Hovedmeny

Hjularmer framme

Startet av harry strand, onsdag 05 des 2018 @ 13:01:36

« forrige - neste »

harry strand

Eg treng nye hjularmer framme til min 2cv.Er det noen som har slike og vil selge?Mine er blitt så slitt at kingboltene kan trykkes ut med fingeren og derfor ikkje godkjent  på eu-kontroll.


PerI

#2
Tips: Det finnes "oversize" kingbolt å få tak i hvis slitasjen er i armen. Som jonaf skriver, enklere å bytte det enn hele armen.

Slakken pleier jo å være i foringene, men har den blitt kjørt med slakk i lenge siden det er slakk i hjularmen?

Legger ved et bilde fra entmontage som viser delene til kingbolt-kit. Når du får ut den gamle vil du kunne måle og se om slakken har oppstått i armen eller kingbolten, og dermed vurdere om du bør ha "oversize" kingbolt eller om slitasjen har oppstått i selve kingbolten.

bilde

Verktøy til å skifte kingbolt finnes også å få tak i, jeg har brukt den typen man slår ut og inn med slegge.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jonaf

Hvis kingbolten er løs i armen, kan enten armen krympes ved å dra et par sveiselarver eller det kan monteres en overdimensjons bolt. Kingbolt i overdimensjon finner bl.a. hos Der Franzose. Foringene må da kanskje (sannsynligvis)  brotsjes for rett pasning.
https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Vorderachse/ANR12314/

harry strand

Takker for svar til alle.Det ser ut til at det ordner seg med nye armer.
Har lurt på å forsøke med overdimensjonerte bolter,men problemet er då å få til riktig dimensjon på hylsene i "Hjullagerhuset".
Forstillinga er demontert,så då bør det gå greit å byte armer.

Atle Odd Hovden

Hei Harry Strand

Har du de gamle utslitte hjularmene dine fortsatt. Jeg er meget interessert, selv om jeg er klar over at det er lenge siden du la ut spørsmål om å kjøpe erstatninger.

Mvh Atle