123Ignition - ANBEFALES!

Startet av Olav, onsdag 30 jul 2008 @ 16:56:34

« forrige - neste »

Olav

Fikk omsider 123Iginition, coil og pluggledninger fra Classicparts i dag og løp rett inn i garasjen for å montere. Det er jo ikke mer en et par uker siden jeg byttet stifter, kondensator, plugger og justerte tenningen så det burde egentlig ikke være nødvendig. Jeg syntes likevel det ville være spennende å se forskjellen på gammel og ny teknologi.

Selve byttet er enkelt, bare å følge boka som følger med - Dette er noe alle kan gjøre tror jeg. På anbefaling fra 123Ignition byttet jeg coil og pluggledninger også. De anbefaler dette varmt for å få full utnyttelse av produktet.

Og resultatet er kjempebra. Mye roligere og jevnere gange på lavt turtall, jeg justere tomgangen til rundt 900 omdreininger på varm motor og den gikk fortsatt rolig og jevnt. Start på varm motor som jeg har slitt litt med funker nå supert. Ingen vits å gi gass - bare en liten runde på startmotoren, så går den like rolig og pent. Ennå bedre bunndrag på lavere turtall og egentlig synes jeg hele greia går jevnere og stillere i alle hastigheter, men det kan jo være en subjektiv vurdering. Det er jo også fint å tenke på at jeg forhåpentligvis slipper å tenke mer på tenningsproblematikk også da.

Så langt MEGET fornøyd med resultatet og kan anbefale dette på det varmeste. ;D ;D ;D ;D
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

GeirW

Har et lite spørsmål i forbindelse med 123.
Er fordelene så mange som det sies?
Hvilken velger man?  Forstår selvsagt at den svarte og blå er relatert til farge på coilen, men ser det også er en univariant?
Greit å montere, noe man skal tenke spesielt på?
Og til sist - hvor kjapt leverer classic parts?  ;D

http://www.123ignition.no/products.php#Citro%EBn

Olav

Sitat
Er fordelene så mange som det sies?
Mitt svar er ja.. definitivt. Jeg hadde ganske nye stifter, ny kondensator, ny coil, nye pluggledninger og nye plugger før jeg satt inn 123. Likevel merket jeg en klar forskjell. Men det beste er at slipper mer styr med tenningen - den bare virker. Har hørt at noen har nevnt problemer med noen versjoner av 123, men jeg har ikke hatt noen. Jeg satte inn 123 på Inge sin Spot for noen dager siden og han virker også svært fornøyd.


SitatHvilken velger man?  Forstår selvsagt at den svarte og blå er relatert til farge på coilen, men ser det også er en univariant?
Inge og jeg har den svarte, egentlig med tanke på mindre stæsj - mindre trøbbel. Også var den billigst da ;)

SitatGreit å montere, noe man skal tenke spesielt på?

Helt greit å montere, særlig hvis du har byttet stifter og juster tenning tidligere. Men selv om du ikke har det, men kan skru litt, er det absolutt greit å installere.

SitatOg til sist - hvor kjapt leverer classic parts?

Her tror jeg erfaringene er delte, men mine er dårlige. Jeg bruker dem ikke mer, men handler stort sett fra Franzose.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

GeirW

Da er vel ikke det så mye å lure på.   :)

Er dog noe usikker på hva som egentlig skal byttes. Betyr 123 at man unngår fordeleren, stifter og justering av stifteåpning etc?
Og om ikke, hva er åpningen på en 2CV, 0,4? Er noen år siden jeg sist gjorde dette, men regner med og håper kunnskapen sitter i fingrene når man først gyver løs.

I tillegg, lurt å bytte coil for sikkerhets skyld? Og ettersom jeg ikke får Amelie (jepp, hun har allerede fått navn) før på lørdag og får kikket ordentlig etter, er det i såfall bare å bestille svart 123 og svart coil?

EirikJ

Sitat fra: Cosmogs på onsdag 10 jun 2009 @ 23:19:55
Forstår selvsagt at den svarte og blå er relatert til farge på coilen, men ser det også er en univariant?

Fargen på 123-enheten har ikke noe med farge på coil å gjøre. Forskjellene på 123 står godt forklart på hjemmesiden http://www.123ignition.nl/brand/Citroen.html


Kort fortalt:

Den første er den "sorte" som er den enkleste sorten. Beregnet på kun 2CV med 12V

Den andre er den blå er utgått og er erstattet av en annen. Den er som den første(sorte) men med innstilling for tenningskurver. Dvs. at den kan brukes på et større utvalg av motorer, også med 6v.

Den tredje og siste varianten er som den andre, bare med vakumtilslutning. Den kan endre tenningskurven etter motorbelastningen ut i fra signalet fra vakumføleren. Skal visstnok gi den mest optimale tenningen. Jeg kjøpte denne, fordi jeg var nysgjerrig. OG, jeg kan ta den med over i andre A-modeller jeg måtte finne på å begynne å kjøre. Den passer "alt".


Når det gjelder coil, har alle 2CV'er den sorte coilen. Finnes i 6v og 12v. Visa har en brun coil, beregnet for elektronisk tenning. Noen sier at det er fin til 2CV med 123-ignition, andre sier at det spiller ingen rolle. (Hvorfor kan aldri folk være enige om noe ::))
Mao, man må prøve selv for å bli noe klokere.
Jeg skal prøve å få kjøpt en brun coil på verdenstreffet, bare for å teste....
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

#5
Ingen fordeler på 2CV, bare en stiftboks (boksen der stifter og kodensator sitter) som ikke er særlig lett tigjengelig der den sitter bak vifta. 123 erstatter denne stifteboksen og noen hylser med magneter erstatter noen vekter som sitter bak denne stiftboksen.

På Spot hadde en av disse hylsene for lite hull. Skal være 5mm men var bare 4,5. Altså feil i produksjonen til 123!.
Vi improviserte litt og banket ut magneten, borret opp hylsa til 5mm og banket magneten på plass. Det funka fint... Særlig etter at vi fikk plassert magneten riktig vei ;)

Men dette trøbbelet slipper sikkert du da. Om du synes dette høres litt komplisert ut, kan jeg berolige deg med at det er det ikke. Bare å følge beskrivelsen som følger med 123 så går det nok greit.

Ellers er det bare å slå på tråden hvis du trenger hjelp. Nabokommunen er jo ikke langt unna ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

pilster


Og til sist det vi kanskje lurer mest av alt på ...... hva kostet det deg i kroner og øre  ;D (inkl coil m.m.)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Olav

#7
Franzose: ?185,57

EDIT: Prisen er for Svart 123, coil, pluggledninger og plugger... ikke bare 123.

Husker ikke hva jeg betalte... Det er jo hobby.. teller ikke penger da ;)

Innenfor visse rammer da.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

#8
Men, hvis det har funka med stifter i 60 år... :)

Elektronisk er sikkert helt topp og sikkert bedre, men er vel egentlig unødvendig. 2CV er det enkleste av det enkle og litt derfor jeg liker den.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Det er nok en individuell sak dette Otto. Synes du det er greit med stifter, så kjør på med det.
Jeg hadde mye trøbbel med tenningen og ble rett og slett lei av det.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Helt klart en individuell sak. Kanskje skifter jeg til elektronisk en gang.

Men når noen ser på kostnader så ville jeg først brukt pengene på sikkerhet, at bremser og styring er i orden, og selvsagt ramma.

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

pilster

Sitat fra: Otto på torsdag 11 jun 2009 @ 14:15:30
Helt klart en individuell sak. Kanskje skifter jeg til elektronisk en gang.

Men når noen ser på kostnader så ville jeg først brukt pengene på sikkerhet, at bremser og styring er i orden, og selvsagt ramma.


Ja, selv om det er en hobby har man jo en slags form for budsjett , ihvertfall i følge familien da  ;D
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Pål B

Litt tilbake til "pro and cons"

Av de 123ène jeg har vært borti, er det kun èn som har feielt. Da bilen hadde en annen eier noen år aner jeg ikke historikken, eller hva som er gjort, elle forsøkt gjort. Symptomet var for liten strøm inn på coilen med påfølgende manglende gnist. Coilen ble byttet (med en ny en) med samme resulat. Bilen lever en liv på solsiden, og eieren ville ha det vekk, og stiftene er på plass igjen.

Utover dette er jeg kjent med at 123 (og andre elektroniske tenninger) "bruker" coiler. De blir varme, lekker olje, og brenner over til slutt. Så et coilskift a-la Olav er nok lurt.

Pål B.

EirikJ

#13
Sitat fra: Pål B på torsdag 11 jun 2009 @ 20:44:11
Utover dette er jeg kjent med at 123 (og andre elektroniske tenninger) "bruker" coiler. De blir varme, lekker olje, og brenner over til slutt.

Så det kan godt være noe i det som noen sier, at den brune Visa-coilen er å foretrekke til 123-ignition?

Edit: Kom over et skriv fra 123-ignition sine norske sider. Den brune Visa-coilen kan BARE brukes sammen med den dyreste 123 modeulen med vakumstyring. (Den som tidligere var "blå")

SitatMå jeg skifte coil og installere en kraftigere?
For 2CV: Hvis du har en sort 123ignition: IKKE bruk annen type coil! Det anbefales å kjøpe en ny sort 2CV-coil og nye (silikon) tenningskabler. Coilen fra en Visa kan KUN brukes i kombinasjon med 123ignition\blue (den med vakuum sensor).

Jeg bruker siliconledninger fra Biltema, billige og fungerer bra.

Ellers er det jo litt rart at 123 skal "forbruke" coiler. En coil blir gjerne overopphetet hvis man lar tenningen stå på når motoren ikke går, og stiftene er lukket. Det vil da gå en konstant strøm gjennom coilen. 123 hindrer dette, ved å kutte strømmen til coilen etter sekunder, hvis motoren ikke går.
Feil kamvinkel som følge av slitte stifter kan også være en belastning for en coil.

Derfor anbefaler 123 å skifte coil samtidig, da man ikke vet hva den tidligere coilen har opplevd av "hårda tak".
Citroënnlig hilsen Eirik

GeirW

Svart 123 bestilt fra fransoze, i tillegg til ny coil (for sikkerhets skyld) samt innvendig speil o g gule pærer til hovedlyktene.
Satser friskt på at det føleger med tilstrekkelig info til montering, og at vifta lar seg løsne.

Håper Franzose sender kjapt, samt at eh...det kan jo være leh kan ha behov for noe instruksjon i prosesssen.  8)