Hovedmeny

'72-modell prosjekt

Startet av jonaf, fredag 23 nov 2007 @ 17:15:14

« forrige - neste »

jonaf

#30
Det trengtes litt sortering i sammentvinnede ledninger, men 2CV'n elerktriske opplegg er heldigvis ingen omfattende affære. Nå virker det meste. :)
Koblingsskjemaet til el. anlegg med to sikringsbokser/åtte sikringer ser slik ut:

PerI

Sitat fra: jonaf på tirsdag 11 des 2007 @ 14:48:21
Det trengtes litt sortering i sammentvinnede ledninger, men 2CV'n elerktriske opplegg her heldigvis ingen omfattende affære. Nå virker det meste. :)
Koblingsskjemaet til el. anlegg med to sikringsbokser/åtte sikringer ser slik ut:

Fine greier, denne trengte jeg også. :)

Stod det noe om ampere på sikringene der du fant denne? Vet om flere som gjerne skulle visst det.

Hilsen
Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jonaf

#32
Det stod ikke noe på skjemaet om sikringstørrelsene, men i Haynes-boka finnes opplysningene i kapitelet om "Electrical system":
I øvre sikringsboks skal sikringene som kobler ledningene med grønne og røde kabelsko ha 10 ampere sikringer (baklys og skiltlys)
Alle de andre skal være 16A.

Her er fargekoden og komponentnøkkelen på nederlandsk:


jonaf

Siden jeg kjøpte bilen "på rot", vet jeg ikke hvilke elektriske koblinger som var gjeldende da den sist var i drift (noe som i følge selgeren er veldig lenge siden). Det var mye rart å finne, blant annet var ledningene til tenningslåsen koblet til bremselysbryteren(!)Jeg har ryddet opp i det meste, og det ser ut til at alt virker nå.
Jeg lurer på et par ting likevel: Bryteren på dashbordet som er merket med en pil,er så vidt jeg kan se av skjemaet en parklysvelger til å koble parklyset til én av sidene. I min bil er de sammenkoblet, og denne bryter har åpenbart ingen funksjon. Spiller ingen rolle, egentlig, men det kunne være interessant å vite om denne bryteren er i funksjon på andre 2CV'er.
Det er tre varsellamper til venstre for rattet. Én er til fullt lys og en er til blinklyset, men hva er den tredje til?  :-\

geo

#34
varselblink ??? er lyset rødt, kan det være trekant-varsellampen

jonaf

På koblingsskjemaet finner jeg bare to varsellamper i tillegg til oljetrykklampen, så det er mulig at den siste lampen rett og slett ikke har noen funksjon. '72-modellen har ikke varselblinker, og det skal den heller ikke ha i henhold til skjemaet.
Det er tålmodighetskrevende å måle seg gjennom alle ledningene for å finne hvordan de er koblet, så det skulle være interessant å vite hvordan en annen bil av tilsvarende årgang virker. Koblingsskjemaene jeg har funnet i ulike verkstedhåndbøker stemmer ikke. Det skjemaet som likner mest er det som jeg har vist i denne tråden. Kanskje noen har en original verkstedhåndbok?

jonaf

Hmm - det spørs om ikke Geo var inne på noe, likevel. Bryteren til det som ser ut som parklysvelger kobler ikke slik som det ser ut på skjemaet, og det er flere ledninger og andre merkinger. Men siden jeg mangler et skjema som stemmer blir det et gedigent puslespill å finne ut hvordan dette er ment å virke. Kabelskofargene er jo ofte ulike i hver ende av en ledning som går inne i en strømpe, så det blir å måle seg fram og lage et nytt skjema.
Hadde en 1972-modell levert i Norge varselblinkere, tro?  ???

PerI

Ikke sikkert den hadde det originalt, men mange ettermonterte slike. Min 71-modell hadde noe mikk-makk nødblink. Fjernet det fordi det ikke virket, og da ble det lettere å feilsøke etter andre ting som gjorde at blinklyset ikke virket. På min var bryteren av en type til å trekke ut, og da gav den strøm til alle blinklysa, antakelig via et innebygd rele.

-Per



(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jonaf

#38
Geo hadde rett, han. Det var ganske riktig en varsellyskrets i ledningsrotet. Bryteren har tre stilliinger: I midtstilling er den avslått, og den aktiverer varselblink når den vris enten til venstre eller høyre.   8)
Neste spørsmål: Vindupussermotoren har fire ledninger. Jeg har nettopp funnet ut at den har to hastigheter. Da jeg åpnet motoren så jeg at høyhastighetsbørsten satt fast, og da jeg fikk den løs virket motoren på begge hastighetstrinnene. Men det er mer galt med den, for selvparkeringen virker ikke og ledningen til høyhastighetstilkoblingen har tydeligvis brudd et sted. Er det noen som kan fortelle hvilke stillinger på bryteren som er hvor? Er det "På" til venstre, "Av" i midten og "Full fart" til høyre? Det hadde vært nyttig å vite hvilke farger som er koblet til hvilken av de fire tilkoblingene på motoren også.

jonaf

#39
Når viskermotoren kobles slik, blir bryterposisjonene (over): normal hastighet til venstre, stopp i midten og full hastighet til høyre:

Otto

Jeg kan ikke mye om bilelektrisk, men i How to restore Citroen 2CV, kan det se ut som du har viskermotor fra en 81-mod eller senere. Tidligere modeller har bare to ledninger (rød og grønn). 81-modellen har Blå på nr 1, Svart på nr 2, nr 3 har ikke oppgitt farge? (til jord??), hvit på nr 4. Bryteren har Svart, Blå, Hvit.

Ang. varselblinker så er det først med i diagrammet for 74-modellen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

I skjemaet til '81-modellen http://www.2cvstuff.com/Files/Wiring/Wiring%20Post%2081.pdf vises det en viskermotor med fire ledninger. Det har dog ikke samme merking som i min bil. Og det er bare én hastighet på viskermotoren i det skjemaet.
Men hos våre danske venner i Citronïk finnes det stor 2CV-kunnskap, og jeg har fått noe av forklaringen: Totrinns vinduspussere er sjelden vare, visstnok bare montert på biler som gikk til Sverige, Norge og USA.

Otto

En liten avsporing, men håper det går. Når du startet motoren etter at den kanskje hadde stått i mange år, gjorde du noe annet enn vanlig service? Man bør vel rense forgasser/bensintank og noen mener man bør rense innsug og avgassrør. Til våren skal jeg prøve å starte en 82-mod som trolig har stått siden 1997.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#43
I utgangspunktet trenger du ikke gjøre annet enn å sjekke at det er olje på motoren, gi en liten dram rett i forgasser'n og så fyre i gang. Evnt.kan man bruke en slik "slangepumpe" som er på bensinslangen til påhengsmotorer, for å suge bensin fra tanken og fylle forgasseren med bensin. Når motoren har gått en kort stund kan du stanse og skifte motorolje og filter før du bruker motoren noe mer. Skal bilen brukes er service inkl.rengjøring av forgasser en bra ting. Og når man tar service må man ikke glemme olja på girkassen! Rengjøre innsug og eksos er ikke nødvendig. Rengjøre eksos høres lite morro ut ;) Bedre å kjøpe nytt da.

Et problem jeg har støtt på flere ganger med 2CV som har stått i flere år, er at ventilene i bensinpumpa setter seg fast, slik at den ikke virker. Motoren får da ikke bensin. Det har vist seg at skifte av bensinpumpe ikke er nødvendig. Jeg har bare festet en flaske med bensin til panserstaget slik at den er høyere enn forgasseren. Monterer en slange i korka på flasken og henger den opp ned, koblet med en slange rett på forgasseren. Kjører man motoren en liten stund slik vil pumpen begynne å virke. Pass på at ikke bensin fra tanken pumpes ut i motorrommet da.

Vekke gamle kjøretøy fra tornerose-søvn er GØY :D
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Det jeg mente med eksosrøret var grenrøret.
Hvis det er mye rust her så kan det komme rust/biter inn i sylinderen og gjøre skade. Det samme gjelder vel innsugningsrøret.
Mulig jeg bør sjekke dette. Olje i sylinderen kanskje?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil