Hovedmeny

Villevans

Startet av Retro, onsdag 31 aug 2016 @ 18:52:23

« forrige - neste »

Retro

http://www.villevans.co.uk/index.htm

Engelsk firma som bygger om din 2cv til AZU.
Selger også kit for di som ønsker å gjøre konverteringen selv.

Artig og interresant men hadde vel ikke vært lett å få godkjent her hjemme. Eller?

André

Skikkelig tøfft....kan ikke helt forstå at det skal være problem å få det godkjent, eneste må være det at bilen er registrert for 4
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Burde være helt kurant å få godkjent. Men har lest endel negativt på nettet om dette kittet.
Og man må huske på at det blir jo bare en vanlig 2CV med annet utseende
En ekte varebil har annet chassis, andre fjærer, andre opphengsarmer osv. Altså helt forskjellig fra en vanlig 2CV.
Citroënnlig hilsen Eirik

Retro

Nei det blir jo ikke som en ekte AZU og er heller ikke noe for orginalfantasten.
Må nesten se på det som en kul greie på linje med andre kitcar byggesett som kan settes på en 2cv ramme.

Synd det ikke er i stål og varerommet har dessverre ikke di store innvendige hjulkassene som orginalt rommer reservehjul og bensintank. Veldig billig blir det vel heller ikke.
Men allikavel, tøffe synes jeg di er og man kan bygge seg noe artig helt etter egen smak uten å ødelegge en orginalbil.

PerI

#4
Nja og tja, azu har 2cv-understell mens AK har kraftigere. Azu fikk støtdempere tidligere enn 2cv, så litt feil å si at det er helt likt også.. Små nyanser kanskje :D

Tror det var mulig å få bakseter i azu. Det burde være mulig å få til en slik ombygging. Men aldri godt å vite hva vegvesenet vil mene. Er utgangspunktet gammelt nok er det jo lettere. Men hvorfor ikke ta inn en "ekte vare" heller hvis det er for lenge å vente på en norskregistrert en?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

osbra

Hei

I Belgia lagde man stasjonsvognversjon av 2cv. 2cv AZUL kalte de den, senere kom også AK som 2cv week end AKL!

http://www.lesfillesdeforest.be/V2004/default.htm

Gulvet i varerommet ble senket som et av bildene fra nettsiden Les Filles de Forest viser.
Synes ellers at ombyggingsettet ser artig ut. Forutsetningen må selvsagt være at man ikke ødelegger en fin orginalbil for å få satt sammen en slik en, men bygger opp en eller annet sliten og rusten 2cv.

Hilsen
Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

EirikJ

Sitat fra: PerI på mandag 05 sep 2016 @ 00:14:12
Nja og tja, azu har 2cv-understell

Så vidt jeg har forstått, er det ingen varebiler som deler chassis og bakre opphengsarmer med 2CV. Men jeg kan ta feil når det gjelder de eldre modeller, så om du vet de er like, så noterer jeg meg det bak øret ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Jeg må se i gamle delekataloger nå, for å finne ut slike mysterier :D

Delekatalogen til 2cv gjelder også for azu, mens AK deler den med Ami. Så er det selvfølgelig noen sider i den som inneholder genuine deler til hver modell.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Retro

#8
Ser i en gammel azu brosjyre jeg har og der reklameres det at man kan laste den med 250kg.
Til sammenligning så er nyttelasten i min 82 mod 2cv 265kg.

Modellene 250 (lav kort) og 350 (lav Lang) har vel fått modell betegnelsene sine etter lasteevnen.
Med AK 400 (høy lang) er jeg usikker.

Så at det er forskjeller er helt sikkert men vil tro azu og senere ak250 er rimelig likt en standard 2cv. Dette er bare synsing fra min side men tilbake til kittet fra Villevans så er det nok innenfor å bruke ett standard 2cv chassis .

Edit: Ja PerI en fasit på forskjellene hadde vært interessant

EirikJ

Når det gjelder laste-evne, må man ikke glemme at en 2CV i varebil-versjon har tyngre egenvekt, enn en 2CV. Så selv om AZU'en har litt lavere laste-evne enn en 2CV, så vil den totale vekten være høyere, og følgelig belastningen på hjulopphenget og chassiet, være større. Selv om jeg må innrømme jeg mangler endel kunnskap om de eldre modellene.

Ting som typisk kan variere mellom modeller, men som ikke er lett å se, er tykkelsen på stålet i chassiet(f.eks.er det tykkere stål i chassiet i en AMI enn en 2CV.) Det kan være plasseringen av fjærboks-festene(som er forskjellig fra AK(og alle varebiler, trodde jeg) og alle andre)  Det kan være tykkelsen på stålet i opphengarmene, det kan være, og er nesten garantert, plasseringen av festet til trekkstangen, det kan være tykkelsen og lengden på fjærene i fjærboksen. Og sikkert mer som ikke jeg vet om.
Citroënnlig hilsen Eirik

osbra

Hei!

Rammene og platetykkelsen er vel like på de eldre AZ og AZU, bortsett fra lengden.
På eldre 2CV er det ingen forskjell på forstillingen mellom AZ og AZU. Men på bakstillingen kan man se i delekatalogen at det er forskjell. Traversen på AZU har et mellomstykke som løfter den 10 mm over rammens overside. Så ser det ut til at utbyggingen fra svingarmen som fjæringsstaget er festet til er 20 mm lenger på AZU. Tilsvarende er fjærstaget 642 mm på AZU i stedet for 662 mm på AZ. Mao litt annen utveksling som vel fører til litt kortere fjærvandring og litt stivere fjæring bak? Spiralfjærene er imidlertid de samme. Etter at bakstillingen fikk hydrauliske dempere i september 1965 er det ingen forskjell lenger.
Så da er det vel såpass liten forskjell at det er bare å bygge om?! Settet er vel i et plastmateriale så kanskje blir det ingen vektøkning.

Hilsen
Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999