Cactus med trommelbremser

Startet av Otto, onsdag 05 nov 2014 @ 12:44:21

« forrige - neste »

Otto

De billigste versjonene av Cactus leveres med trommelbremser bak. Er trommelbremser på vei tilbake på rimelige biler? Jeg har ikke oversikten, men er det vanlig med trommelbremser på lette biler. Cactus veier ca 1000 kg.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Det er vanlig på små rimeligere biler.

Skivebrems er en bedre konstruksjon. Egentlig. Færre deler som er lettere tilgjengelig. Bedre effekt og bedre kjøling.

Men, jeg tror trommel-brems har et lite overtak på skiver i de byene hvor det saltes vilt og uhemmet i "trafikk-sikkerhetens" navn.
Skive-bremser er mer utsatt for vann og skitt enn trommelbremser. Og når vannet inneholder mer salt enn dødehavet, så har skivebremser en tendens til å ruste. Fort og mye. Sleider og klosser setter seg fast pga.rust, bremsefunksjonen blir nedsatt og skiven begynner å ruste. Og så må det en bremsejobb til.
Tromler klarer seg rett og slett bedre under slike forhold, tror jeg.

Men i praksis; ÆÆh, hvem bryr seg hvilke bremser det er bak ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Sitat
Men i praksis; ÆÆh, hvem bryr seg hvilke bremser det er bak
Nja, kanskje det er penere med skivebremser hvis det er alu-felger ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Kjører man pent og bremser forsiktig risikerer man rask rustutvikling på skivebremsene bak, da disse aldri blir skikkelig brukt. Har måttet bytte skiver som ellers ikke var slitt etter at disse ble underkjent på PKK. Med tromler får man ikke dette problemet.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Canuto

Sitat fra: EirikJ på onsdag 05 nov 2014 @ 14:05:23
Skivebrems er en bedre konstruksjon. Egentlig. Færre deler som er lettere tilgjengelig. Bedre effekt og bedre kjøling.

Ikke helt enig. Egentlig.
Trommelbremser på 2CV er iallefall bedre enn skiver (foran). Problemet er at de skal da være godt og fint innstilt. Skiver er lettere å stille inn (bare montere dem...). Lettere å demontere, og montere.
Og sannsynligvis lettere å ventilere.
Skiver er også raskere, lettere å kjøre inn. Og tromler bør ofte justeres over tid. Kommer lett utav lage ved service av et-eller-annet-bremse-greier.
Skive-klossene slites til de byttes. Ferdig med det. I prinsippet iallefall.
Men, fine, innkjørte trommel-bremser er best.

Måtte bare få det ut.  :)
2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

Poirot

Skivebremser er langt aa foretrekke - baade paa 2CV og alle andre biler!
Forst og fremst fordi de ikke "fader" saa lett - de blir ikke saa lett varme og/eller saa leder de varmen lettere og raskere VEKK!  Dessuten er de langt enklere aa faa til aa virke jevnt, de er enklere aa skifte belegg paa, enklere aa justere - og de er litt lettere!
Den eneste fordelen med trommelbremser paa en 2CV, skyldes egentlig ikke trommel-systemet, men de idiotisk-micro-dimensjonerte haandbrekk-belegga 2CV'en fikk tildelt da Citroen innforte skiver forran paa den bilen... 
Bedre med 2CV enn bare èn!