminnelig påkledning. Du må gjerne kjøpe mitt "hard-top-tak-med varmetråder- i-bakvinduet" om du vil. En god klem fra kjæresten/ ektefellen (ja, jeg har vært gift lenge, men synes stadig det er fint med en klem FØR frokost  ;). Da holder jeg "varmen" lenge)  ;D, hjelper også  ;D ;D.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

#21
Jeg har også tilbakelagt en kilometer eller to i 2CV i vintertemperatur og mitt ankepunkt (les: der jeg merker kulde/trekk mest) er B-stolpen. I området rundt denne trekker det såpass at det er plagsomt over lengre tid i lave temperaturer, og her hjelper vifteanordninger lite.  Ellers plages jeg lite tross den beskjedne varmeproduksjonen i kupeen, sålenge frontrute er nogenlunde is/dugg-fri.

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

pastorn

"Læring ved prøving og feiling" heter en læringsmetode. Det blir nok den jeg kommer til å anvende i vinter, men kanskje ikke når det gjelder å klemme kona før frokost kl.06.00 for å få varme i kroppen. Tror det uten forsøk blir læring ved feiling. Ellers er jeg helt enig i at en god koneklem er fantastisk varmende :D.
Siden jeg for det aller meste kommer til å være alene i bilen, vil jeg prøve å hindre trekk ved dørene ved hjelp av ekstra tetningslister, ihvertfall på de steder hvor jeg ser lyset skinne når jeg sitter bak rattet.
     Inge, takk for tilbudet om vintertak. Jeg prøver først med det taket jeg har, og hvis jeg utpå vinteren ønsker å skifte, og du fortsatt har taket for salg, kommer jeg tilbake til deg.

Mvh Jan Arnth

Otto

Varmeteppe som plugges til 12V uttak. (jeg har og det funker for noen som stadig fryser) (Erik J har vist hvordan du lager 12V uttak i en annen tråd)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Tilbake til antirustbehandling:

Hva er det for slags olje som brukes av disse oljesprøytende bedriftene??
Jeg finner ikke et eneste ord på hjemmesidene, om produktene de bruker. De sier bare "spesial-olje" ???

Hvor kan man kjøpe slik olje, for selv å behandle biler?
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

#25
Sitat fra: EirikJ på søndag 08 nov 2009 @ 02:21:43
Tilbake til antirustbehandling:

Hva er det for slags olje som brukes av disse oljesprøytende bedriftene??
Jeg finner ikke et eneste ord på hjemmesidene, om produktene de bruker. De sier bare "spesial-olje" ???

Hvor kan man kjøpe slik olje, for selv å behandle biler?

Prøv vanlig sagkjedeolje!  Ev. tynn den ut med lakktynner (den fordamper uansett etter at du har sprøyta). Ellers har jeg da brukt gammal spillolje på gamle biler... Funker ihvertfall langt bedre enn ingen behandling!  ;D
Og forøvrig anbefaler jeg Owatrol innvendig på gulv og torpedovegg/"trekanten".
Bedre med 2CV enn bare èn!

pastorn

Som nevnt tidligere skal jeg ha oljebehandling av bilen på torsdag. Skal prøve å få et klart svar på hva slags olje de bruker og bringe evt. opplysninger tilbake til denne tråden.

EirikJ

Sitat fra: pastorn på søndag 08 nov 2009 @ 15:06:42
Som nevnt tidligere skal jeg ha oljebehandling av bilen på torsdag. Skal prøve å få et klart svar på hva slags olje de bruker og bringe evt. opplysninger tilbake til denne tråden.
Høres bra ut! Prøv å få et produktnavn ut av dem....
Citroënnlig hilsen Eirik

pastorn

Så er det gjort. Bilen har fått en real omgang med olje hos Vestfold Antirust. På spørsmål om hva slags olje det var, svarte sjefen at det var en spesialolje, (ikke sagkjedeolje) utviklet i samarbeid med Hydro Texaco. Den er tilsatt et middel som gjør den seigere, og den skal ha svært gode krypegenskaper. Den selges ikke over disk noe sted, men i  1000 ltr. tanker hos oljeselskapet. Fikk kjøpt  1 ltr. olje på kanne, kr. 60,-. Det var alt jeg fikk vite. Noe navn på oljen var det ikke. Snakket med et par kunder som hadde bilene sine der og som hadde brukt firmaet i flere år. De var veldig fornøyd og påsto at de ikke hadde rust på bilene. Så står det igjen å se om det også gjelder meg.

  mvh  Jan Arnth

Hans Erik

Stensgård Auto i Skanderborg anbefalte ikke tectyl.
Dette skulle være pga at den "hardner" til, og slipper til luft imellom tectyl og karosseri på sikt ettersom årene går.
Danskene sverger til en olje som er "blødere" i konsistensen. De kaller den PAVA.
Hvis noen stusser kan de alternativt sende en mail til Jørgen hos 2cv experten.
Hans Erik