Hovedmeny

Girkasse olje

Startet av 2EL (Klara), onsdag 30 jun 2010 @ 01:16:16

« forrige - neste »

2EL (Klara)

Girkassa mi ulte bare mer og mer da jeg var ute med 2EL sist. Så jeg tok å tømte oljen ut, og det var bra jeg gjorde for den var melke hvit.
Her hadde det kommet inn vann en gang.

Håper ikke skaden har blitt alt for stor. Men stuset litt at det kunn skulle 0,9l olje i girkassa i følge boka. Kan det stemme?

Er det noen som har skrud kassa fra verandre for full service. Lurer på om jeg skal høre med Torben om han har noe rep sett til kassa som ikke koster for mye. Jeg skal ned til han om to uker så da har jeg mulighet til å kjøpe litt sånne ting av han.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Poirot

Men hvordan laat kassa etter at du hadde skifta olje?  2CV-kassene taaler MYE! Proev ev. med litt teflon-behandling! Det kan fjerne ulyd - og forhindre framtidige skader!
Bedre med 2CV enn bare èn!

2EL (Klara)

Sitat fra: Poirot på onsdag 30 jun 2010 @ 01:40:51
Men hvordan laat kassa etter at du hadde skifta olje?  2CV-kassene taaler MYE! Proev ev. med litt teflon-behandling! Det kan fjerne ulyd - og forhindre framtidige skader!

Har ikke fått kjørt den etter at jeg fikk på ny olje. Jeg har noe Micrtek som skal være veldig bra, jeg får helle på det og håpe at ting bedrer seg. Har du peiling på hva som pleier å ule og bråke i en gammel kasse? Er det lagrene eller er det tannhjulene som er slitt?
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Max Wiggo

Sitat fra: klara på onsdag 30 jun 2010 @ 01:16:16
...Men stuset litt at det kunn skulle 0,9l olje i girkassa i følge boka. Kan det stemme?

Ja, det stemmer med 0,9 liter olje.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

EirikJ

#4
Jeg er av den oppfatning at 2CV-kasser er ikke sterkere enn de må være. De har et par svakheter og trenger som de fleste andre kasser nødvendig vedlikehold i form av oljeskift. Når skaden er skjedd er det dessverre for sent å skifte olje osv. Jeg har ikke tro på "vidunderkurer" ;) Ikke klandre deg selv, "skaden" var nok allerede skjedd da du kjøpte bilen. Ulelyd er nok pga.dårlige lagre. Lagrene får mye juling ved manglende oljeskift opp gjennom livet. Dårlige lagre trenger derimot ikke bety slutten for girkassen. Kan rulle lenge og vel den.

Lagrene er ikke noen typisk problem for 2CV,det gjelder alle biler/kasser.
Det som derimot er typisk 2CV-problem er at en mutter i girkassen kan løsne og gjenge seg av. Kassen vil da løse seg, gjerne i to gir samtidig noe som gjør at bilen ikke kan trilles, selv om man trykker ned koblingen. Kan medføre skade på girhuset også. En annen svakhet med 2CV-kassen er endemuttrene bak endelokket kan løsne og gi slakk i akslingen i kassen, med følgeskader som resultat. En tredje svakhet med 2CV-kassen er synkro-ringene. De er naglet fast og naglene(som er av kobber/bronze(gulmetall) tror jeg) kan brekke av ved uvøren bruk/andre feil med kassen.

En god regel når man anskaffer seg bil med ukjent service-historikk evnt. "service-utført-av-eier" historikk, er å skifte alt av oljer og andre væsker.

Bruk en olje med betegnelsen GL4, evnt.funker sikkert en kombiolje GL4/BL5.
Jeg bruker helsyntetisk GL4 fra QuakerState eller delsyntetisk fra Comma. Alt etter hva jeg finner. Mest fordi de er rimelige oljer. QuakerState har i tillegg en olje som er "godkjent for gulmetaller", som den eneste fabrikant jeg vet om som har dette i spesifikasjonene sine.(Det er nok flere, vet bare ikke om de)
GL5 kan være skadelig for gulmetaller i girkasser, men de lærde strides om hva dette utgjør i praksis. Sjekk priser!! De varierer enormt fra type til type! En "helsyntetisk girolje" kan typisk koste fra 80,- til 280,- pr.liter ::)

Rep.sett til girkasse tror jeg du kan glemme. Som tidligere skrevet på forum så er girkasser en "svakhet" på 2CV, og før eller siden er det slutt på tilgangen på billige brukte. Og reservedeler er utrolig dyrt!! Så det er veldig dumt at gamle girkasser går på skroten med bilvrak, eller blir kastet fordi de har en feil.
Citroënnlig hilsen Eirik