Hvor mye penger vil vi bruke på hobbyen vår?

Startet av Otto, mandag 01 sep 2008 @ 14:06:59

« forrige - neste »

Otto

Når det skrives om hvor mye en 2CV bør/kan eller ikke bør koste.

Gjorde meg noen tanker om hva andre bruker på sin hobby da jeg var løypevakt på Birkebeinerrittet lørdag (11 timmer for Skiklubben) og flagget nær 20 000 ryttere fra asfalt til grusvei. 20 000 ryttere med sykler til en (har lest) gjennomsnittspris på ca 20 000 kroner. Noen har sykkel til 50-60 000 +++.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#1
Bare da så synd med han karen som fikk frastjålet en 40tusen kroners karbonsykkel hadde eid den i 6 måneder.  At nesten hele sykkelklubben hadde fått frastjålet rådyre sykler natten FØR rittet - må jo være lettere frustrerende (dagens understatement)

Men varer en slik sykkel (pris opptil 70tusen kr) i f.eks 10 år synes jeg hobbyen kan forsvares. Er selv tidligere sykkel"idiot", og med Dag Otto Lauritzen som nabo er det vanskelig å bli helt kvitt "uvesenet".  ;D

Det er vel det med dyre 2CVer også, at så lenge de er fine i mange år - så har heller ikke jeg særlig imot slike heftige biler/"investeringer". Men, analogien til karen over som investerte 40 lapper for 6 måneds glede synes jeg nesten er for god.  Å unngå en slik 2CV-situasjon er just hva jeg er opptatt av.

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Jeg skal løpe Birkebeinerløpet om 3 uker og jogge/løpesko koster lite i sammenlikning uansett om du kjøper dyreste modell hvert år. (kjøper alltid mine på salg, 1/2 år gamle ;D) Lite utstyrshysteri i løpet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Otto på mandag 01 sep 2008 @ 14:06:59
Gjorde meg noen tanker om hva andre bruker på sin hobby da jeg var løypevakt på Birkebeinerrittet lørdag (11 timmer for Skiklubben) og flagget nær 20 000 ryttere fra asfalt til grusvei. 20 000 ryttere med sykler til en (har lest) gjennomsnittspris på ca 20 000 kroner. Noen har sykkel til 50-60 000 +++.

Apropos Birkebeineren, på TV var det innslag fra en entusiastisk velforening som heiet på deltakerne. Der var det en som avslørte at de skulle kjøre Birkebeineren med veteranmopeder, for det var noen-og-førti? mopeder i bygda der. Jeg vil tro de har det utstyrtelig morsomt på den turen ;D

Totalt forbruk på hobby(er) er vel nokså avhengig av hvor mye man har å rutte med etter at det obligatoriske er betalt..

Kjøpte meg forøvrig ny offroadsykkel til 800 kr tidligere i vår. Funker fint den, men nå er det jo ikke så mye jeg bruker den da  ::)

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#4
Jan Willy, du får finne fram sykkelen igjen.

Karbonsykkelen varer sikkert i 10 år, men de som kjøper slike skifter utstyr veeeldig ofte tror jeg, så det er mye bra brukt utstyr å få kjøpt. ;)

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#5
Blir OFF-TOPICS dette,

Ja, brukt utstyr hadde nok vært greia mi.  Både racer'n og offroad min må da nærme seg 10 år, og der er det karbonfritt som gjelder.  Det planlagte "40 års comeback" strandet, mye pga. at matchvekta var minst 25kilo unna. Ble litt stor oppgave å sykle seg kjapt i form...

I tillegg til naboen, så har jeg også en leieboer som maser om sykkel.  Hadde håpet at 2CV-forumet var en sykkelfri sone, så hjelpe meg hvis maset starter her også....... ;D   

Det værste (alt etter øya som ser) er at jeg også treffer opphavet til Thor Hushovd 2 ganger i uka. Senior (Per) er jo rimelig hekta på sykkel han også.  Når jeg ikke får sykkellyst med slike omgivelser tror jeg heller jeg skal la syklinga være.   Var heller ikke noen god syklist, men aspirerte et år til Trondheim-Oslo uten at jeg fikk gjort så mye med den saken, for oppkjøringa endte med armen i gips.


Ja, jeg så også mopedklubben og noterte navnet - Bjønnåsen Moped Klubb (42medl.).  Otto:   Dette må være lokalklubben for deg  ;D  Gammelmoped er skikkelig gøy.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Max Wiggo

Sitat fra: jwh på mandag 01 sep 2008 @ 17:52:41
... Gammelmoped er skikkelig gøy.

jw


Helt enig, men mine to tyskbygde Tempoer er visst ikke av de mest populære her til lands... Jeg må jaggu se å få de på veien...
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

For å vri det tilbake til 2CV:

Når det skrives så mye om spesialmodeller. Noen som har prøvd/tenkt på å bygge en rally/rallycross-bil. Ser en del slike på You Tube. Lillehammer har bakkeløp med egen klasse for veteraner.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Thomas

Hallo forum :D
Min hobby er 2cv, og noe av morroa er at den skal se bra ut, være driftsikker og være et artig innslag i den ellers så kjedelige Oslotrafikken :P
jeg har hatt mitt smykke siden 2002, og har egentlig ikke kostet på den så mye.
Den har en årlig service, før den settes bort for vinteren, fikk nye dekk i 2003, jeg har byttet noen håndbrekk weiere, skjermer bak (2008), stiften ble delvis erstattet(byttet) i 2003. Skifte av olje, oljefilter, og plugger er utført 2 ganger i sesongen, sikkert ikke nødvendig, men jeg tror det har en hensikt, det føles i hvertfall godt når det er gjort :D ,den er EU-godkjent uten mangler hver gang. Jeg innrømmer med en gang at jeg ikke er en stor eller liten mekaniker, jeg trenger proffhjelp av og til ::)
På onsdag skal den inn på Bøhm auto, for å få nye bremseskiver, klosser, stift, kondensator, justering av tenning og ventiler samt at de tar en kontroll av status på ramme og generell tillstand.
Hvis jeg hvert 6. år slipper unna med en moderat 4-siffret kostnad ,er jeg i grunnen fornøyd med kostnadsnivået på min hobby, det sureste er at jeg har sponset statskassa med mere (i veiavgift og bensinavgift), enn det jeg har kostet på bilen de siste 6 åra >:(
Ellers er det brukt betydelige mengder med lakkrens, pollering og smøremidler (fett OL). Biltema er "hoffleverandør" av bilpleieprodukter og Classic parts har bistått med diverse deler og annet småtteri, det er billig, det funker og gleden av å se at smykket skinner i solen er ubetalelig..... ;D
Jeg arbeider med å få til en sponsoravtale på blomsterkassa bak, da dette faktisk koster omtrent det samme som en halv kilo med Trøffler i løpet av en sesong ::)
En annen ting, gode råd er gratis, og foumets hyperaktive medlemmer er til meget stor nytte når det skjer noe, Dere stiller alltid opp med gode råd, løsninger og den stemning og ramme rundt treff og møter er helt ubetalelig,  det er også en viktig ramme rundt en hobby.
Det største problemet jeg har er å få min interesse (glede) til å smitte over på tenåringen, er det noen som har tips ??? 2-åringen er frelst, så han får det inn med morsmelk og oppdragelse......så her er det 2 potensielt nye medlemmer under opplæring ;D

Hilsen
Thomas




Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Otto

Minsten vår blir 13 lørdag. Han spoter alle 2CV-ene som krysser våre spor. Hvorfor vet jeg ikke. Og om det vil vare vet jeg heller ikke. Tror det må komme av seg sjøl. ;)

2CV-en som jeg skal prøve å restaurere vil koste en del. Men den vil bli i topp stand, hvis jeg får det til.  Så god som ny, håper jeg. ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Sitat fra: Otto på mandag 01 sep 2008 @ 20:16:03
For å vri det tilbake til 2CV:

Når det skrives så mye om spesialmodeller. Noen som har prøvd/tenkt på å bygge en rally/rallycross-bil. Ser en del slike på You Tube. Lillehammer har bakkeløp med egen klasse for veteraner.

"Tenke det, ønske  det, ville det..., men 'GJØRE det?" (Relativt fritt etter Henrik Ibsen)
Rallycross tror jeg vi kan glemme,der er reglene lite tilpassa bruk av gamle biler.  Bilcross kunne gått an, siden motor/gear og hjuloppheng er totalt fritt. (Alfasud motor/gear f.eks....) Derimot er det intet til hinder for å rigge en 2CV som veteran-rally-bil!  Det starter jo hvert år noen slike i bl.a. Rally Monte Carlo Historique.  I bakkeløp har en slik ihvertfall ingen vinnersjanser, selv om humørfaktoren nok ville rekke høyt!
Sjøl har jeg faktisk tenkt å prøve BILSLALÅM med en 2CV. Der kan hvilken som helst standardbil starte, og klasseinndelinga går på bilens lengde.
(Jeg foreslo også å arrangere bilslalåm på verdenstreffet i Borlänge, men de blei visst ikke noe av..;-( 
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

#11
NM rallycross bakkeløp på Lillehammer. http://www.youtube.com/watch?v=wWbUn_N-ZrU&feature=related (jeg var vakt der også jeg, penger til skoletur) Egen klasse for veteraner. Saab 2-takter (Inge Møller), Volvo (PV evt. Amazon), Simca, NSU, Escort.  ;D ;D ;D Mest oppvisning. 2CV-en hadde garantert greid seg fint. Jeg testet med egen bil, dobbelt så lang tid som på filmen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Sitat fra: Otto på tirsdag 02 sep 2008 @ 21:34:26
Jeg testet med egen bil, dobbelt så lang tid som på filmen.

Blir omtrent som da jeg kjørte en fartsetappe i Svenska Rallyt for 15 år siden.  På natta før den skulle kjøres i rallyet, med en gammal Fiesta.  Brukte også nesten dobbelt så lang tid som vinneren dagen etter...
Men gøy var det!!!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

#13
NB! Jeg var ikke over fartsgrensa og kjørte helt vanlig! ;)

Edit: Forslag til racer-bil. :D http://www.2cvracing.co.uk/news/1-latest/36-zoerac
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Sitat fra: Otto på onsdag 03 sep 2008 @ 13:26:31
NB! Jeg var ikke over fartsgrensa og kjørte helt vanlig! ;)

Jeg kjørte forsåvidt også som vanlig... ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!