Noen faktafeil er det. Men hva gjør vel det, trivelig lesning likevel.
https://www.hemmings.com/stories/article/making-the-most-of-minimalism-1948-1990-citron-2cv (https://www.hemmings.com/stories/article/making-the-most-of-minimalism-1948-1990-citron-2cv)
Artiklen begynner "på bånn" men tar seg opp etter hvert heldigvis. "Doomed to failure" er det vel ingen som noensinne har kalt 2cv, den fikk mange bestillinger i løpet av utstillingen i 1948. Det var flere års venteliste i starten på å få kjøpt. Så det var vel akkurat det motsatte: "Doomed to success" fra første stund ;D
"Two-barrel carburetors gave better performance" Nja gjorde den egentlig det?
Men jøss, bra artikkel sånn totalt sett.
Uansett kult at det skrives om 2CV i USA. Blant slagskip av amerikanske veteraner.
Annet om 2CV: Wheeler Dealers på Discovery sender denne uka om igjen programmet om restaurering av1958 mod. 2CV.
Sitat fra: PerI på torsdag 11 feb 2021 @ 21:08:28
Artiklen begynner "på bånn" men tar seg opp etter hvert heldigvis. "Doomed to failure" er det vel ingen som noensinne har kalt 2cv, den fikk mange bestillinger i løpet av utstillingen i 1948. Det var flere års venteliste i starten på å få kjøpt. Så det var vel akkurat det motsatte: "Doomed to success" fra første stund ;D
Du har rett i det med salg og ventelistene. Men mener jeg har lest andre steder også, at motorpressen var veldig kritisk til bilen, og spådde den nord og ned. Det samme gjorde mange i forhandlernettet. Så dette tror jeg stemmer. Men pressen var tydeligvis ikke samstemt med folket :)
En faktafeil er bla at 2CV fikk radialdekk tidlig på 60-tallet. Det er feil, fordi 2CV alltid har blitt levert med radialdekk. 2CV ble levert fra dag én med verdens første radialdekk, Michelin X. Og akkurat det dekket ble utviklet i samspill med 2cvens design. Kult. Datoen som nevnes i artikkelen er vel den datoen Michelin endret dimensjonen fra 400 til 380, som en tilpasning til et marked som tviholdt på tommer og ikke ville bruke mm. Uforståelig nok.