1 stk ledning igjen, farge brun. hva er den til?

Startet av roger jamne, søndag 31 mai 2009 @ 18:54:51

« forrige - neste »

roger jamne

hoi hoi, har endelig fått bilen hjem til dokka ;D ;D ;D
kom på lastebil i går..
men det er en ledning forran som er fargekode brun, noen som vet hva den er til??
og ingen lamper i dash virker, noen som vet hva av lys som skal være der??
73 2cv4

Jan Ove Rønning

Hvis du har det dashboardet med lite speedometer, altså det som ikke har voltmeter så skal det være en ledning "løs" inni der. Mener den var lilla... Den brune er vel jording til instrumentbelysningen hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis denne ikke sitter på så slutter tank-måleren å virke når du slår på hovedlysene. :)

Eller var det ledning helt foran hos motoren du lurte på?

På dashboardet skal du i alle fall ha følgende lys: Intrumentbelysning, "tenningslampe" (rød) som lyser når tenning er på og motor ikke går, fjernlyslampe (blå), blinklys (grønn), nødblink (rød), LHM-nivå (rød). Denne skal også lyse når du trykker på knappen merket med en liten beholder. (Sikkkert for å sjekke om lampen funker?).
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

roger jamne

jeg har det store bordet, med voltmeter. og det er den brune forran i motor rommet jeg lurte på.
daschbordet må jeg ta til slutt, der er det bare virrvarr... ingen lamper som lyser overhodet..

Otto

#3
Her er bilde av hornet med brun ledning (tror jeg, kan evt. sjekke på bilen om den er brun)(bilde før demontering)

Det går også brun ledning til hovedlyspæren.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

roger jamne

da er det muligens lagt opp egen til horn hos meg, fordi det fungerer og lys fyngerer.
men jeg ser at du har 2 stk ledninger opp av stømpa som kommer fra viftehuset..hos meg kommer det bare en som går til coil..

Otto

Den andre er fra oljetrykksmåler. (tror jeg i farten)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

roger jamne

ja det var det jeg trodde også, men hos meg så er det ingen sånn ledning, ikke på reservemotor heller..

Otto

#7
Den er svart med brun koding og skal festes til oljetrykksbryteren (tror jeg, igjen, hvis noen vet bedre så må de korrigere meg) midt på bildet (med blå mutter)

NB! Glemte at du har en tidlig 70-modell. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

roger jamne

da har jeg skrudd av skjerm og sett etter...jeg har ingen sånn dings..hmm
mulig det ikke er på 4'rn??

Jan Ove Rønning

Men det kan jo gi deg en liten pekepinn hvor den skal hvis du kobler et multimeter mellom den og jord og ser om det er noe som gir utslag på den ettersom du trykker på knapper og vrir på brytere. Hvis ikke så er det jo også mulig å måle om den har forbindelse til jord.



1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

roger jamne

Sitat fra: Jan Ove Rønning på søndag 31 mai 2009 @ 23:18:19
Men det kan jo gi deg en liten pekepinn hvor den skal hvis du kobler et multimeter mellom den og jord og ser om det er noe som gir utslag på den ettersom du trykker på knapper og vrir på brytere. Hvis ikke så er det jo også mulig å måle om den har forbindelse til jord.





jord er det ikke, og alt virker så langt. så det jeg kan tenke meg er at den er til oljetrykksbryter, siden min motor ikke har det og det er en ledning til overs..det er iallfall min teori foreløpig

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Pål B

2CV 4 har ikke oljetrykksbryter, men kablen henger i ledningnettet da dette er likt på 2CV 4 og 2CV 6.
Paradoksalt nok var det jo 4erer motoren som trengte nettopp oljetrykkslampe.......

På B.

roger jamne

ja, det var det jeg hadde en mistanke om siden det ikke var bryter på noen av motorene..
men hullet er der, bare blokkert..er det mulig å sette inn en der??