Bytting av varmluftslanger Dolly

Startet av Aeb, mandag 14 jun 2021 @ 11:01:10

« forrige - neste »

Aeb

Dolly bestod årets Eukontroll med glans som var det sparket bak jeg trengte for å begynne å bytte deler som åpenbart synger på siste verset. Hun skal jo holde i mange år til!

Først på lista er de gamle pappslangene til "aircondition" anlegget som vi så fint kaller det ;) Og her begynner rookie spørsmålene:

Jeg har bestilt et nytt sett fra classic parts(ikke fått det i hus ennå) og der ser det ut til å følge med to metall stenger eller bøyer. Er det noe som skal være gjennomgående i rørene for å holde dem på plass? Våre er festet med strips, men ser på andre bilder at de tilsynelatende ikke er klemt fast med noe på utsiden. En annen ting jeg så på bilder jeg googlet er noen fjærer til styringen på "varmekassene", det har Dolly aldri hatt så jeg bestilte et par av de også. Er de nyttige? Noen ser ut til å ha dem andre ikke ???
Jeg prøvde først å konsultere verkstedmanualen jeg har, men de synes tydeligevis at varmeanlegget er så selvforklarende at de bare nevner hele systemet med et par setninger. Kanskje jeg er litt i overkant grønn for faglitteratur ::)

Legger ved bilde av innmaten til Dolly og delene bestilt, og setter stoooor pris på alle meninger:)

Otto

Hei
Jeg har fjærer, men vet ikke om det er nødvendig.
Har ikke metallstenger og vet ikke hvor fe sjal være.
Sikkert greit å feste med strips, men jeg har ikke gjort det.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Jeg har også festet en strips midt på røret og fast i wire til varmepotteregulering. Det er katastrofe hvis disse rørene faller ned på eksosen med påfølgende brann. Mang en 2cv har lidd den skjebnen. Det ser ut som om dine er i ferd med å falle ned, så nye er lurt.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

eilert

Hei

Ikke helt godt å si ut ifra bildene, men dette er nok trolig bare noen metal strips el.l. for å feste de 2 svarte papprørene til varmevekslerne. Fra Google-oversatt fra fransk finner jeg samme bilde på MachariClub med omtale:  "2 krager for å feste disse to hylser" og på engelsk står det: "fixing heat tube tais."

Noen gjennomgående festeanordning er jeg ikke sett at noen selger, men godt mulig å lage et eget oppheng. Evt. gjør som Per skriver for ekstra sikkerhet. Papprørene tres utenpå varmevekslerne/-kassene og utenpå rørene i torpedoveggen, og skal holde seg selv på plass. De som går ut gjennom forskjermene kan med fordel festets med medfølgende strips.

I noen posisjoner mellom varmt og kaldt, eller om spjeldene ikke tetter skikkelig kan de stå å "klirre"/"rasle" og skape irriterende lyder - disse fjærene du nå har bestilt fjerne en slik evt. klirrelyd og da jeg monterte slike for 10-12 år siden første gang var det kjærkomment med hvert fall en mindre raslelyd i mangfoldet av mange potensielle lyder :)

Lykke til og fyr løs om med flere spørsmål når de oppstår  ;D

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Aeb

Tusen takk for gode svar:) Jeg skal huske å iallefall sikre de rørene som nå sitter i hvis vi skal ut og kjøre henne før de nye kommer! Skrekken er plutselig bilbrann!:o

Flott med oppklaring av de fjærene! Det ante meg at de hadde med å få spjelene til å sitte godt i stilling. Mener å ha lest et sted at det er noen tetningslister eller liknende i varmehusene som forvitrerer med tiden og kan gjøre det vanskelig å stenge varmen helt ute fra kupeen på sommerstid. Vi har kjørt Dolly over fjellet de siste to sommerferiene og da koker det godt beina så det kan jo fort være mulig at det er tilfellet... Disse bør jo være mulig å bytte? Eller må jeg da bytte hele varmehusene?

Merker at listen over biter som bør byttes vokser og vokser jo nærmere jeg ser på dem :P

Aeb

Da var det gjort! Spent og nervøs   :o Lot de små ut mot hjulene være så lenge siden de ser ut til å være i ok stand.

Aeb

Mente selvfølgelig å legge ved bilde i forrige ;)

Belgau

Jeg har vært utsatt for brann pga papprør. Heldigvis gikk det bra minus en tur på legevakta for å pleie brannskadd finger. Var vel for tre fire år siden. Etter den opplevelsen har jeg boret hull i de fire stussene og trukket ståltråd  innvendig i papprør fra varmpotte til stusser i torpedovegg på alle vogner herigår'n
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive