Hovedmeny

Pumpebrems

Startet av Otto, mandag 01 apr 2019 @ 19:27:35

« forrige - neste »

Otto

Jeg har også pumpebrems som er behandlet flere ganger på Forumet. Alt er nytt i bremsesystemet. Skoene bak er justert så de så vidt subber tromlene. Er det riktig. Jeg har luftet flere ganger, men er usikker på om kanskje lufteren fra Biltema fungerer optimalt.??
Et annet sapørasmål: Ved kaldstart og økning i turtall, så hender det at det smeller i utstøtingen. Jeg har ikke rørt forgasseren så den har stått uten justering i minst 15 år?? Tenning og ventiler er justert.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert

Om jeg forstår pumpebrems symptomet riktig kan dette skyldes at mansjettene er for trange på bremsesylinderen bak, og som dermed ikke lar stemplene vandre raskt nok tilbake til utgangspunktet. Har vært et kjent problem på nye bremsesylindre.

Smell i utstøtningen har jeg liten forstand på, men kan det være litt sen tenning?

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

Det er bare første pumpet som går langt inn, deretter virker det greit. Håper det bare er mer lufting som skal til. :-\
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Kristian

Tipper ubeskjedent at mer lufting ikke har løst problemet?  Lav pedal ved første tråkk skyldes som regel at stemplene på bakhjulssylinderene sklir inn og ikke ligger an mot bremseskoa når du skal bremse.  Dette skyldes igjen at de originale bremsesylinderne fra Citroën hadde en liten innvendig fjær som presset dem mot bremseskoa når du ikke bremset slik at de lå an. Om du ikke har denne fjæra og i tillegg gummien på bremsesylinderen er ny og litt stiv vil stemplene i pumpa gå for langt tilbake når du ikke bremser og du vil måtte pumpe ut mye væske/få lav pedal ved første tråkk på pedalen.  Dette kan løses på to måter, enten montere en hjulsylinder som faktisk har innvendig fjær, f.eks. ATE (Flere forhandlere, bl.a. Franzose.de, eller ettermontere en fjær i den hjulsylinderen du har.  Nå er det jo de færreste som har et lager av småfærer liggende, men fjær fra pære på baklyt/2CV skal visstnok funke. Om du har de gamle støvdekslene fra dine gamle sylindere og disse er  slappere enn de nye, kan du evt. prøve å skifte. Kanskje glir ikke stemplene tilbake da.

Otto

#4
Jeg kjøpte rep. sett fra Classic Parts med mykere støvhetter. Det hjelper. Har også luftet en gang til. Sjekket enda en gang at skoene ligger an mot sylinderne og det ser bra ut. Har også filmet bevegelsene.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#5
https://www.2cvforum.no/index.php?topic=2842.msg22928#msg22928


Kjent problem dette. Problemet er dårlig kvalitet/feil produksjon av mansjettene på bremsesylindrene. Tror det bare gjelder de grønne mansjettene. Jeg kjøper derfor aldri av den typen og unngår problemet. De to siste gangene jeg har gjort en slik jobb har jeg ikke hatt problemet, det var da sorte mansjetter.

Mulig det finnes andre erfaringer der ute.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Bremsene er mye bedre etter at jeg byttet støvhetter. Pedalen går like langt på første, andre, tredje (osv) pump. Jeg vet ikke hvor langt inn pedalen skal gå og hvor fast den skal være, men tror effekten er god.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Kristian

Riktig justert skal pedalen gå ca. 1/3 inn.  På alle tråkk. C'est tout!