Ny eier - min første varselslampe ;)

Startet av KjetilMN, onsdag 02 jun 2021 @ 18:56:25

« forrige - neste »

KjetilMN

Hei!

Da ble det omsider en 2CV i huset her. Jeg får ta en lengre presentasjon senere - men i korte trekk bor jeg på Nøtterøy, med kone 4 barn (2 bonus), 2 katter. Blitt 41. Har ikke eid 2CV før, men hatt gleden av å kjøre en Land Rover serie 3 fra 77'. Stor nedtur da den ble byttet ut med en eGolf.. Jeg har rukket 30-40 mil allerede siden lørdag (4-5 dager), stor sett med taket nede. Har faktisk begynt å bli solbrent i panna, så det må jeg nok løse..

Bilen er en rød fra 1985 gått rundt 106'km. Virker stort sett grei. Jeg er langt ifra spesialist, og siden jeg jobber i bank - så er det et stykke unna mitt yrke. Dog er jeg lærevillig, har bygget om garasjen for å kunne pleie bilen og den nye hobbyen.

Over til umiddelbare problemet/spørsmålet. Jeg venter på Haynes i posten, og sliter litt med å finne svaret på Google. Det er et gult lys som lyser i dashboardet. Det har en sjelden gang slått seg av. Jeg fant et bilde på en hvit som er til salgs på finn med påskriften "brems" - vedlagt bilde lånt... Ellers står det, muligens, noen andre steder "Hazard warning light". Bremsevæskebeholderen-nivået var nok litt lav (litt under min.), så etter å ha forsikret meg om væske - så fylte jeg opp/toppet med LHM+ Grønn. Jeg har skjønt det MÅ brukes på skivebremsesystemet. Men den lyser fortsatt.. Bremsene virker greit (sammenliknet med Land Roveren). Er sensoren til bremsene, eller er det noe annet? Noen tips?

Med vennlig hilsen
Kjetil


'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

Otto

#1
Hei.
Det er kontrollampen for nok LHM bremsevæske. Den skal lyse når du trykker på knappen under, hvis det er nok væske. Kan være dårlig kontakter/bryter/lampe.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

#2
Gratulerer med bil som garantert vil gi deg mange smil både fra deg selv og andre!

Sjekk om lampa lyser konstant om du kobler ledningene som går inn på lokket til bremsevæskebeholderen sammen med hverandre. Hvis de gjør det, så tenker jeg også at lokket med nivåbryter til bremsevæskebeholderen må byttes hvis væskenivået ellers er riktig.

Riktig at det er LHM-væske som skal på der. Hvis det blandes med vanlig bremsevæske, vil gummipakningene i bremsesystemet svelle med påfølgende alvorlig feil på bremser.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

eilert


Gratulerer med 2CVen Kjetil, dette blir bra!

Så lenge nivået av LHL er godt over minimum fungerer bremsene. Feilen ligger nok i sensoren i lokket el.l. Når du tar ledningene av skal de slutte å lyse, kobler du dem sammen skal det lyse, som Per skriver. Pass på at det er rent og god kontakt der. Men dersom overstående ikke hjelper, altså at lyset ikke slukker når du kobler det fra så kan også feilen ligge i bryteren under lyset, som er en test knapp for å se at varsellyset fungerer... Eller et annet sted i el anlegget.


-Erlend;

1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

#4
SitatSå lenge nivået av LHL er godt over minimum fungerer bremsene.
Ikke fyll på LHL.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

KjetilMN

Hei!

Takker og bukker for kjappe og mange svar! Jeg skal sjekke ut dette i kveld. Den lyser altså stort sett hele tiden pt. mens motoren er igang, og knappen under har ingen påvirkning. Dette er en bratt læringskurve ;)



'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

Otto

Det er en flottør inne i lokket på væskebeholderen som skal flyte opp og kutte strømmen slik at lampen slukker. Du kan sjekke at denne fungerer. Bryteren er bare for å sjekke at lampen virker.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

KjetilMN

#7
Hei!

Da ser det ut som problemet er løst! Da jeg løsnet kontakten sluttet lampen å lyse. Siden jeg ikke har rukket å gjøre så mye med bilen, så var/er det litt grisete der. Litt lett vasking med WD-40/klut på lokk+beholder+kontakter gjorde susen. Vanskelig å tro at det var kontakt (kortslutning) via smusset, men uansett.

Tusen takk igjen for hjelpen! Da fortsetter jeg på de mindre prekære og enklere oppgavene

PS - Takk for gode tips i kjøpsprosessen Erlend! Jeg ser at dette blir en bra hobby fremover.
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).

eilert

Sitat fra: Otto på torsdag 03 jun 2021 @ 06:44:35
SitatSå lenge nivået av LHL er godt over minimum fungerer bremsene.
Ikke fyll på LHL ;D
Obs, nei yrkesskade etter å ha jobbet med dem de siste 5 årene, de er lilla så det blir feil, grønn LHM skal det være ja :P

Veldig hyggelig Kjetil, godt å høre at hobbyen får den starten vi har snakket om, rullende restaurering med riktig læringskurve fremfor prosjekt, men det blir brattere  ;D

Her er litt litteratur du kan kose deg med i sommervarmen, https://2cv.se/handbocker.htm, spesielt de nederste pdf-ene er relevante for 80-tallerne.

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

KjetilMN

Sitat fra: eilert på fredag 04 jun 2021 @ 01:35:42
Sitat fra: Otto på torsdag 03 jun 2021 @ 06:44:35
SitatSå lenge nivået av LHL er godt over minimum fungerer bremsene.
Ikke fyll på LHL ;D
Obs, nei yrkesskade etter å ha jobbet med dem de siste 5 årene, de er lilla så det blir feil, grønn LHM skal det være ja :P

Veldig hyggelig Kjetil, godt å høre at hobbyen får den starten vi har snakket om, rullende restaurering med riktig læringskurve fremfor prosjekt, men det blir brattere  ;D

Her er litt litteratur du kan kose deg med i sommervarmen, https://2cv.se/handbocker.htm, spesielt de nederste pdf-ene er relevante for 80-tallerne.

-Erlend;

Takk igjen ;)
'85 2CV6 Special Rød. (Dr.Jekyl & Mr.Hyde).